football360 logo
360-club-icon
360-club
360-camera

طرح ورزشگاه صدهزار نفری یونایتد به بن‌بست خورد؛ فعلاً خبری از ومبلی شمال نیست

12 مرداد 1404 ساعت 16:5613 نظر
پیش‌بینی می‌شود ساخت ورزشگاه جدید چیزی حدود ۳ میلیارد پوند هزینه داشته باشد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، برنامه‌های منچستریونایتد برای ساخت ورزشگاهی با ظرفیت  صد هزار نفر در کنار اولدترافورد با تاخیر روبه‌رو شده. دلیل، بن‌بست در مورد قیمت زمین لازم برای شروع ساخت و ساز، نام گرفته. جیم راتکلیف این ورزشگاه را «ومبلی شمال» نامیده. باشگاه برای تکمیل پروژه بازسازی اولدترافورد به زمینی نیاز دارد که در حال حاضر به عنوان پایانه ریلی باربری استفاده می‌شود؛ یونایتد ادعا می‌کند پروژه سالانه ۷.۳ میلیارد پوند به اقتصاد پادشاهی متحد انگلیس کمک خواهد کرد.

یونایتد با شرکت حمل و نقل «فریتلاینر» به عنوان مالک و اداره کننده این پایانه، برای خرید زمین مذاکره کرده اما گفت‌وگوها به دلیل اختلاف نظر بر سر قیمت به بن‌بست خورده.

فریتلاینر مالک زمین مورد نظر یونایتد است. فریتلاینر تمایل خود را برای نقل مکان از ترافورد پارک به سنت هلنز اعلام کرده اما این شرکت برای زمین حدود ۴۰۰ میلیون پوند می‌خواهد. یونایتد ارزش آن را تنها بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون پوند تخمین زده. راتکلیف صریحاً اعلام کرده یونایتد حاضر به پذیرش قیمت پیشنهادی شرکت حمل‌ونقل نیست و به نظر می‌رسد مذاکرات اولیه به بن‌بست رسیده. 


رسانه‌های انگلیسی خبر داده‌اند «فریتلاینر» یونایتد را در یک موقعیت سخت قرار داده است. این شرکت مایل است به یک موقعیت جدید نقل مکان کند؛ جایی که ظرفیت بیش‌تری برای قطارها داشته باشد اما  برای این کار عجله‌ای ندارند.  فریتلاینر تنها در صورتی یک سود قابل توجه به دست خواهد آورد که حاضر به کاهش قیمت پیشنهادی خود باشد.

راتکلیف در ماه مارس هنگام رونمایی از طرح‌های اصلی اولدترافورد  یک هدف بلندپروازانه برای تکمیل این پروژه ۵ ساله تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرد. یونایتد امیدوار بود تا پایان امسال کارهای مقدماتی ساخت و ساز را آغاز کند اما عدم موفقیت در خرید زمین فریتلاینر، تاریخ شروع کار را به تأخیر خواهد انداخت.

 یونایتد می‌خواهد پیشنهاد خود را افزایش دهد و منتظر بماند تا فریتلاینر قیمت خود را کاهش دهد یا پروژه را کوچک‌تر کند تا به زمین پایانه باربری نیاز نداشته باشد. همچنین ممکن است شرکت توسعه شهرداری جدید اولدترافورد به ریاست سباستین کو یک حکم خرید اجباری صادر کند؛ اگرچه این کار با دردسرهای قانونی مواجه خواهد شد و منجر به تأخیرهای بیش‌تری می‌شود.


ونایتد هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده،  مالکیت تمام زمین مورد نیاز را به دست نیاورده و به طور رسمی شرکت‌های معماری را منصوب نکرده. تکمیل پروژه تا سال ۲۰۳۰ هدفی کاملاً بلندپروازانه تلقی می‌شد. گروه فوستر تصاویر هنری و ویدئوهای ورزشگاه جدید را تهیه کرده و باشگاه قصد دارد یک فرآیند مناقصه رسمی برای انتخاب معماران برگزار کند.

در یکی از رویدادهای انجمن هواداران در ۳۰ ژوئن، یونایتد پذیرفت تأمین زمین مورد نیاز می‌تواند مانعی برای شروع کار در سال جاری باشد. هواداران پرسیدند آیا ساخت و ساز در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد؟ پاسخ باشگاه این است: «کارهای برنامه‌ریزی از جمله مشورت با هواداران ادامه دارد.

مذاکرات با مقامات محلی، مالکان زمین و شرکای مالی احتمالی ادامه دارد تا بتوانیم زمین و بودجه لازم برای پیشبرد پروژه را تأمین کنیم. می‌خواهیم پروژه را در اسرع وقت پیش ببریم اما تنها  وقتی زمین و بودجه لازم فراهم شود!»

یونایتد هزینه این پروژه را ۴.۲ میلیارد پوند تخمین زده اما ادعا می‌کند مزایای اجتماعی و اقتصادی زیادی برای جامعه محلی و منطقه شهری خواهد داشت؛ از جمله ایجاد ۹۲ هزار شغل، بیش از ۱۷ هزار خانه جدید و جذب ۱.۸ میلیون بازدیدکننده اضافی در سال.

هزینه ورزشگاه توسط یونایتد حدود ۲ میلیارد پوند پیش‌بینی شده. با توجه به اینکه سقف متحرک ویژه به تنهایی احتمالاً ۳۰۰ میلیون پوند هزینه خواهد داشت، منابع صنعتی می‌گویند بودجه ۳ میلیارد پوندی واقع‌بینانه‌تر است. تقاضای ۴۰۰ میلیون پوندی فریتلاینر شاید باعث شود هزینه پروژه بازسازی از همان ابتدا به طور قابل توجهی بیش از بودجه پیش‌بینی شده باشد. یونایتد برای ساخت خود ورزشگاه به دنبال هیچ گونه بودجه عمومی نیست.

Loading...
Loading...
Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...
  • Loading...Loading...Loading...Loading...