football360 logo

آنالیز شرایط ایده‌آل جلالی در تیم نکونام؛ بازگشت سال فوتبال ایران!

06 اردیبهشت 1403 ساعت 22:5971 نظر
در فاصله چند ماه، همه‌چیز تغییر کرد! ابوالفضل جلالی که قراردادش در ابتدای فصل فسخ شده بود، حالا ستاره بی‌چون و چرای استقلال در این فصل است.

به گزارش فوتبال 360، استقلال تهران با 53 امتیاز و یک‌قدم بالاتر از رقیب سنتی خود، در صدر جدول قرار دارد. پس از تساوی بدون گل مقابل پرسپولیس در داربی، استقلال 7 گل زده، 5 گل خورده و 10 امتیاز در 4 دیدار را ثبت کرده است. شرایط خط حمله آبی‌پوشان پس از ورود به هفته‌های پایانی بهبود پیدا کرده و آن‌ها در 4 دیدار اخیر، به میانگین نزدیک به 2 گل زده در هر مسابقه رسیده‌اند. 2 کلین شیت در این دیدارها و 5 گل دریافتی اما، نشان می‌دهد که اهمیت گلزنی استقلال از قدرت خط دفاع محکم نکونام کاسته است. ابوالفضل جلالی با 9 پاس گل حالا در کنار ریکاردو آلوز، بهترین طراح این فصل فوتبال ایران محسوب می‌شود و به رکورد ثبت پاس‌گل در 4 بازی پیاپی رسیده است.

کاشت جلالی و برداشت بلانکو

در حملات، به طور کامل ابوالفضل جلالی به عنوان بال چپ استقلال عمل می‌کند و با ارسال‌های دقیق خود، پایه‌گذار گل‌های استقلال نام می‌گیرد. مدافع چپ استقلال در هنگام مالکیت تیم، در فضایی آزاد در سمت چپ قرار دارد. گوستاوو بلانکو به دلیل فرصت‌طلبی و قامت بلند خود به سمت آخرین مدافع حریف می‌‌رود. در این تصویر، جلال‌الدین ماشاریپوف و مهرداد محمدی با حرکتی آزاد در فضای بین هافبک و دفاع حریف قرار گرفتند تا خط دفاع مس رفسنجان را مجبور به جلو رفتن کنند. همین موضوع یک آزادی عمل را به بلانکو در محوطه جریمه داد تا به زیبایی هرچه تمام‌تر ضربه خود را به شاگردان محرم نویدکیا شلیک کند.


در ضدحملات هم از این موضوع استفاده می‌شود. جلالی فوراً خط دفاع را رها می‌کند و وارد زمین حریف می‌شود. بلانکو و مهرداد محمدی به سمت دروازه حریف فرار می‌کنند و ماشاریپوف هم برای حمایت از جلالی به سمت او می‌رود. به این شکل باز هم فضایی در مرکز خط حمله برای استقلال مهیا شد تا مهرداد محمدی دروازه شمس آذر قزوین را باز کند.


استفاده از جلالی در پرس و انتقال توپ 

استقلال این روزها از پرس بالا استفاده می‌کند و بازیکنان زیادی را به سمت خط دفاعی حریف می‌فرستد. همین موضوع موجب می‌شود تا نکونام خلاء خط هافبک، پس از عبور حریف از پرس را با ابوالفضل جلالی پر کند و این بازیکن از نفرات اصلی جنگ میانه میدان لقب می‌گیرد.


در لحظاتی که استقلال قصد دارد تا با جمعیت بیشتری به دروازه حریف فشار وارد کند، آرمین سهرابیان در کناره‌‌ها قرار می‌گیرد و نقش مدافع چپ را بازی می‌کند. جلالی به مرکز زمین می‌رود تا انتقال توپ به کناره‌ها را شکل دهد؛ پس از رفتن جلالی به سمت چپ، سهرابیان نقش یک مدافع سرزن را در مرکز محوطه جریمه ایفا می‌کند.


خطر جای خالی جلالی

استقلال نقشه جالبی در ضدحملات دارد. بلافاصله پس از صاحب توپ شدن آن‌ها در هر نقطه زمین، جلالی از دفاع جدا و جای خالی او تبدیل به معضل برای استقلال می‌شود. در تصویر زیر، استقلال توپ را در اختیار گرفت و جلالی استارتی سریع را زد. ثانیه‌هایی بعد، خط هافبک آلومینیوم توپ را در به مالکیت خود درآورد و استقلال مجبور شد تا بدون مدافع چپ، این حمله را خنثی کند. فاصله زیاد بین مدافعان در تصویر زیر نشان می‌‌دهد که آن‌ها با جدا شدن از یکدیگر مجبور به پر کردن جای ابوالفضل جلالی هستند.


نکونام اغلب با سه مدافع که سهرابیان، سیلوا و مرادمند باشند، به میدان می‌آید. حضور بازیکن منعطفی مثل سهرابیان موجب می‌شود تا حردانی در کارهای دفاعی به عقب بازگردد و سهرابیان به سمت چپ برود و تا فضای خالی حاصل از نبود جلالی را پر کند.


عدم آگاهی محیطی و دفاع نامنظم استقلال

ابوالفضل جلالی برخلاف درخشش خود در بخش تهاجمی، در دفاع تبدیل به مهره مورد علاقه حریفان شده است. این مدافع، در هنگام ارسال‌ها از جهت مخالف، طوری جای‌گیری‌‌ می‌کند که بازیکن حریف در پشت سر او قرار بگیرد و فرصت خوبی در محوطه جریمه داشته باشد.


فارغ از این بی‌دقتی جلالی در حرکت به سمت بازیکن، معضل مهم‌تری توسط این مدافع پوشش داده می‌شود. وقتی توپی در گوشه زمین قرار می‌گیرد، بازیکنان استقلال یارگیری دقیقی ندارند و مدافع چپ که آگاهی محیطی ندارد، تصمیم می‌گیرد تا به سمت مرکز محوطه جریمه برود و بازیکن آزاد حریف را در مقابل دروازه مهار کند.


گل دوم شمس آذر هم مجدداً از طریق فضای خالی در خط دفاعی استقلال، بدست آمد. آرمین سهرابیان به جلو رفته بود و جای خالی این بازیکن، دو مدافع استقلال را به اجبار به سمت راست برد و ابوالفضل جلالی هم به عنوان یک مدافع مرکزی عمل کرد. اتفاقی که فضای عالی‌ای را به خط حمله شمس آذر داد تا گل دوم این تیم در کمتر از 3 دقیقه به ثمر برسد.


پس از شکست ایران برابر آمریکا در جام جهانی 2022، رونمایی از یک بازیکن جوان به نام ابوالفضل جلالی اتفاقی بود که حسرت این شکست را کاهش می‌داد. مدافعی سریع، که پس از حضور در زمین، مشکل اصلی تیم ملی آمریکا برای مهار سمت چپ تیم ملی ایران شده بود. حالا استقلال هم این ستاره را پخته‌تر از قبل در اختیار دارد و سیستم سه دفاعه جواد نکونام، آزادی عمل فوق‌العاده‌ای را به این مدافع می‌دهد تا با آرامش بیشتری در حملات شرکت کند. هرچند او در امور دفاعی، آن‌طور که باید مطمئن عمل نمی‌کند اما پوشش فضای پشت سر او توسط بال‌ها یا مدافعان مرکزی می‌تواند ترکیبی فوق‌العاده را در هر تیم، چینش و سیستمی بسازد!

*پرهام حمیدی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری