football360 logo

آنالیز ناکامی‌های پیاپی لیورپول؛ دومینوی سقوط در آنفیلد

30 فروردین 1403 ساعت 18:324 نظر
در ابتدای فصل گمان می‌شد یورگن کلوپ و لیورپول بتوانند فصلی تاریخی را با کسب 4 جام رقم بزنند.

به گزارش فوتبال 360، پس از اعلام جدایی یورگن کلوپ در پایان فصل جاری از تیم لیورپول، نگاه‌ها به آخرین فصل آقای معمولی دوچندان شده است. 5 امتیاز از دست رفته برابر منچستریونایتد و کریستال‌پالاس به همراه شکست ۳ بر صفر مقابل آتالانتا، می‌تواند پروژه رویایی آن‌ها را با کسب تنها یک جام اتحادیه تمام کند. لیورپول در 51 مسابقه خود طی این فصل، 11 بار در ابتدا از حریف خود عقب افتاده اما در پایان به حداقل امتیاز میدان دست پیدا کرده است. با این حال، رکورددار بازگشت این فصل 5 لیگ معتبر اروپا در ۲ بازی اخیر خود برای بازگشت به مسابقه ناکام بوده.

استفاده از بال‌ها برای عبور از فشار سنگین

در لحظاتی که تیم‌هایی با پرس سنگین مثل منچسترسیتی، فشار خود را برروی مرکز زمین لیورپول بالا می‌برد، کلوپ تصمیم می‌گیرد تا از بازیکنانی چون محمد صلاح (در غیاب او، هاروی الیوت)، در مرکز زمین استفاده کند و با قرارگیری در میان ۲ مهاجم پرس‌کننده، پلی برای عبور توپ باشد.


این برنامه تبدیل به برگ برنده کلوپ در دیدارهای بزرگ شده است اما خیال قرمزها را در بلندمدت راحت نمی‌کند. در تقابل با کریستال پالاس، اولیور گلاسنر تصمیم می‌گیرد تا مهره‌ای را صرفاً برای مهار کردن بازیکنان ضدپرس انتخاب کند. وقتی توپ به سمت راست زمین لیورپول می‌رود، پالاس تیم خود را با شدت زیادی به همان سمت می‌برد. در تصویر زیر، نوع چینش کریستال پالاس، فضا را برای اندرو رابرتسون و دومنیک سوبوسلای در چپ باز می‌کند. مایکل اولیسه اما مسئول مهار بازیکنان ضدپرس است و با قرارگیری در میان این ۲ بازیکن، مانع ارسال پاس بلند و تغییر منطقه بازی می‌شود.


وینگر معکوس در غیاب مدافع کناری معکوس!

یکی از بزرگترین سیستم‌های یورگن کلوپ در لیورپول، استفاده از مدافع کناری خود در مرکز زمین است؛ اتفاقی که اغلب با ترنت الکساندر آرنولد رقم می‌خورد. در غیاب این بازیکن، محمد صلاح با خواص بازیسازی خود به مرکز زمین می‌آید و علاوه بر بحث ضدپرس، نقش اول بازیساز را بازی می‌کند. کانر بردلی جوان هم به سمت راست می‌رود و جای خالی ستاره مصری را پر می‌کند.


بی‌شک حضور صلاح در مرکز زمین، سرعت انتقال توپ لیورپول را بالاتر می‌برد اما سیستم خطی کریستال پالاس، به طور کامل صلاح را احاطه می‌کند و حضور او را در فضای بین دفاع و هافبک پالاس خنثی می‌کند. آن‌ها با پرس از خط حمله، بازی‌سازی لیورپول را تا حد زیادی از کار می‌اندازند؛ موضوعی که قرمزها را مجبور به استفاده از روش‌ها و الگوهای دیگر برای انتقال توپ به مهاجمان می‌کند.


پرسی سنگین روی خط دفاعی

لیورپول و کلوپ به سیستم گگن پرسینگ مشهور هستند. سیستمی آلمانی، برگرفته از فوتبال اوکراین است و رفته رفته نقش ویژه‌ای در فوتبال آلمان بازی می‌کند. در این سیستم، لیورپول با ۳ مهاجم در فضایی کوچک به سمت بازیکن صاحب توپ می‌رود و 3 یا 4 بازیکن هم فضای خالی پشت بازیکنان پرس‌کننده را پر می‌کنند؛ اتفاقی که صلاح را برای حضور در خط هافبک، یک خط عقب‌تر می‌برد و دومنیک سوبوسلای بین دیاس و نونیز قرار می‌گیرد.


آتالانتا اما دقیقا از نقشه‌ای جالب برای عبور توپ از پرس لیورپول استفاده می‌کند. آن‌ها لمس توپ مدافعان خود را به حداقل می‌رسانند. این تیم در لحظاتی که فضاهای خالی مثل تصویر زیر (حضور تیون کوپماینرس) دارد، باز هم به بازی‌سازی با ضدپرس اکتفا نمی‌کند و با پاسی بلند، دایره مرکزی زمین را هدف می‌گیرد.


جانلوکا اسکاماکا با قد و قامت بلند خود، نفر اول دریافت توپ‌های میانه زمین است. او در رأس چندضلعی پرتعداد لیورپول قرار می‌گیرد و پس از دریافت توپ، بازی را به منطقه‌ای آزاد می‌برد تا کلید آغاز ضدحمله را بزند.


تمرکز بر راستای مرکزی زمین

در لحظاتی که بازی از کناره‌ها دور می‌شود و تمرکزها به میانه زمین می‌آید، لیورپول عرض چینش خود را کم می‌کند و فاصله بین بازیکنان کناری را به حداقل می‌رساند تا تیم در راستای دروازه قرار بگیرد. همانند تصویر زیر، خط دفاعی لیورپول بالا می‌آید و علاوه بر قراردادن خط حمله حریف در آفساید، تمام بازیکنان مرکز زمین منچستریونایتد را تحت کنترل خود قرار می‌دهد.


 گاسپرینی با سیستم ۳  دفاعه خود، نقشی ویژه به بازیکنان کناری خود می‌دهد. او از داویده زاپاکاستا و متئو روگری می‌خواهد تا پس از کنترل توپ توسط سفیدپوشان برگامو در مرکز زمین، فوراً از کناره‌ها فرار کنند. همچون تصویر زیر که در موقعیتی 6 به 6، لیورپول توانایی جلوگیری از فرار هیچ‌یک از بازیکنان آتالانتا در کناره‌ها را ندارد.


لیورپول حالا چیزی نزدیک به معجزه را بخصوص در جدال برگشت برابر آتالانتا، در برگامو می‌‌خواهد. آن‌ها پس از استفاده حریف از نقاط ضعف خود، دیگر کنترلی بر بازی ندارند. تیم کلوپ وقتی کنترل مرکز زمین را از دست بدهد، اغلب برنامه‌های دفاعی و تهاجمی‌اش از کار می‌افتد.

*پرهام حمیدی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری