حسرتهای ادامهدار فوتبال ایران؛ همچنان مرحله حذفی جام جهانی
به گزارش فوتبال 360، تیم ملی ایران باز هم در رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی ناکام ماند تا این طلسم عجیب برای فوتبال ایران همچنان پابرجا باقی بماند. ایران با وجود اینکه از جمله قدرتهای مطرح آسیا و تیمی قابل احترام در سطح جهان محسوب میشود ولی با این حال در تورنمنتهای مختلف، ناکامیهای سریالواری دارد که به بهانه عدم توفیق در راهیابی به مرحله حذفی، این طلسمها مرور شده است.
حتی 48 تیمیشدن هم گرهگشا نبود
در جام جهانی 2026 با تصمیم فیفا، تعداد تیمهای حاضر در مسابقات به 48 تیم افزایش یافت و 32 تیم به مرحله حذفی راه مییافتند. با این اوصاف، تیم ملی که حضور مستمری در جمع 32 تیم پایانی جام جهانی داشت و در ردهبندی فیفا جایگاهی در حول و حوش رده بیستم به خود اختصاص داده بود، به نظر میرسید کار سختی برای صعود به مرحله حذفی نداشته باشد ولی اتفاقات روز آخر به گونهای رقم خورد که تیم ملی در هفتمین حضور خود در جام جهانی، در صعود به مرحله گروهی ناکام بماند. تنها تیم ملی اسکاتلند با 9 دوره حضور در جام جهانی با تعداد حضور بیشتر در این رقابتها به مرحله حذفی نرسیده است.
پایان انتظار پس از بیش از نیمقرن
تیم ملی ایران سابقه 3 قهرمانی در جام ملتهای آسیا را دارد و یکی از پرافتخارترین تیمها در عرصه این مسابقات محسوب میشود. تیم ملی آخرینبار در جام ملتهای آسیا 1976 در تهران با ضربه کاشته تماشایی علی پروین بر کویت غلبه کرد و قهرمان آسیا شد. از آن موقع تیم ملی نهتنها هیچوقت قهرمان آسیا نشده بلکه به فینال هم راه نیافته است. تیم ملی در این مدت 7 بار به نیمهنهایی رسیده ولی هرگز فینالیست نشده است. تیم ملی امیدوار است که در جام ملتهای آسیا 2027 این طلسم را بشکند.
داستان مشابه در المپیک
ایران 3 دوره متوالی در المپیک شرکت کرد که آخرین آن المپیک 1976 بود. تیم ملی موفق به صعود المپیک 1980 مسکو هم شد ولی مسئولین وقت ورزش، آن دوره از المپیک را تحریم کردند و تیم ملی به آن مسابقات اعزام نشد. این تحریم در دوره بعدی المپیک هم ادامه پیدا کرد. تیم ملی در ادوار بعدی المپیک حتی به صعود به این مسابقات نزدیک هم نشده و در انتخابی المپیک 2024 حتی به جمع ۱۶ تیم پایانی هم نرسید. المپیک 2028 فرصتی است که انتظار فوتبال ایران پس از بیش از 50 سال پایان یابد.
3 دهه بدون قهرمانی در باشگاههای آسیا
پاس آخرین تیم ایرانی است که در رقابتهای باشگاهی در آسیا به قهرمانی رسید. این قهرمانی در فصل 93-1992 اتفاق افتاد و 30 سال است که هیچ تیم ایرانی در قله فوتبال آسیا قرار نگرفته است. پس از پاس، پرسپولیس 2 بار و استقلال، سپاهان و ذوبآهن یکبار به فینال آسیا راه یافتهاند ولی موفق به فتح جام نشدند.

