football360 logo

پیروزی مقتدرانه پاریس در خانه تیم بی‌دفاع بارسا؛ بازگشت شورانگیز زنبورها

29 فروردین 1403 ساعت 00:45124 نظر
پاری‌سن ژرمن و دورتموند با عبور از سد رقبا در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به هم رسیدند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، نخستین شب از دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با صعود تیم‌های دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن و حذف نمایندگان فوتبال اسپانیا به پایان رسید. دورتموند با نتیجه ۴ بر ۲ (مجموعاً ۵ بر ۴) از سد اتلتیکو مادرید گذشت و تیم ۱۰ نفره بارسا با نتیجه ۴ بر یک (مجموعاً ۶ بر ۴) در خانه مغلوب پاریس شد.


گل زودهنگام رافینیا بارسلونا را در یک قدمی صعود قرار داده بود اما اخراج آرائوخو در اواسط نیمه اول همه‌چیز را به باد داد تا ۴ گل از دمبله، ویتینیا و امباپه حکم به بازگشت رویایی تیم انریکه و اخراج ژاوی ارناندس از لیگ قهرمانان (و از کنار زمین) بدهد.


عملکرد جنگجویانه شاگردان ادین ترزیچ در دورتموند  به بازگشت زنبورها به جمع ۴ تیم برتر اروپا و حذف اتلتیکو مادرید انجامید. دورتموند با ۲ گل پیش افتاد و فوراً هر ۲ گل توسط بازیکنان حریف جبران شد اما درخشش سابیتزر بار دیگر تیم میزبان را به برنده تبدیل کرد تا ایدونا پارک غرق در شور و سرور شود.


بارسلونا با تکیه بر برتری ۳ بر ۲ مسابقه رفت مهیای میزبانی از شاگردان لوئیس انریکه در پاری‌سن ژرمن شده بود؛ بازی با حملات بارسا شکل جدی به خود گرفت و رافینیا خیلی زود گل اول را به ثمر رساند. حرکت انفجاری و نفوذ لامینه یامال از سمت راست به یک پاس عرضی کم‌ارتفاع از کنار خط به دهانه دروازه همراه شد و رافینیا به راحتی آن را به گل بدل کرد. یامال جوان‌ترین بازیکن ثبت‌کننده پاس گل در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا نام گرفت.


برتری بارسا و افزایش اختلاف به عدد ۲ در مجموع ۲ مسابقه رفت و برگشت می‌توانست یک شب به‌یادماندنی برای هواداران حاضر در ورزشگاه رقم بزند اما ۱۰ نفره شدن بلوگرانا همه‌چیز را تغییر داد. آرائوخو پشت محوطه جریمه مانع تک‌به‌تک شدن بارکولا با دروازه‌بان شد. داور اعتقادی به پنالتی نداشت اما مدافع وسط اروگوئه‌ای را از زمین مسابقه اخراج کرد. این سریع‌ترین کارت قرمز بازیکنان بارسا در مراحل حذفی ادوار لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رفت.


اخراج آرائوخو روند مسابقه را تغییر داد و پاریس در دقیقه ۴۰ به گل تساوی رسید. بارکولا با پاس عالی بلند خود از سمت چپ محوطه جریمه خطرساز جلوه کرد‌ توپ از امباپه گذشت اما در طرف مقابل دروازه در اختیار دمبله قرار گرفت تا مانند بازی رفت دروازه تیم سابقش را باز کند. 


نیمه اول با نتیجه مساوی (مجموعاً ۳ بر ۲ به نفع بارسا) به پایان رسید اما پاری‌سن ژرمن در دقیقه ۵۴ همه‌ چیز را به برابری کشید. کرنر کوتاه با دخالت اشرف حکیمی به ویتینیا رسید و شلیک زمینی او از قوس محوطه جریمه گل دوم پاریس را ساخت.


برتری بارسا از بین رفت و موج حملات پاریس همچنان ادامه داشت. در حالی که به نظر نمی‌رسید نفوذ دمبله به محوطه جریمه میزبان نتیجه‌ای داشته باشد، تکل شدید ژائو کانسلو روی پای او، پاریس را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. امباپه پشت توپ ایستاد و پاری‌سن‌ژرمن را به تیم برنده این جدال (۵ بر ۴) تبدیل کرد. 


حملات تیم ۱۰ نفره بارسا برای رسیدن به گل بی‌نتیجه بود و کیلیان امباپه در دقیقه ۸۹ روی یک ضد حمله گل چهارم و تیر خلاص را به پیکره نیمه‌جان بارسا زد. ترشتگن ۲ شلیک متوالی و خطرناک یاران حریف را به زیبایی مهار کرد اما اشتباه مدافعان در دفع توپ بار دیگر توپ را به امباپه رساند تا از محوطه ۶ قدم گل چهارم پاریس را هم به ثمر برساند.


ماجراجویی اروپایی پاری‌سن‌ژرمن همچنان ادامه دارد و امباپه در راه قهرمانی قاره‌ای و خداحافظی باشکوه از جمع پایتخت‌نشین‌ها در مرحله بعد دورتموند را پیش رو خواهد داشت.


دورتموند با وجود عملکرد دلیرانه در دقایق پایانی مسابقه رفت مقابل اتلتیکو، با شکست ۲ بر یک از زمین بیرون آمد و برای صعود نیازمند پیروزی خانگی مقابل شاگردان دیگو سیمئونه بود. زنبورها بازی را تهاجمی آغاز کردند و تکل جانانه سزار آسپیلیکوتا مانع از گلزنی سابیتزر در دقایق ابتدایی شد. برتری روخی‌بلانکوس در مسابقه رفت تنها تا دقیقه ۳۴ دوام آورد. پاس بیرون پای استثنایی متس هوملز توپ را از پشت محوطه در پشت مدافعان به یولیان برانت رساند و شلیک او از زاویه بسیار تنگ بعد از برخورد به اوبلاک، گل نخست زنبورها را ثبت کرد.


تنها ۵ دقیقه طول کشید دورتموند به گل دوم مسابقه (مجموعاً ۳ بر ۲) برسد. پاس رو به عقب ظریف سابیتزر در سمت چپ به یان ماتسن رسید. او با نفوذ به داخل محوطه جریمه توپ را به پشت سر اوبلاک فرستاد تا اتلتیکو به تیم حذف‌شده تبدیل شود.


نیمه اول با برتری ۲ بر صفر دورتموند به پایان رسید اما به محض بازگشت ۲ تیم از رختکن با اشتباه عجیب هوملز همه‌چیز تغییر کرد. ارسال بلند کرنر از سمت چپ با ضربه سر ارموسو همراه شد. کوبل برای مهار توپ پرید اما لمس اشتباه توپ توسط سازنده گل نخست دورتموند، حرکت توپ در خلاف جهت حرکت سنگربان میزبان و گل به خودی را به وجود آورد.


آنخل کوریا بعد از به باد دادن چند موقعیت مناسب در دقیقه ۶۴ بالاخره کار را به تساوی کشاند. شلیک ریکلمه و ضربه ابتدایی کوریا به جایی نرسید اما شلیک محکم او روی توپ برگشتی از دهانه دروازه به تور دروازه دورتموند چسبید تا حساب کار ۲ بر ۲ شود.


دورتموند برای فرار از حذف به یک گل احتیاج داشت و حملات تیم ادین ترزیچ در فاصله ۱۹ دقیقه مانده به پایان وقت قانونی به نتیجه رسید. سابیتزر با نفوذ در سمت چپ توپ را به منطقه خطر ارسال کرد تا ضربه سر زیبای نیکلاس فولکروگ با برخورد به ضلع داخلی تیر عمودی دروازه به گل سوم دورتموند (۴ بر ۴) تبدیل شود. این نخستین گل دورتموند با ضربه سر در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا بود. 


بازگشت دورتموند تنها ۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه بعد رقم خورد. مارسل سابیتزر که پاس منجر به ۲ گل دیگر تیمش در این مسابقه را به ثبت رسانده بود در داخل محوطه جریمه در موقعیت شوت‌زنی قرار گرفت تا با یک شلیک دیدنی به گوشه دور دروازه اوبلاک دورتموند را به برتری ۴ بر ۲ (مجموعاً ۵ بر ۴) برساند.


 نتیجه‌ تا لحظه به صدا درآمدن سوت پایان مسابقه پابرجا ماند و دورتموند با ارائه نمایشی تهاجمی و شجاعانه بعد از ۱۱ سال به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری