football360 logo
360-club
360-club-icon

پیش‌درآمدی بر حضور موسیمانه در استقلال؛ تفکرات و سبک بازی جدید آبی‌پوشان

03 آبان 1403 ساعت 10:00123 نظر
استقلال تهران در حالی این فصل را ادامه می دهد که با پیتسو موسیمانه، تغییرات قابل‌توجهی در سبک بازی و فلسفه تاکتیکی خود را تجربه خواهد کرد.

به گزارش فوتبال 360، پیتسو موسیمانه با سابقه‌ای قابل تامل و موفقیت‌های قابل توجه در آفریقا، در تلاش است تا استقلال را به روزهای اوج خود بازگرداند. با توجه به شرایط کنونی لیگ و وضعیت تیم، این تغییرات می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد آبی‌پوشان داشته باشد. در این مطلب به صورت خلاصه و کلی چالش‌های فنی‌ای که این سرمربی آفریقایی برای انتقال تفکرات و شکل بازی‌اش به استقلال دارد را بررسی می کنیم.

چالش اول؛ دفاع از بالا

موسیمانه در بحث دفاعی، تمایل دارد تا تیمش را با یک بلاک فشرده 1-3-2-4 در زمین حریف قرار دهد و اصطلاحا با شیوه (mid block) و یا (high block)  تیمش را در فاز دفاعی قرار می‌دهد. تصویر زیر نشان دهنده آرایش معمول تیم این مربی در زمان حضورش در فوتبال مصر است.


با این تفاسیر یکی از اولویت‌های این سرمربی، بالا نگه داشتن خط دفاعی تیمش برای پوشش مناطق در زمان حضور در فاز دفاعی است تا مانع از ساخت بازی حریفان شود. این رویکرد، علاوه بر دستاوردهای هجومی‌ای که برای استقلال خواهد داشت، پشت دفاع این تیم را ضربه‌پذیر می‌کند و باتوجه به سرعت نه چندان بالای مدافعان استقلال و حضور احتمالی آن‌ها در سیستم 4دفاعه، به‌نظر می‌رسد یکی از چالش‌های این سرمربی جا انداختن تفکرات خود برای بالا نگه داشتن خط دفاعی تیمش است. مدافعان فیکس استقلال هم اکنون رافائل سیلوا، سامان فلاح و محمدحسین مرادمند هستند که در مجموع و روی هم رفته مدافعین پر سرعتی نیستند و بیشتر شکل و شمایلی کلاسیک در بازی خود دارند.

سیستم بازی مالکانه 

موسیمانه به فشار بالا و حملات سریع مشهور است. او ترجیح می‌دهد تیمش در ناحیه هجومی حریف به صورت فعالانه و شناور ظاهر شود و با حرکات متنوع، فضاها را اشغال کند. در زمان حضور در الاهلی، یکی از شاخص‌ترین بازیکان ترکیبش همواره بازیکنی بود که در پست شماره 10 حضور پیدا می کرد و این بازیکن با حرکات مناسب خود، امکان ارسال پاس‌های عمقی را برای وینگرها و مهاجمان فراهم می کرد. باتوجه به لیست بازیکنان استقلال به نظر می رسد جلال‌الدین ماشاریپوف بازیکنی است که در این پست برای موسیمانه به میدان خواهد رفت و قرار است ورژن بسیار فعالی از این بازیکن را مشاهده کنیم.


تصویر بالا نمایی از این سیستم 1-3-2-4 را نشان می‌دهد که در آن مدافعان کناری با فرار به جلو و ایجاد عرض، به آغاز فرآیند بازی‌سازی کمک می‌کنند و در مجموع بازی‌سازی این تیم شکلی از بازی‌سازی روی زمین از عقب و به طور مصطلح (Deep Build Up) است.


تصویر بالا هم یکی دیگر از فریم‌هایی است که از بازی‌های الاهلی در زمان حضور موسیمانه برداشته شده و همانطور که می‌بینید مدافعین کناری با دادن عرض به خط حمله و ایجاد برتری عددی گزینه‌های زیادی برای هافبک صاحب توپ ایجاد کرده‌اند.

الاهلی با موسیمانه  بیشترین تعداد شوت (۱۴.۶۳ شوت در هر ۹۰ دقیقه) را در لیگ مصر زد و در بسیاری از فاکتورهای فنی هجومی هم در بالای جدول حضور داشت.

تاکتیک‌های هجومی: تحرک بالا و تغییر موقعیت مکانی

شکل بازی موسیمانه در خط حمله روی تحرک مداوم بازیکنان و انجام کارهای ترکیبی بنا شده و تصویر زیر یکی از الگوهای پرتکرار در بازی الاهلی در زمان سرمربی‌گری موسیمانه را نشان می دهد. (تصویر به الگوی پرتکرار (Third Man Run) یا همان فرار نفر سوم اشاره دارد و این الگو یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین الگوها برای شکستن بلاک دفاعی تیم‌های مدافع است که همواره مورد توجه تیم‌های موسیمانه بوده است)


در این تصویر 4 بازیکن خط حمله، شامل مهاجم مرکزی و وینگرها را می‌بینیم که از شعاع حرکتی نرمال خود خارج شده‌اند تا حریف را سردرگم کنند و فضاهای خالی ایجاد کنند. این شکل بازی می‌تواند استقلال را از لحاظ هجومی به تیمی پویاتر تبدیل کند و از همه مهم‌تر با حضور مهره‌ای مثل رامین رضاییان در پست دفاع راست این بازیکن از لحاظ هجومی حداکثر بهره‌وری خود از توانایی‌هایش را داشته باشد.

در مجموع به نظر می رسد استقلال با موسیمانه به میزان قابل‌توجهی زمان برای ارائه بازی‌ای تحت تاثیر تفکرات سرمربی آفریقایی‌اش دارد و قرار است این تیم از لحاظ هجومی بیشتر به تیمی شبیه تیمِ ریکاردو سا پینتو تبدیل شود تا فرهاد مجیدی و جواد نکونام. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...
Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...Loading...