football360 logo

دهمین قهرمانی اروپایی ایرانی‌ها؛ از جادوگر و دایی تا سردار و مهدی

17 اردیبهشت 1401 ساعت 23:185 نظر
سه سال بعد از سفر به پرتغال، طارمی حالا قهرمان لیگ این کشور شده و با مدال طلا، عکس یادگاری می‌گیرد.

به گزارش فوتبال 360، مهدی طارمی در سال‌های اخیر، موفق‌ترین لژیونر فوتبال ایران بوده است. او دو فصل ابتدایی حضورش در پرتغال، بهترین گلزن و بهترین گل‌ساز این کشور شد و این فصل هم، امتیازآورترین بازیکن لیگ محسوب می‌شود. پورتو امشب یا برتری یک بر صفر مقابل بنفیکا به قهرمانی لیگ برتر پرتغال رسید. طارمی با قهرمانی این فصل، صاحب مهمترین جام اروپایی کارنامه‌اش شده است. پورتو و طارمی، فصل پیش قهرمان سوپرجام شدند اما قهرمانی لیگ را، به اسپورتینگ واگذار کردند. این فصل اما، نتایج خوب و کم‌نقص آن‌ها با درخشش طارمی، باعث شد جام را از حریف‌شان پس بگیرند. طارمی، به دهمین بازیکن ایرانی تبدیل شد که قهرمانی در یک لیگ معتبر اروپایی را تجربه می‌کند.

مهرداد میناوند - بوندسلیگا اتریش (اشتورم‌گراتس، 1998/99)

بازی کردن در جام جهانی 1998، مهرداد میناوند را از پرسپولیس به اتریش و اشتورم‌گراتس ترانسفر کرد. باشگاهی که در آن زمان، یکی از قدرت‌های اصلی این کشور محسوب می‌شد. میناوند، بازیکن ثابت اشتورم‌گراتس نبود اما 17 بازی بوندسلیگا برای این تیم به زمین رفت. اشتورم‌گراتس فصل اول حضور میناوند، قهرمانی بوندسلیگا اتریش را به دست آورد.

علی دایی - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ، 1998/99)

علی دایی اولین بازیکن ایرانی بود که در یک باشگاه سطح اول اروپایی به میدان رفت و همراه با تیمش، به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. هر چند در فینال، فرصت بازی پیدا نکرد. دایی فقط یک فصل در بایرن مونیخ بود و در همان فصل هم همراه بایرن، قهرمان بوندسلیگا شد. دایی در فصل قهرمانی با بایرن، 6 گل برای این تیم در بوندسلیگا زد.

وحید هاشمیان - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ، 2004/05)

6 سال پس از علی دایی، وحید هاشمیان به دومین بازیکن ایرانی بایرن تبدیل شد. فصلی که اصلا برای او خوب جلو نرفت. هاشمیان هفته‌های ابتدایی در بایرن فیکس بود و این تیم، نتایج خوبی نمی‌گرفت. همین هم باعث شد به نیمکت و سکوها برود. با این حال فصل هاشمیان در بایرن، با یک قهرمانی بوندسلیگا برای او به پایان رسید. 

علی کریمی - بوندسلیگا (بایرن‌مونیخ، 2005/06)

علی کریمی سومین بازیکن ایرانی بود که با حضور در بایرن، قهرمان بوندسلیگا شد. با این تفاوت که کریمی، فصل اول در بایرن بازیکن ثابت تیم بود و نقش موثری در نتایج بایرن داشت. مصدومیت سنگین کریمی اواخر فصل، باعث شد سال دوم حضورش در آلمان کمتر به میدان برود. اولین فصل حضور کریمی در بایرن، با قهرمانی همراه شد.

اشکان دژاگه - بوندسلیگا (وولفسبورگ، 2008/09)

عجیب‌ترین قهرمانی یک ایرانی در آلمان اما، به اشکان دژاگه مربوط می‌شود. دژاگه زمانی که هنوز برای تیم ملی ایران بازی نمی‌کرد، توانست با وولفسبورگ بالاتر از بایرن به قهرمانی بوندسلیگا برسد. او یکی از بازیکنان چرخشی فلیکس ماگات بود و در 27 بازی از 34 بازی بوندسلیگا، به عنوان بازیکن ثابت یا ذخیره به زمین رفت.

کریم انصاری‌فرد - سوپرلیگ یونان (المپیاکوس، 2016/17)

سوپرلیگ یونان یکی از مقصدهای پرتردد بازیکنان ایرانی، در سال‌های گذشته بوده است. یکی از اولین بازیکنانی که به یونان رفت و در این کشور قهرمان هم شد، کریم انصاری‌فرد بود. انصاری‌فرد کارش در یونان را با پانیونیوس آغاز کرد و بعد از درخشش در این باشگاه، نیم فصل دوم فصل ۱۷-۲۰۱۶ به المپیاکوس رفت. در پایان همان فصل، انصاری‌فرد و المپیاکوس قهرمان یونان شدند.

مسعود شجاعی - سوپرلیگ یونان (آاک آتن، 2017/18)

فصل بعد از قهرمانی انصاری‌فرد، یک ایرانی دیگر قهرمانی در یونان را تجربه کرد. مسعود شجاعی هم مثل انصاری‌فرد، از پانیونیوس در نقل و انتقالات نیم فصل به صدرنشین لیگ یونان ترانسفر شد و به جام قهرمانی رسید. قهرمانی آاک بعد از 24 سال، اتفاقی بزرگ در این باشگاه بود.

سردار آزمون - لیگ برتر روسیه (زنیت، 2018/19، 2019/20، 2020/21)

پرافتخارترین بازیکن ایرانی در اروپا، سردار آزمون است. مهاجمی که پس از جابجا شدن‌های پرتعداد بین روبین کازان و روستوف، سرانجام راهی زنیت یکی از مدعیان قهرمانی روسیه شد و در این باشگاه عملکردی فوق العاده داشت. زنیت هر سه فصلی که آزمون را تا پایان فصل در اختیار داشت، به قهرمانی رسید. این فصل هم آن‌ها با آزمون صدرنشین بودند و پس از انتقال مهاجم‌شان به آلمان و لورکوزن، جام را به دست آوردند.

مهدی طارمی - لیگ برتر پرتغال (پورتو، 2021/22)

پیشرفت سریع طارمی در فوتبال اروپا، به قهرمانی لیگ پرتغال رسید. طارمی پس از یک فصل در ریوآوه و زدن بیشترین گل در لیگ، به پورتو رفت. فصل اول، همراه تیمش قهرمانی سوپرجام را به دست آورد و این فصل، به قهرمانی لیگ رسید. طارمی، بهترین گلزن پورتو و امتیازآورترین بازیکن لیگ بود.

صادق محرمی - لیگ برتر کرواسی (دینامو زاگرب، 2018/19، 2019/20، 2020/21)

صادق محرمی از فصل 2019-2018 به لیگ کرواسی و باشگاه دینامو زاگرب پیوست. دینامو، غول فوتبال کرواسی محسوب می‌شود و همین موضوع باعث قهرمانی‌های پیاپی محرمی شده است. این ملی‌پوش پس از سه قهرمانی متوالی در فصول قبل، این فصل هم به قهرمانی خواهد رسید.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری