چرا بازیکنان فوتبال به یوتیوب روی آوردهاند؟ | تلاش برای کنترل روایت
به گزارش فوتبال ۳۶۰، بازیکنان فوتبال به طور فزایندهای در حال به اشتراک گذاشتن قسمتهایی از زندگی خود در سازوکار ویدیگئویی یوتیوب هستند و تصاویر روزمره، تمرینات و پشت صحنه، بیشتر از هر زمان دیگر در این شبکه اجتماعی دیده میشود.
ارلینگ هالند، مهاجم منچسترسیتی و تیم ملی نروژ یکی از مشهورترین فوتبالیستهایی است که به این پلتفرم پیوسته. آخرین ویدئوی او شامل لباس پوشیدن به عنوان بابانوئل و غافلگیر کردن هواداران جوان با هدایا بود.
انتشار این نوع محتوا تغییری واضح از رسانههای «سنتی» به ورزشکارانی است که روایتها و برندهای شخصی خود را فراتر از گلها و آمار خلق میکنند و مالک تصاویر خود هستند.
وبلاگهای ویدئویی به عنوان «ولاگ» شناخته میشوند و محتواهای طولانی محتوی زندگی روزمره، تجربیات و سبک زندگی یک تولیدکننده محتوا را به روشی شخصی به اشتراک میگذارند تا رابطهای مستقیم با مخاطب ایجاد کنند.
هالند ۲۵ ساله، کانال خود را در اکتبر ۲۰۲۵ راه اندازی کرد و از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیون دنبالکننده به دست آورده. او تصاویری از زندگی خود از جمله تمرین در منچسترسیتی و مقدماتی جام جهانی نروژ را به اشتراک میگذارد.

اولین ویدئوی او با عنوان «یک روز از زندگی یک بازیکن حرفهای»، او را در حال پختن غذاهای خود و تعریف داستانهای شخصی نشان میداد و نزدیک به ۸ میلیون بازدید داشته. طیف گستردهای از بازیکنان کانالهای شخصی راهاندازی کردهاند؛ برخی برای اهداف رسانهای، برخی دیگر برای ایجاد رابطه نزدیکتر با هواداران خود.
کانال کریستیانو رونالدو بیش از ۷۷ میلیون مشترک جمع کرده است و مصاحبهها، لحظات پشت صحنه و برنامههایی را با تولیدکنندگان محتوای پرکار مانند مستربیست منتشر میکند. جیمز مدیسون از تاتنهام و تیم ملی انگلیس کانالی ایجاد کرده و در آن سفر جسمی و عاطفی خود را در حین بهبودی از مصدومیت رباط صلیبی قدامی (ACL) به اشتراک میگذارد.
الا تون ویدئوهای منظمی از زندگی خود به عنوان هافبک منچستریونایتد و تیم ملی زنان انگلیس و همچنین همکاری با سایر بازیکنان و تولیدکنندگان محتوا را به اشتراک میگذارد. بن فاستر، دروازهبان سابق شاغل در رقابتهای لیگ برتر انگلیس کانال خود را در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد و در ابتدا ویدیوهایی از دوربین خودش منتشر میکرد. او اکنون میزبان یک پادکست ویدئویی در این پلتفرم است. جود بلینگام از کانال خود به روشی کمی متفاوت استفاده کرد و مستند خود را در مورد انتقالش به رئال مادرید به جای یک رسانه سنتیتر در این شبکه ویدئویی منتشر کرد.

چرا فوتبالیستها به یوتیوب روی آوردهاند؟ سب لوساردو، استراتژیست یوتیوب، در مصاحبه با بیبیسی گفت فوتبالیستها برای «کنترل و ارتباط» محتوا تولید میکنند. او گفت: «این تغییر در مورد مالکیت روایت، مخاطب و طول عمر حرفهای است. هواداران بازیکنان را در زندگی واقعی روزمره خود میبینند؛ در خانه با خانواده، در تمرین و در رختکن. این به هواداران کمک میکند شخصیت، زمینه و سفر را درک کنند، نه فقط عملکرد را. بازیکنان دیگر مجبور نیستند برای شکل دادن به نحوه روایت اخبارشان به رسانههای سنتی روی بیاورند. در یوتیوب، کنترل میکنند چگونه به نظر برسند، چقدر زمینه خبری داده شود و چگونه توسط هواداران درک شوند. مردم با روحیه انسان پشت ورزشکار حرفهای درگیر میشوند، نه با نسخه ارائه شده توسط رسانهها.»
اما چرا این اتفاق الان رخ داده؟ «رفتار مخاطب تغییر کرده. هواداران به طور فزایندهای زمان بیشتری را با محتوای تولید شده توسط خالقان میگذرانند و اشتهای آشکاری برای دسترسی عمیقتر و اصالت روایت وجود دارد.»
لوساردو افزود: «بازیکنان بیش از هر زمان دیگری از این فرصت آگاه هستند. میفهمند اگر الان شروع کنند، میتوانند جامعه مخاطب بزرگتری را رشد دهند تا اینکه تا بازنشستگی صبر کنند. تولید محتوا به بازیکنان اجازه میدهد داراییهای رسانهای بلندمدت بسازند. فوتبال حرفهای کوتاه است اما حضور قوی در یوتیوب میتواند دههها ادامه داشته باشد.»

