عرضه نخستین بلیتهای جام جهانی؛ بسته ۷۳ هزار دلاری
به گزارش فوتبال ۳۶۰، نخستین بستههای بلیت جام جهانی ۲۰۲۶ روز سهشنبه عرضه شد و به فروش رسید. این بستهها شامل مجموعهای از گزینههای تشریفاتی گرانقیمت بودند و هنوز فرآیند فروش بلیتهای عادی آغاز نشده است.
عرضه اولیه به برخی بستههای تجملی محدود ماند و در بستههای چند مسابقهای قرار داشت. قیمتها از ۵ هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر نفر شروع میشود و تا رقم شگفتانگیز ۷۳ هزار و ۲۰۰ دلار هم میرسد.
بلیتهای معمولی قرار است اواخر امسال به فروش برسند اما قیمت آنها هنوز بهطور کامل شکل نگرفته. وقتی پیشنهاد مشترک ایالات متحده، کانادا و مکزیک برای میزبانی جام جهانی به ثبت رسید، در سند پیشنهاد تأکید شده بود پیشبینی فروش بلیط به مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار محافظهکارانه و با تخمین دست پایین است. برگزارکنندگان مسابقات میانگین قیمت بلیتهای بازیهای گروهی را حدود ۳۰۵ دلار تخمین زدند.
عرضه روز سهشنبه بهطور خاص برای بخش تشریفاتی و با همکاری سازمان «OnLocation»، شریک تشریفاتی فیفا هدفگذاری شده بود. این بستهها به ورزشگاههای ایالات متحده محدود ماند و ۳ نوع بسته را شامل میشد.
بسته «شهرهای آمریکا» فرصتی برای خرید بلیت حضور در تمام بازیهای یکی از ۱۱ شهر میزبان در ایالات متحده فراهم میکند. در این میان، دالاس به عنوات تنها شهر قرار است ۹ بازی تورنمنت را میزبانی کند. شهرهای لسآنجلس، نیویورک و آتلانتا هر کدام پذیرای ۸ بازی هستند.
بسته کامل ۸ مسابقهای نیویورک شامل فینال در ورزشگاه «مدولندز» در سال آینده است و قیمت آن از ۲۵ هزار و ۸۰۰ دلار شروع میشود. لوکسترین گزینه آن اما ۷۳ هزار و ۲۰۰ دلار ارزش دارد. بسته لسآنجلس بازی افتتاحیه تیم ملی مردان ایالات متحده در ۱۲ ژوئن را شامل میشود و بین ۲۰ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵ هزار و ۳۵۰ دلار قیمت دارد. ارزانترین گزینه در این دسته، ۸ هزار و ۲۷۵ دلار برای ۶ بازی ورزشگاه خلیج سانفرانسیسکو است.
آلیشیا فالکن، مدیر کل بخش جام جهانی OnLocation میگوید: «طیف گستردهای از محصولات برای سلیقههای مختلف هواداران طراحی شده تا تجربهای جذاب داشته باشند. جام جهانی یک رویداد رویایی است.»
بسته «۴ بازی ایالات متحده» امکان خرید بلیت تشریفاتی برای ۴ بازی در ورزشگاههای مختلف ایالات متحده را به انتخاب خریدار فراهم میکند؛ البته با برخی محدودیتها. ۲ بازی باید بین دوشنبه تا پنجشنبه (روزهای غیر تعطیل) برگزار شوند و این بسته بازی افتتاحیه ایالات متحده در لسآنجلس را شامل نمیشود. یک نمونه بسته در این بخش ۵ هزار و ۸۰۰ دلار قیمت دارد. این ۲ بسته اجازه دسترسی به گزینههای نشیمن مانند سوئیتهای خصوصی، سالنهای کنار زمین و گزینههای تشریفاتی مشترک متعدد دیگر را به خریداران میدهد.
فالکن گفته: «اینها فقط بلیت نیستند، بلکه تجربههای ارتقایافته و راههای جذابی برای هواداران نام دارند تا تورنمنت را تجربه کنند. ما در حال آمادهسازی پیشنهادهای آشپزی متنوع، طعمهای محلی، برجستهکردن سنتهای فرهنگی شهرهای میزبان و پذیرای تجربه پرجنبوجوش جام جهانی هستیم.»
بسته «دنبالکردن تیم من» فرصتی برای تماشای تیم مورد علاقه در تمام بازیهای مرحله اولیه را فراهم میکند و شامل دسترسی به «پاویون» فیفاست که بهعنوان «محیطی اختصاصی در نزدیکی ورزشگاه برای تشریفات و سرگرمی پیش و پس از بازی، بهعلاوه جایگاههای ویژه در ورزشگاه» معرفی شده.
با وجود اینکه مراحل مقدماتی همچنان ادامه دارد و قرعهکشی برای تخصیص تیمهای صعودکرده به بازیها و شهرها تا دسامبر انجام نمیشود، میتوان یک تیم ملی خاص را برای دنبالکردن در مرحله گروهی انتخاب کرد. قیمتها از ۶ هزار و ۶۰۰ دلار شروع میشود.
بستههای تشریفاتی همچنین شامل مزایایی مانند گزینههای فهرست اختصاصی، حضور میهمانان ویژه، هدایای یادبود و ورود سریع به محل از طریق ایستهای بازرسی امنیتی اختصاصی است.
فالکن میگوید: «قیمتهای بسته شهرها از ۳۵۰۰ دلار برای ۴ بازی شروع میشود. تنها ورزشگاههای جام جهانی که ۴ بازی را میزبانی میکنند، مونتری و گوادالاخارا در مکزیک هستند.» شرکت OnLocation تجربه ارائه بلیتهای ویژه در چندین مسابقه سوپر بول را دارد و در المپیک پاریس ۲۰۲۴ هم تجربهای غولآسا را به نمایش گذاشت.
فالکن گفت: «واضح است بعضی گزینهها بسیار لوکس و انحصاری ارائه میشود اما حتی بسته ۴ بازی در ازای ۳۵۰۰ دلار، در مقایسه با قیمت بلیت یک کنسرت به نظرم کاملاً مقرونبهصرفه است.»