football360 logo

به بهانه آغاز پلی‌آف‌های باقی مانده جام‌جهانی؛ پرواز برای رسیدن به قطر

11 خرداد 1401 ساعت 10:514 نظر
نبرد اسکاتلند و اوکراین از ساعت 23:15 دقیقه به وقت تهران، بازی اول پلی‌آف اروپا برای رسیدن به جام 2022 را تشکیل می‌دهد.

به گزارش فوتبال 360، کم‌تر از ۱۸۰ روز دیگر جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر فرا می‌رسد و تاکنون حضور ۲۹ تیم مسجل شده‌ و قرعه‌کشی این رقابت‌ها برگزار شده‌ است و فقط در 3 گروه، تکلیف تیم چهارم که از پلی‌آف به مسابقات صعود می‌کند، مشخص نیست.

در گروه چهارم تیم‌های فرانسه، دانمارک و تونس حاضر هستند و یک تیم از بین برنده استرالیا و دانمارک - پرو، جواز حضور در گروه چهارم را به دست می‌آورد. دیگر مسابقه پلی‌آف بین‌قاره‌ای، بین کاستاریکا و نیوزلند برگزار می‌شود و تیم برنده در گروه پنجم و جایی که اسپانیا، آلمان و ژاپن حاضر هستند، قرار می‌گیرد. بدون‌ شک مهم‌ترین مسابقه پلی‌آف برای ما، تقابل اسکاتلند - اوکراین در نیمه‌نهایی گروه اول پلی‌آف اروپا است؛ جایی که برنده این تقابل در فینال با ولز پرستاره روبه‌رو می‌شود و درنهایت یکی از این 3 تیم به جمع تیم‌های انگلیس، آمریکا و ایران در گروه دوم جام‌جهانی اضافه می‌شود.به‌دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین تاریخ برگزاری این 2 مسابقه تغییر کرده‌ است؛ 2 تیم اسکاتلند و اوکراین امشب از ساعت 23:30 به وقت تهران در ورزشگاه «همپدن‌پارک» شهر گلاسکو به مصاف یکدیگر می‌روند و ۱۵ خرداد برنده این نبرد در کاردیف ولز به مصاف این کشور می‌رود و به جهت اهمیت فوق‌العاده زیاد این مسابقات برای تیم‌ ملی ایران، قصد داریم مروری کوتاه بر عملکرد و نتایج اسکاتلند، اوکراین و ولز در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ داشته‌ باشیم.

اسکاتلند، شروعی ضعیف با پایانی بی‌نظیر

همگروهی با دانمارک، رژیم صهیونیستی، اتریش، جزایرفارو و مولداوی در مرحله مقدماتی باعث شد از همان ابتدا نبرد صعود مستقیم به جام‌جهانی بین 2 تیم دانمارک و اسکاتلند شکل بگیرد اما در پایان این دانمارکی‌ها بودند که به شکلی مقتدرانه و با ۹ برد و تنها یک باخت به جام‌جهانی رسیدند و اسکاتلند با سد بزرگ پلی‌آف مواجه شد.

شاگردان استیو کلارک شروعی ناامیدکننده داشتند و در ۲ مسابقه نخست، فقط ۲ امتیاز به‌دست آوردند و با کسب یک برد از ۴ مسابقه، نشان‌ دادند چندان تیم قدرتمند و سرحالی نیستند اما از هفته پنجم تا پایان مسابقات اوضاع برای اسکاتلند به‌کلی دگرگون شد. آن‌ها تمام نبردهای باقی‌مانده خود را با برد پشت‌سر گذاشتند و توانستند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و بالاتر از رژیم صهیونیستی و اتریش به پلی‌آف رسیدند و حالا با 2 پیروزی می‌توانند یکی از ۳۲ تیم جام‌جهانی پیش‌رو لقب بگیرند.در صورت صعود اسکاتلند، آن‌ها برای دومین‌بار در تاریخ مقابل ایران قرار خواهند گرفت؛ اولین و تنها نبرد ایران و اسکاتلند به جام‌جهانی ۱۹۷۸ بر می‌گردد که شاگردان حشمت مهاجرانی برابر رقیب اروپایی خود به تساوی یک بر یک رسیدند.

راهیابی اوکراین به پلی‌آف به لطف تساوی‌های متوالی! 

یکی از گروه‌هایی که در مرحله مقدماتی رقابت نفسگیر و جذابی برای راهیابی به پلی‌آف در آن در جریان بود، گروه چهارم با حضور فرانسه، اوکراین، فنلاند، بوسنی و قزاقستان بود. قهرمان جهان با ۵ برد، ۳ تساوی و بدون شکست با ۱۸ امتیاز صعود کم‌دردسری به جام‌جهانی داشت و اوکراین، فنلاند و حتی بوسنی برای رسیدن به پلی‌آف تلاش کردند اما درنهایت اوکراین در رده دوم قرار گرفت و این درحالی بود که آن‌ها در شرایط ویژه‌ای توانستند به این مهم برسند. اوکراین از ۸ مسابقه فقط به ۲ برد رسید و در باقی مسابقات به تساوی رسید! همچنین تا مسابقه هفتم برای رسیدن به اولین برد انتظار کشیدند و در مجموع ۱۱ بار دروازه رقبا را باز کردند و ۸ گل دریافت کردند.اوکراین همراه ایتالیا تنها تیم‌های رده دوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ اروپا هستند که در هیچ مسابقه‌ای شکست نخوردند و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد خط‌ دفاع اوکراین می‌تواند نقشی بسیار مهم و حیاتی در صعود این کشور به جام‌جهانی قطر داشته‌ باشد.

ولز پرستاره در فینال

آمار ۴ برد، یک مساوی و ۳ باخت باعث شد ولزی‌ها بالاتر از چک، استونی و بلاروس در جایگاه دوم گروه پنجم قرار بگیرند و راهی پلی‌آف شوند. در مسابقه نیمه‌نهایی گروه اول، توانستند با برتری 2 بریک برابر اتریش به فینال برسند و تعویق مسابقه اسکاتلند - اوکراین به دلیل جنگ روسیه باعث شد هنوز تکلیف صعود یا عدم‌ صعودشان به جام‌جهانی آینده مشخص نباشد. ولز در رده ۱۸ رنکینگ فیفا قرار دارد و صعود آن‌ها به جام‌جهانی بدون‌ شک شانس آمریکا و ایران را برای صعود مستقیم به مرحله یک‌هشتم نهایی بیش از پیش کم و کم‌تر می‌کند و صعود ولز خبر چندان خوبی برای این 2 کشور نیست. ولزی‌ها با تعویق تاریخ مسابقات گروه اول پلی‌آف شانس رسیدن به سید 2 را از دست دادند و همین اتفاق برای آن‌ها می‌تواند دردسرساز شود؛ چراکه اگر پلی‌آف زودتر برگزار می‌شد، آن‌ها چه‌بسا در گروه راحت‌تری قرار می‌گرفتند.

*امیرحسین بیوک
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری