football360 logo

بحران میانسالی، طوفان برزیلی را بیدار می‌کند؛ می‌خواهم قهرمان شوم!

17 شهریور 1401 ساعت 19:2334 نظر
نیمار در این فصل از تمام سال‌های جوانی درخشان‌تر است.

به گزارش فوتبال 360، دیوید برینکلی می‌گوید؛ «یک فرد موفق کسی است که با آجرهایی که دیگران به سمت او پرتاب کرده‌اند، پایه و اساس محکمی برای خود بسازد». هر وقت به نیمار احتیاج داشتند او غایب بود و استعدادش را فقط برای روزهای کم دغدغه و آسان تیم‌هایش خرج می‌کرد. در تلاشی برای فرار از سایه‌ها باشگاهی که به او هویت می‌بخشید را به مقصد سایه‌های جدید ترک کرد. خانه نو با آمدن ستاره برزیلی درگیر هجوم سایه‌های متعدد شد و عده‌ای برای نخواستنش به منازعه پرداختند. سنگ‌ها به سمت او پرتاب می‌شد و غائله اختلاف با ستاره‌های باشگاه پاریسی روز و شب مهاجم سلسائو را یکرنگ و تاریک کرده بود. تا اینکه نامزد سابق جانشینی اساطیر فوتبال برزیل به جمله دیوید برینکلر رسید. او سنگ‌ها را برداشته و دیگر ترسش هم از سایه‌ها ریخته است. نیمار برای رسیدن به آنچه در فوتبال حق خودش می‌داند این روزها سنگ‌ها را برای محکم کردن بنیاد خودش کنار هم می‌چیند و تبدیل به گل و پاس گل می‌کند و برای رهایی از چنگال سایه به جای فرار به درخشیدن می‌‌پردازد. شاید او در یکی از روزهای 30 سالگی به بحران معروف میانسالی مبتلا شده و با خودش زمزمه کرده باشد؛ «پس حاصل این همه سال جوانی و تلاش همین بود؟ باید حقم را بگیرم!»

آمار خیره کننده در ابتدای دهه چهارم زندگی

اگر چه دنبال کنندگانش و تمامی اهالی فوتبال با تماشای استعداد ناب نیمار در زنده کردن فوتبال جوگو بونیتو، خیلی پیش از این ها منتظر درخشش ستاره برزیلی بودند  اما نیمار در آستانه ورود به دهه چهارم زندگی در صدد ارائه توانایی‌هایش می‌باشد. در این سال‌ها بازیکنان زیادی را دیده‌ایم که آمارشان در دوران پختگی و تجربه به رقم کم شدن شور و نشاط جوانی، درخشان‌تر از دوران تازه نفس بودن رقم خورده و چرا نیمار از این قافله جا بماند؟ او هنوز می‌تواند پا به پای ستاره‌های جوان دوندگی کند و به لحاظ فیزیکی نشانی از تنزل ندارد. به جای سقوط ویژگی‌های فیزیکی در 30 سالگی، نیمار جونیور به ویترین داشته‌هایش تجربه را هم اضافه کرده و یقینا اگر در بهترین فرمش باشد که هست، کسی جلودار او نیست. این ویژگی‌ها اما رمز و راز حال خوب مهره ارزنده پاریس نیست و اصل ماجرا در انگیزه‌ها و اهداف او خلاصه می‌شوند. زمان زیادی از اولین سال‌های نام‌آوری سپری شده و هنوز هیچ تیمی نمی‌تواند با صراحت در دوره‌ای نیمار را به عنوان نقش اول موفقیتش معرفی کند. خود این بازیکن اکنون دست به کار شده و در شلوغ‌ترین فستیوال ستارگان فوتبال در یک باشگاه، با حضور مسی، امباپه، راموس و دیگران در تلاش برای این است که اعلام کند نقش اول موفقیت پاریس نام دارد. 9 گل و 7 پاس گل در تمام بازی‌های رسمی باشگاه تا اینجای فصل آن هم فقط در 7 مسابقه، کاملا از عزم جزم نیمار برای تحقق اهدافش حکایت دارند و شاید این بار باید منتظر خوردن برچسب موفقیت بزرگ به عملکرد او باشیم. به ثمر رساندن گل‌ها و ثبت پاس گل‌ها تنها نقطه روشن درخشش ستاره برزیلی در این فصل نیست و معلوم است که او نمی‌خواهد فقط یک ماشین گلزنی نام بگیرد. 2.7 شوت در هر مسابقه این فصل، آمار عالی 3.3 پاس کلیدی در هر بازی و 2.2 دریبل موفق به وضوح بازیکنی را معرفی می‌کنند که به بهترین فرم دوران حرفه‌ای خود دست یافته و حتی چشم به عناوین فردی هم دارد. 

در انتظار یک اتفاق بزرگ

جام جهانی در پیش است و اگر مصدومیت باز هم سد راه ستاره ملی‌پوش سلسائو نشود، او در تیمی نقش اول را به عهده خواهد گرفت که تا بن دندان مسلح است و برای یک آرزوی بزرگ به میدان می‌آید. اگر نیمار بر خلاف ادوار گذشته بتواند الهام‌بخش قهرمانی ششم برزیل در جام‌های جهانی باشد، دیگر هیچ راهی نداریم جز اینکه او را از بزرگان تاریخ فوتبال جهان به شمار بیاوریم. هم آرزوی برزیلی‌ها برای دوباره ایستادن بر سکوی اول فوتبال دنیا کهنه و قدیمی شده و هم تیم ملی این کشور با توجه به تعدد بازیکنان آماده، مستعد فتح قله فوتبال در قطر است. همه چیز برای یک رویاپردازی و جاه‌طلبی بزرگ آماده به نظر می‌رسد و اتومبیل موفقیت نیمار با مدرن‌ترین تجهیزات، مهیای نشستن او به عنوان راننده است تا برزیل قهرمان جهان شود و نیمار قهرمان برزیل! چقدر واژه« قهرمان»، برای سال‌های اخیر همبازی مسی و امباپه حرف‌ها، بغض‌ها و حکایت‌ها دارد. او همیشه می‌خواست «قهرمان» نام بگیرد و اکنون در مسیر دستیابی به هدف همیشگی‌اش گام برمی‌دارد. در کنار برزیلی‌ها، پاریس هم رویاهای خودش را دارد. آنها را به نداشتن کاراکتر قهرمانی در اروپا متهم می‌کنند و می‌گویند هر چقدر هم تلاش کنند به این مهم نمی‌رسند. اگر در شب خاصی از لیگ قهرمانان این فصل، این نیمار آماده و با کیفیت باشد که کار گره خورده باشگاهش را برای رسیدن به رویای بزرگ باز می‌کند، آن وقت دیگر نه امباپه، نه مسی و نه هیچ سایه دیگری قدرت تسلط بر درخشندگی نیمار را نخواهند داشت. اگر این خیال پردازی رنگ واقعیت بپذیرد، دیگر امباپه هم نمی‌تواند برای آینده نیمار خط و مشی تعیین کند. در واقع ستاره تیم ملی برزیل برای دست یافتن به عنوان فوق‌ستاره و جبران تمام سال‌های نرسیدن و نتوانستن و نبودن و نشدن، 2 تیم با 2 آرزوی بزرگ پیش رویش می‌بیند و خودش را برای کمک به تیم‌هایش در بهترین فرم ممکن قرار داده است. شرایط فعلی نشان می‌دهند نیمار دستکم به صورت بالقوه توانایی تحقق این رویاها را دارد و فقط باید اتفاقات بعدی فصل در مسیر درخشش نیمار سد بزرگی قرار ندهند تا او نه فقط به اسم و رسم بلکه با سابقه و افتخار و درخشیدن در مستطیل سبز، جانشین واقعی اساطیری مانند پله، روماریو، رونالدو نازاریو و ریوالدو لقب بگیرد. تا تصاویر اختصاصی مربوط به تاریخ بزرگان برزیل، نیمار را هم در قابشان بپذیرند و تمام حسرت‌های سال‌های گذشته در یک فصل و با رسیدن به 2 هدف در سایه درخشش نیمار جونیور جبران شوند. شاید در صورت موفقیت نیمار در پروژه‌های کلان فصل جاری، سال‌ها بعد درباره او جمله برینکلی را تکرار کنند و بگویند؛ «مرد برزیلی سنگ‌ها را برداشت و از همه آن‌ها یک پایه محکم برای ماندگار شدنش در تاریخ فوتبال بهره برد» و اضافه کنند؛ «نیمار یک فوتبالیست موفق و یک قهرمان بود»


حسین سعید نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری