football360 logo

اسلوت، نسخه هلندی کلوپ؛ زاده کمربند انجیلی، مخلوق تلاش شورانگیز

07 اردیبهشت 1403 ساعت 17:0217 نظر
گزینه جدی مربیگری لیورپول، شباهت‌های زیادی به سرمربی فعلی این تیم دارد.
به گزارش فوتبال 360 و به نقل از گاردین، توافق آرنه اسلوت با لیورپول برای جانشینی یورگن کلوپ به مراحل نهایی نزدیک شده و از نگاه هواداران آژاکس، جدایی سرمربی فاینورد می‌تواند بهترین خبر سال باشد. آژاکس بحران‌زده در این فصل ۲ بار به دست رقیب سنتی‌اش تحقیر شد. ابتدا در خانه 4 بر صفر باخت و در بازی برگشت هم با 6 گل شکست خورد.
فاینورد از نظر تاکتیکی، شدت بازی، قدرت، هماهنگی و هوش بازی تیم برتر بود و شکست آژاکس می‌توانست سنگین‌تر باشد. آنها شاید فقط از نظر تمام‌کنندگی می‌توانستند بهتر باشند.
ساختن فاینورد از نو
اسلوت در سال 2021 به فاینورد پیوست و پیشرفت تیم زیر نظر او می‌تواند امضای کار این مربی باشد. فاینورد آن سال شباهت زیادی به آژاکس این روزها داشت؛ فصل را در رده پنجم به پایان برده (رتبه فعلی آژاکس)، پول و اعتبارش را از دست داده  و در لیگ اروپا با ۲ شکست متوالی مقابل وولفسبرگر اتریش تحقیر شده بود. بازیکنان ناآماده به نظر می‌رسیدند، درباره سبک بازی تردید وجود داشت و برخیوس، کاپیتان و بهترین گلزن تیم راهی آژاکس شد. در یک کلام، امیدی وجود نداشت.
اسلوت همه چیز را تغییر داد. او در فصل اول با ترکیبی از بازیکنان احیا شده، قرضی و ارزان، فاینورد را به فینال لیگ کنفرانس اروپا رساند؛ هرچند در پایان با اختلاف ناچیزی به رم باخت.
آن فصل شروع تحول اورکون کوکچو محسوب می‌شد؛ بهترین نمونه تاثیرگذاری اسلوت. استعداد هافبک ترکیه‌ای پیش از این شکوفا نشده بود، اما درک کرد برای بقا در بازی با سرعت بالای تیم اسلوت، باید آماده‌تر و از نظر تاکتیکی منعطف‌تر باشد. کوکچو در پایان دومین فصل حضور اسلوت به عنوان کاپیتان تیم جام قهرمانی لیگ هلند را بالای سر برد و یک ماه بعد با انتقالش به بنفیکا، 25 میلیون یورو (به علاوه بندهای پاداش) به باشگاه سود رساند که برای فاینورد یک رکورد محسوب می‌شد.
فاینورد این فصل می‌توانست امتیازات بیشتری نسبت به فصل قهرمانی داشته باشد و جام حذفی هلند را فتح کرد. آنها به خاطر چند نتیجه غیرمنتظره فصل را بعد از آیندهوون در رتبه دوم به پایان می‌رسانند و دوباره به لیگ قهرمانان صعود خواهند کرد. سهمیه فاینورد در تیم ملی هلند (ویفر، تیمبر، هارتمن و گیرترودا) بیش از هر باشگاه دیگری است.
یک مربی ذاتی
اسلوت را می‌توان شخصی نامید که فراتر از داشته‌هایش نتیجه می‌گیرد و می‌تواند در تیمش جرقه یک تحول بزرگ را بزند. او از جهات زیادی به یورگن کلوپ شباهت دارد. باهوش است،دفوتبال تهاجمی و پرس از بالا علاقه‌مند نشان می‌دهد، در آموزش تواناست، از دستیاران ماهر بهره می‌برد، به لطف بذله‌گویی ارتباط خوبی با رسانه‌ها می‌سازد و بسیار جاه‌طلب است. او به تدریج توانست نفوذش در نقل و انتقالات فاینورد را پررنگ‌تر کند.
اسلوت مثل کلوپ بازیکن چندان معتبری نبود. یک هافبک شماره 10 سبک قدیم و کند به نظر می‌رسید که در باشگاه‌های متوسطی مثل زوله، ناک بردا و اسپارتا روتردام بازی می‌کرد. 
اسلوت در روستای «برگنت‌هیم» بزرگ شده که بخشی از منطقه مشهور به «کمربند انجیلی» (شهرهای مذهبی‌نشین) در هلند است. علی بوصابون، همبازی سابقش در بردا می‌گوید: «هرگز نشنیدم قسم بخورد یا توهین کند. از نظر کنترل نفس، همان زمان هم به یک مربی شباهت داشت.»
این آدم مثبت و روستازاده در ناک بردا زیر نظر هنک تن‌‌کاته، دستیار سابق بارسلونا و چلسی به بازیکن جنگنده‌تری تبدیل شد. بوصابون می‌گوید: «تن‌کاته خواهان جنگندگی بیشتری بود. آرنه مجبور شد در ناک محدوده توانایی‌هایش را گسترش بدهد، با این وجود همیشه در ترکیب حضور نداشت.»
اسلوت بعد از خداحافظی از فوتبال در سال 2013 به دنبال تحصیل رفت اما در ادامه با برادرش جاکو که مربی تیم‌های پایه بود، یک شرکت فروش بازوبندهای کاپیتانی ساخت. علاقه به مربیگری به تدریج در او بیشتر شد که شاید اتفاقی نبود. او از سن ۵ سالگی، شنبه‌ها در رختکن شنونده حرف‌های پدرش، آرند می‌شد؛ یک معلم مدرسه که در تیم‌های آماتور مربیگری می‌کرد.
اسلوت مجموعه‌ای از تصاویر و مطالب درباره فوتبال را جمع‌آوری کرده و دائما تلاش می‌کند  افق دیدش را بالاتر ببرد؛ حتی با تماشای مسابقات بسکتبال تیم‌های محلی.
هر علاقمند به فوتبالی در لحظه ملاقات با اسلوت، باید منتظر لحظه‌ای باشد که او لپ‌تاپش را برای نشان دادن یکی از کشف‌های جدیدش باز می‌کند.  ممکن است حدود یک ساعت درباره منطقه ارسال سانترهای منچسترسیتی، جزئیات پرسینگ تیم‌های خورخه سامپائولی یا شروع بازیسازی تیم ناپولی حرف بزند‌
آلکمار در سال 2019 برای اولین بار به اسلوت فرصت سرمربیگری داد و بعد از بردهای درخشان مقابل فاینورد (3 بر صفر)، آیندهوون (4 بر صفر) و آژاکس (2 بر صفر) او را با لوئی فان‌خال مقایسه می‌کردند. آلکمار توانست با آژاکس صدرنشین مشترک لیگ هلند باشد اما مسابقات به خاطر شیوع کرونا نیمه‌تمام ماند.
او درباره فلسفه کارش گفته است: «من تا حد امکان بیشترین بازیکن باکیفیت را در تیمم می‌خواهم و دوست دارم تا جای ممکن در تمرین از آنها کار بکشم. معتقدم  اگر هر روز برای بهبود عادات‌مان تلاش کنیم، بخت بیشتری برای کم کردن تاثیر اتفاقات داریم.»
محبوب فان‌باستن 
برای اسلوت اهمیت زیادی دارد که تماشای بازی تیمش جذاب باشد. او گاهی در نشست خبری می‌پرسد آیا دیروز کسی بازی منچسترسیتی یا لیورپول را تماشا کرده؟ او دو سال قبل گفته بود: «در دهه‌های گذشته ۲ نفر واقعا به غنای فوتبال کمک کرده‌اند و هرگز مرا ناامید نکرده‌اند؛ لیونل مسی و پپ گواردیولا. مسی تمام ویژگی‌ها را دارد. تیم گواردیولا همیشه فوتبال خوب، مسلط و بافکر بازی می‌کند. بعد از آن البته یورگن کلوپ است. بازی منچسترسیتی – لیورپول برای من اوج فوتبال محسوب می‌شود.»
تکریم بیش از اندازه گواردیولا حتی مورینیو را به قدری تحریک کرد که آوریل سال گذشته بعد از برد رم مقابل فاینورد خطاب به اسلوت گفت: «به جای بازی‌های سیتی و ناپولی باید بازی‌های رم را تماشا کنی!»
البته مورینیو بعدا تایید کرد اسلوت «یک مربی بزرگ» است و مارکو فان‌باستن، اسطوره فوتبال هلند و سرمربی پیشین هلند و آژاکس هم این موضوع را تایید می‌کند. او یک بار در شوی تلویزیونی روندو درباره اسلوت گفت: «چند بار با او صحبت کرده‌ام و عملکرد و نگاهش به فوتبال تاثیربرانگیز است.»
فان‌باستن اضافه کرد: «او با بازیکنان تیمش به خوبی ارتباط برقرار می‌کند، مهارت‌های تاکتیکی فوق‌العاده‌ای دارد، ایده‌هایش را به خوبی انتقال می‌دهد و خونسرد و باهوش است. فکر می‌کنم او به خاطر هوش بالایش می‌تواند در هر تیمی کار کند، حتی تیم‌هایی که مربیگری در آنها بسیار دشوار به نظر می‌رسد.»
فان‌باستن اعتقاد دارد اسلوت دلیلی برای ترس از ناکامی ندارد: «اگر شما بتوانید با آلکمار و فاینورد فوتبال خوبی بازی کنید در تیم‌های بزرگ هم می‌توانید فوتبال جذابی به نمایش بگذارید. فکر می‌کنم در این حالت، کار آسانتر می‌شود چون بازیکنان بهتری دارید و خواسته‌های شما را سریعتر متوجه می‌شوند. آنها بازیکنان مغرور‌تری هستند اما اسلوت با هوش خودش همه چیز را مدیریت می‌کند‌.»

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری