football360 logo
360-club
360-club-icon

سالروز یک بازگشت پس از جنگ‌جهانی؛ تنها افتخار سوئد، حضور شگفتانه افغانستان!

۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰44 نظر
76 سال از آغاز نخستین المپیک پس از پایان جنگ‌جهانی دوم گذشت.
به گزارش فوتبال 360، المپیک برلین در سال 1936، واپسین فستیوال ورزشی جهان بود که با حضور هیتلر و وزیر پروپاگاندای او روی سکوها، جهان را آبستن اتفاقی شوم می‌دید. در المپیک برلین، عنوان قهرمانی در رشته فوتبال به نام ایتالیا خورد تا آتزوری میانه ۲ قهرمانی‌شان در جام‌جهانی فوتبال، بر بام فوتبال المپیک  بایستند و در نهایت آلمان نازی قهرمان المپیک با احتساب تمامی رشته‌ها در جدول توزیع مدال‌ها شد.
قرار بود المپیک 1940 به میزبانی توکیو ژاپن برگزار شود اما تحولات سیاسی و جنگ‌های منطقه‌ای در شرق آسیا، میزبانی این المپیک را به هلسینکی فنلاند تغییر داد و در نهایت آغاز جنگ‌جهانی دوم، هرگز اجازه نداد این تورنمنت به میزبانی هیچ کشوری برگزار شود و برگزاری المپیک تا سال 1948 به تعویق افتاد؛ جایی که لندن پس از 12 سال تعویق، میزبانی از مسابقات را بر عهده گرفت اما قاره اروپا چنان به سبب جنگ آشفته و درگیر مشکلات اقتصادی بود. هیچ استادیوم جدیدی برای میزبانی این رقابت‌ها ساخته نشد و المپیک لندن همزمان با تحریم کشور آلمان، تحت تاثیر جنگ خانمان‌سوز روی پرده رفت.
نخستین حضور ایران
ایران برای نخستین بار در تاریخش حضور ورزشکاران در المپیک را تجربه می‌کرد و 36 ورزشکار به مسابقات اعزام کرده بود؛ بیشتر از کشورهای لبنان، عراق، جامائیکا، افغانستان، برمودا، سریلانکا، برمه مستقل، چین، کلمبیا، ایسلند و چند کشور دیگر که اعزام ورزشکارانشان در یک نفر هم خلاصه می‌شد. در نتیجه اولین مدال تاریخ ایران در بازی‌های المپیک در این رقابت‌ها توسط جعفر سلماسی در رشته وزنه‌برداری به دست آمد و او به مدال برنز رضایت داد.
در رشته فوتبال اما المپیک لندن شاهد حضور 18 تیم از 5 کنفدراسیون بود. افغانستان در دور پیش‌مقدماتی مسابقات حضور پیدا کرد و در نخستین تجربه معتبر بین‌المللی با 6 گل از لوکزامبورگ شکست خورد. مسابقات فوتبال المپیک 1948 لندن از روز 26 ژوئیه آغاز شد و در نهایت سوئد  با درخشش سه‌گوشه طلایی بازیکنانش در دیدار فینال یوگسلاوی را شکست داد و به مدال طلا رسید.
قهرمانی در المپیک 1948، تنها افتخار تاریخ فوتبال سوئد باقی مانده و سه‌گوشه‌ای را به فوتبال اروپا معرفی کرده که در دهه ۵۰ سری آ فوتبال ایتالیا را با پیراهن میلان تحت تاثیر قرار داده بودند. گونار گرن، گونار نوردال و نیلس لیدهولم 3 در پیراهن میلان، سری آ را فتح و نقطه عطفی در تاریخ این باشگاه ایجاد کردند. لیدهولم در فاصله سال‌های 1960 تا 1990  در 3 مقطع سرمربی میلان بود و سابقه فتح چندباره اسکودتو، این بار روی نیمکت مربیگری تیم را هم داشت.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری