football360 logo

ذره‌بین روی عملکرد خمس در فوتبال ایران؛ در حد لالیگا!

31 فروردین 1403 ساعت 12:1547 نظر
تراکتور در دوران پاکو خمس در اکثر فاکتورهای فنی جزو بهترین تیم‌های لیگ بود.

به گزارش فوتبال 360، پاکو خمس پیش از پایان فصل، در توافقی دو جانبه، تراکتور را ترک کرد. خمس در دوران مدیریت محمدرضا زنوزی، رکورددار بیشترین تعداد مربیگری متوالی شده، اما همچنان امیر قلعه‌نویی آخرین مربی است که در تراکتور از ابتدا تا انتهای فصل حضور داشت. 

قلعه‌نویی تنها سرمربی‌ای است که معدل امتیازی بالاتری از خمس را در تراکتور ثبت کرده بود. خمس در دوران حضورش روی نیمکت این تیم، با 23 برد و 77 امتیاز، معدل 1.83 امتیاز از هر بازی را کسب کرده بود. تیم او در فاکتورهای فنی هم به اندازه‌ای خوب بود که با وجود 11 شکست، سکوها حامی‌اش بودند.

چرا خمس محبوب سکوها بود؟ 

آمار پاسخ این سوال را می‌دهد. خمس، علاقه زیادی به فوتبال تهاجمی داشت. تیم او به طور میانگین بیش از 58 درصد از زمان مسابقات، مالکیت توپ را به عهده داشت. برای اینکه مقایسه‌ای از این عدد داشته باشیم، کافی است بدانیم که منچسترسیتی در این فصل فقط 3 درصد متوسط مالکیت توپ بالاتری در لیگ برتر دارد. تیم خمس در تهدید دروازه حریفان هم نمایش قابل قبولی داشت. در دوران حضور خمس، فقط یک تیم بیشتر از تراکتور با شوت دروازه حریفان را تهدید کرده است. نمایشی که باعث شد تراکتور در هر بازی به طور میانگین امید گل و گل زده بالای یک را تجربه کند و این هیجان، به سکوها هم منتقل می‌شد. 

تیم خمس در عملکردهای دفاعی هم با وجود چند نمایش ضعیف و شکست‌های پرگل، سازماندهی مناسبی داشت. او برای ارائه فوتبال مالکانه، خط دفاع و دروازه تیمش را برای فصل جدید به طور کامل عوض کرد. ریسکی که شاید کارش را برای سازماندهی عقب زمین دشوار کرده بود، اما به ارائه فوتبالی تهاجمی کمک می‌کرد. تیم او از جلوی زمین پرس می‌کرد و باعث شد که تیم‌های لیگ برتری پایین‌ترین تعداد و دقت پاس را در بازی مقابل تراکتورِ خمس داشته باشند. پرسی سنگین و درست که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، منجر به بازپس‌گیری مالکیت توپ می‌شد. تراکتور در دوران خمس به اندازه 36 گل، به حریفانش موقعیت داد و در نهایت هم 40 مرتبه دروازه‌اش باز شد. نمایش‌هایی که منجر شد تراکتور در دوران خمس، دومین تیم برتر لیگ از نگاه نمرات «متریکا» باشد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری