football360 logo
360-club
360-club-icon

تغییرات تمام نشدنی مورایس در دفاع؛ آشفتگی یا برنامه هدفمند؟

03 آبان 1403 ساعت 09:0050 نظر
ژوزه مورایس با وجود سپری شدن 11 مسابقه از فصل جدید هنوز نتوانسته به جمع‌بندی خاصی درباره خط دفاعی 4 نفره تیمش دست پیدا کند.

به گزارش فوتبال 360، فصل جدید برای سپاهان با شکست شوکه‌کننده 4 بر یک مقابل شباب‌الاهلی آغاز شد و این تیم شانس حضور در اولین دوره لیگ نخبگان را از دست داد. مورایس در شرایطی تیمش را آماده این مسابقه کرده بود که زمان مناسبی برای آماده‌سازی شاگردانش پس از یک فصل دشوار، طولانی و پر از حاشیه نداشت و از سوی دیگر غیبت همزمان هادی محمدی، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر که به دلیل اخراج و محرومیت در بازی‌های آسیایی سال گذشته از دسترس کادرفنی خارج شده بودند، کار این مربی را برای پیروزی سخت کرده بود تا وقتی با شکستی تلخ از زمین مسابقه خارج شدند، خیلی به این مربی پرتغالی ایراد نگیرند.

حالا اما در پایان دهمین مسابقه فصل طلایی‌پوشان فوتبال ایران (7 مسابقه لیگ برتر و 3 مسابقه آسیایی) شاید بهتر بتوان درباره عملکرد تیم ژوزه مورایس به ویژه در بخش دفاعی صحبت کرد؛ خط دفاعی‌ای که پس از گذشت چندماه از شروع فصل جدید مقابل شارجه ناهماهنگ و پراشتباه بود و بار دیگر تیغ انتقادات را به سوی مورایس نشانه برد.

ابهام درباره اقتدار دومین خط دفاعی برتر لیگ ایران

سپاهان در لیگ برتر و پس از برگزاری 7 مسابقه با کسب 16 امتیاز با وجود در پیش‌رو داشتن یک بازی عقب‌افتاده، صدرنشین است و ثبت 9 گل زده و دریافت 4 گل این تیم را پس از گل‌گهر به عنوان دومین خط دفاعی مقتدر لیگ بعد از گل‌گهر که فقط یک گل دریافت کرده معرفی می‌کند که قابل دفاع است. اما حتما باید به این موضوع توجه کرد که هنوز مورایس و شاگردانش در بازی‌های دشوار لیگ نظیر مصاف با دو غول پایتخت‌نشین و همین‌طور فولاد به میدان نرفته‌اند و به زودی عیار ساختار دفاعی سپاهان در این مسابقات دشوار محک زده می‌شود.

دومین خط دفاعی متزلزل سطح دوم رقابت باشگاهی آسیا! 

اگرچه آمار سپاهان در بخش دفاعی در رقابت‌های لیگ برتر حداقل تا پایان هفته هفتم که مسابقات این تیم چندان هم دشوار نبوده قابل دفاع است، اما در آسیا تیمِ مورایس شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌‎کند و اگر همین روند یک بازی دیگر هم ادامه داشته باشد، آن‌ها به زودی از یک جام کنار می‌روند. 

در پایان هفته سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا (سطح دوم) سپاهان در 3 مسابقه به میدان رفته و 6 مرتبه دروازه پیام نیازمند در این 3 مسابقه باز شده است. آن‌ها 2 مرتبه مقابل الوحدات در اردن گل خوردند و با وجود برتری 4 بر صفر مقابل استقلال تاجیکستان، در بازی سوم مقابل شارجه در امارات 3 گل دیگر هم خوردند تا پس از استقلال تاجیکستان که با دریافت 6 گل بدترین خط دفاعی را در میان 16 تیم غرب آسیا به نام خود زده، با دریافت 4 گل دومین خط دفاعی متزلزل در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا باشد که به شدت نگران کننده است.

تغییرات مداوم در چینش نفرات دفاعی

در این شرایط مروری بر ترکیبی که مورایس برای آرایش نفراتش در 11 بازی اخیر فصل جاری نکته مهمی را روشن می‌سازد؛ اینکه کادرفنی سپاهان نه در پست دفاعی میانی و نه در دو پست دفاع راست‌وچپ اعتقادی به استفاده از ترکیب ثابت ندارد و در مسابقات این فصل بارها نفرات این تیم دستخوش تغییر شده‌اند.

به عنوان مثال در قلب خط دفاعی طی 11 مسابقه اخیر، 5 مرتبه از زوج حزباوی-دانشگر استفاده شده و 4 مرتبه از زوج حزباوی-محمدی بهره برده شده است. در دو بازی بازی دیگر (مصاف با شباب‌الاهلی و شارجه امارات) هم مورایس به ترتیب از زوج حزباوی-هنانوف و دانشگر-یزدانی استفاده کرده است.

خروج عجیب حزباوی در روز اولین بازی فصل یزدانی! 

آخرین تصمیم بحث‌برانگیز مورایس در آرایش خط دفاعی 4 نفره تیمش مقابل شارجه امارات استفاده از سیاوش یزدانی در ترکیب اصلی بود، که 1.5 ماه از تمرینات به دلایل انضباطی دور مانده بود و قابل تامل اینکه محمدامین حزباوی‌ای نیمکت‌نشین شد که در 10 مسابقه از 11 مسابقه لیگ برتر و مسابقات آسیایی در ترکیب حضور داشت!

وضعیت مشابه در پست دفاع راست‌وچپ

در پست دفاع راست هم مورایس در 7 مسابقه از صالح حردانی در ترکیب اصلی استفاده کرده و در 4 مسابقه هم فرصت به وحدت هنانوف داده شده است. همچنین در پست دفاع چپ، 5 مسابقه آریا یوسفی در این پست بازی کرده و حسین گودرزی که به عنوان جانشین میلاد زکی‌پور و امید نورافکن به اردوی طلایی‌پوشان وارد شده، هم 5 بازی در ترکیب اصلی قرار داشته است.

تغییرات مداوم در ترکیب؛ آشفتگی یا برنامه هدفمند

در این شرایط که هواداران سپاهان پس از تجربه یک شکست تلخ دیگر در حال مرور آمارهای منفی تیم محبوب‌شان با مورایس هستند، این اعتراض هم وارد شده که سرمربی پرتغالی هنوز نتوانسته به ترکیب 11 نفره تیمش دست پیدا کند. البته از سوی دیگر این موضوع هم از سوی باشگاه و مورایس در موقعیت‌های مختلف مطرح شده  که به دلیل قرار گرفتن تمام بازیکنان در فضای مسابقه استفاده از سیستم چرخشی در دستور کار قرار دارد.

صبر هواداران سپاهان لبریز شده است

سپاهان پس از شکست مقابل شارجه در وضعیتی بحرانی قرار گرفته و برای اینکه صعودی بدون اما و اگر به دور بعدی مسابقات داشته باشد، چاره‌ای جز پیروزی در هر 3 بازی دور برگشت مسابقات ندارد. در لیگ هم مسابقات سختی نظیر مصاف با فولاد در اهواز و دیدار برابر تیم‌های سخت‌کوشی نظیر آلومینیوم و نساجی در پیش هستند و در خلال این مسابقات بازی‌های مرحله برگشت لیگ قهرمانان آسیا 2 هم جریان خواهد داشت، که اگر مورایس نتواند ثبات مورد نظر را ساختار دفاعی و همین‌طور در ابعاد مختلف به تیم بازگرداند، هیچ بعید نیست حواشی و اتفاقات تلخ فصل گذشته بار دیگر برای آن‌ها در فصل جاری هم تکرار شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...