football360 logo

کانتونا به بکام؛ از قطر حمایت نکن، دیوید!

06 مهر 1401 ساعت 16:434 نظر
اریک کانتونا از دیوید بکام بخاطر پذیرفتن پیشنهاد قطر انتقاد کرد.

به گزارش فوتبال 360، حرف و حدیث در مورد جام جهانی قطر و برگزاری آن و حقوق پایمال شده کارگران مهاجر در قطر از اولین روزهای شروع به کار برای جام جهانی در نشریات و رسانه‌ها زیاد بوده و هست. اکنون باز هم حرف و حدیث از قطر است اما این بار نه برای ساخت و ساز در مسیر جام جهانی بلکه برای آینده فوتبال این کشور! دولت کشور میزبان جام جهانی 2022 به دیوید بکام پیشنهاد اغواکننده‌ای برای گرفتن سمت سفیر فرهنگی فوتبال این کشور داده است؛ پیشنهادی که از طرف ستاره سابق تیم منچستریونایتد پذیرفته شده و مورد انتقاد دیگر اسطوره شیاطین سرخ قرار گرفته است.

خلاصه ماجرا؛ قطر به دنبال یک برند

در روزهای درخشش دیوید بکام در قلب اروپا، ستاره محبوب تیم‌های منچستریونایتد و رئال مادرید با انتقالی سنگین و پرهزینه به لیگ حرفه‌ای فوتبال ایالات متحده منتقل شد. به وضوح معلوم بود لس‌آنجلس گالکسی به دنبال کیفیت بازی بکام نیست و باشگاه آمریکایی و در مجموع لیگ حرفه‌ای آمریکا در صدد جذب چهره‌های محبوب فوتبال دنیا برای توسعه این ورزش در کشور خود بودند. شاید در آن مقطع نمی‌شد این اقدام پر هزینه را تایید کرد اما در سال‌های بعد و زمان حاضر با رشد فوتبال آمریکا و معرفی نسل جدید و پر ستاره این کشور در میادین معلوم شد این استراتژی چندان هم بی‌تاثیر نبوده و بکام و دیگر ستاره‌ها دستکم در محبوب کردن فوتبال در ینگه دنیا موفق بوده‌اند. اکنون قطر با اقدامی شبیه به اقدام آمریکایی‌ها در پی گسترش فرهنگ فوتبال در میان مردمش است. دیوید بکام یک قرارداد 10 میلیون دلاری برای تبلیغات در جریان جام جهانی و پیش از آن با مسئولان فوتبال کشور میزبان رقابت‌ها امضا کرده و سفیر جام جهانی قطر به شمار می‌رود. ادامه ماجرا تیتر بزرگ‌تر و چشم‌اندازهای طولانی‌تری دارد. ظاهرا دولت قطر در ازای پرداخت 170 میلیون دلار از ستاره انگلیسی سابق دنیای فوتبال خواسته سفیر فرهنگی کشورش نام بگیرد و در راستای همین پیشنهاد اریک کانتونا لب به انتقاد از همبازی سابق خود گشوده است.

کانتونا چه می‌گوید؟

«اگر این پیشنهاد به من می‌شد، هرگز آن را نمی‌پذیرفتم و کاملا برعکس عمل می‌کردم. این صحبت امروز من نیست و از ژانویه 2022 همین حرف‌ها را زده‌ام. وقتی به یک فوتبالیست قدیمی پول می‌دهند تا برایشان تبلیغات کند، ممکن است آن بازیکن سابق از اتفاقاتی که در آنجا می‌افتد، بی‌خبر باشد. اگر این را بداند، به عقیده من اشتباه خیلی بزرگی را مرتکب شده است».

کانتونا با این جملات به هم‌تیمی سابقش در منچستر تاخته و به او گوشزد کرده باید در این باره تجدی نظر کند. با این حال به نظر نمی‌رسد اریک کانتونا مانند دوران بازی درون زمین بتواند روی هم‌بازی سابق تاثیرگذار باشد و احتمالا باید دیوید بکام را سفیر فرهنگی ورزش کشور قطر در سال‌های پیش رو بدانیم. انتخاب بکام به هر دلیلی درست باشد یا غلط، باید بپذیریم قطر در آستانه تبدیل شدن به یک قطب در فوتبال قاره کهن است و آن‌ها برای رسیدن به این هدف بزرگ‌ترین رقابت بین المللی فوتبال را به کشورشان آوردند، بزرگ‌ترین جام آسیایی فوتبال را از آن خود کردند و اکنون بزرگ‌ترین نماد تبلیغات در فوتبال عصر گذشته را به عنوان سفیر فرهنگی معرفی می‌کنند. کشور کوچک قطر با انتخاب بزرگ‌ترین‌ها در همه ابعاد اهداف بلندی را در فوتبال آسیا و دنیا دنبال می‌کند. آن‌ها اگر نسبت به آمریکا به خاطر آوردن ستاره‌های بزرگ به باشگاه‌هایشان با قرارداد دیوید بکام بهره بیش‌تری نبرند، سود کمتری هم نصیبشان نمی‌شود و حضور فردی مثل بکام می‌تواند هر کسی را در هر سرزمینی به فوتبال و مستطیل سبز علاقه‌مند کرده و جنبه رسانه‌ای فوتبال آن سرزمین را ارتقا ببخشد.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری