football360 logo

پایان نابه‌هنگام آردا؛ خداحافظی توران در 35 سالگی

23 شهریور 1401 ساعت 20:388 نظر
آردا توران از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

به گزارش فوتبال 360، آردا توران هافبک سابق تیم‌های بارسلونا، اتلتیکومادرید و تیم ملی ترکیه با انتشار عکسی از خداحافظی خود از دنیای فوتبال در سن 35 سالگی خبر داد.

آردا در خصوص خداحافظی‌اش می‌گوید: «مسیری فوق‌العاده برای من، پدر و مادرم، برادرم، همسرم و بچه‌هایم بود. امیدوارم شما هم از آن لذت برده باشید. سخت، اما زیبا بود». توران در ادامه عنوان کرده همچنان مشتاق حضور در کنار فوتبال است و می‌خواهد وارد دنیای مربیگری شود. 


آردا تابستان 2020 و با امضای قراردادی 2 ساله به گالاتاسرای بازگشت تا پس از 9 سال، دوباره برای گالا به میدان برود. او که این باشگاه را به عنوان کاپیتان ترک کرده بود، پس از مصدومیت طولانی مدت فرناندو موسلرا به عنوان کاپیتان باشگاه برگزیده شد و در طول فصل اول، 34 بار به میدان رفت. با این حال، شرایط نامناسب او در فصل دوم و حضور در تنها 7 مسابقه، موجب عدم تمدید قرارداد آردا شد تا او تابستان را به عنوان بازیکن آزاد سپری کرده و در نهایت، قید ادامه فوتبال را بزند.

آردا که از 13 سالگی در گالا حضور داشت، نام خود را در فصل 07-2006 بر سر زبان‌ها انداخت. با 7 گل در نیمه دوم فصل بعد، او با فرمی درخشان راهی یورو 2008 شد و در آن رقابت‌ها نیز دو بار برابر سوئیس و جمهوری چک گلزنی کرد. او یکی از ضربات پنالتی مسابقه برابر کرواسی را نیز وارد دروازه حریف کرد؛ مسابقه‌ای در یک‌چهارم نهایی، که منجر به برتری و صعود تاریخی ترکیه به نیمه نهایی یورو شد.

در ابتدای فصل 10-2009 و در حالی که 22 سال داشت، به عنوان کاپیتان گالا انتخاب شد و شماره 10 را نیز در اختیار گرفت تا مهم‌ترین ستاره باشگاه لقب گیرد. در حالی که آردا روزهای زیادی از فصل 11-2010 را از دست داده بود، اتلتیکومادرید با پرداخت 12 میلیون یورو در تابستان 2011 آردا را به ویسنته کالدرون برد تا توران به گران‌ترین بازیکن ترکیه‌ای تاریخ فوتبال تبدیل شود. 

4 سال حضور در اتلتی، با 178 بازی و 22 گل و قهرمانی تاریخی در فصل 14-2013 لالیگا، انتقالی 34 میلیون یورویی به بارسلونا در تابستان 2015 را برای آردا به همراه داشت؛ هرچند، به دلیل محرومیت بارسا، توران مجبور بود نیم‌فصل را در حاشیه‌نشینی بگذراند.

پس از انجام 55 بازی و عدم حضور در هیچ‌یک از مسابقات فصل 18-2017، آردا در زمستان 2018 در انتقالی 2.5 ساله و قرضی راهی باشاک‌ شهیر شد تا به این ترتیب، او تا پایان مدت قرارداد 5 ساله‌اش با بارسلونا به این تیم قرض داده شده باشد. مهم‌ترین لحظه آردا با پیراهن باشاک‌ شهیر، درگیری با کمک داور و هل دادن او در جریان بازی مقابل سیواس اسپور بود که موجب محرومیتی 16 جلسه‌ای برای آردا شد؛ سنگین‌ترین محرومیت انضباطی تاریخ فوتبال ترکیه، که اگرچه بعدا به 10 جلسه تقلیل یافت، اما بر ادامه فعالیت او در باشاک شهیر سایه افکند. ژانویه 2020، این تیم 6 ماه زودتر قرارداد آردا را فسخ کرد تا او به شکلی عجیب، به بارسلونا بازگردد.


آردا با انجام 100 بازی، پنجمین بازیکن باسابقه فوتبال ملی ترکیه به شمار می‌آید. پس از درگیری با یک روزنامه‌نگار در بازگشت از سفر به مقدونیه، توران گفت از حرکت خود پشیمان نیست و دیگر تصمیم ندارد برای تیم ملی بازی کند. با این حال، او 4 ماه پس از آن درگیری توانست صدمین بازی ملی خود را در مقدماتی جام جهانی و برابر ایسلند انجام دهد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری