football360 logo

«درکلاسیکر» از راه می‌رسد؛ اوج حساسیت در فوتبال آلمان

16 مهر 1401 ساعت 14:279 نظر
بایرن مونیخ و دورتموند باز هم با یک تقابل دیگر بوندس‌لیگا را زیباتر می‌کنند.

به گزارش فوتبال 360، منتقدان فوتبال باشگاهی آلمان در تمام طول سال تلاش می‌کنند که بوندس‌لیگا را یک لیگ تک قطبی و از پیش معلوم معرفی کنند. صندلی‌های زیادی در برنامه‌های متعدد فوتبالی در اختیار این منتقدان قرار می‌گیرد و آن‌ها با مرور تعداد و توالی قهرمانی‌های تیم مونیخی مدعی هستند بوندس‌لیگا حساسیت و هیجان لازم برای حفظ مخاطبانش در آینده را نخواهد داشت. «درکلاسیکر» اما نبرد صندلی‌ها و سکوهاست! هر سال حداقل در 2 مقطع فصل سکوهایی هستند که شاهدان عینی حساسیت و هیجان در بوندسلیگا می‌شوند. وستفالن و آلیانز آرنا به اتفاق و با فریاد سکونشینانشان، نبردی میدانی را با صندلی‌های منتقدان روایت می‌کنند و  هزاران آلمانی فارغ از هر برد و باخت و نتیجه‌ای در جدال بایرن مونیخ و دورتموند، فریاد می‌زنند لیگ آلمان با وجود موفقیت‌های بایرن دستکم برای همین یک مسابقه هم که شده، یک لیگ تک‌قطبی نیست. اگر بوندس‌لیگا را دنبال می‌کنید، باید امروز را در تقویم روی میزتان با رنگ ویژه‌ای برجسته کرده باشید چرا که «درکلاسیکر» فقط چند ساعت دیگر با شما فاصله دارد.

بایرن در اوج؛ 8 برد متوالی

ناگفته نماند طرف مونیخی این منازعه، گاهی بدش نمی‌آید جنگ صندلی‌های کارشناسی و سکوها به سمت برنده شدن منتقدان پیش برود. باواریایی‌ها در همین راستا در سال‌های اخیر تحت هر شرایطی و با هر میزان از آمادگی رقیب در نتایج درکلاسیکر یکه‌تازی کرده‌اند و با 8 پیروزی متوالی در حال فرو نشاندن انگیزه رقیب سنتی در دیدار مهم فوتبال آلمان هستند. زنبورهای زردپوش بوندس‌لیگا نزدیک به 4 سال می‌شود که طعم شیرین برنده شدن مسابقه در مقابل پادشاه فوتبال آلمان را حس نکرده‌اند و در طرف مقابل بایرنی‌ها از شیرینی قدرت‌نمایی در لیگ داخلی در برابر بزرگ‌ترین مدعی اذیت کردنشان لذت می‌برند. با این حال تاریخ مسابقات رو در روی 2 تیم ثابت کرده کام دورتموندی‌ها قرار نیست همیشه تلخ بماند و آن‌ها روزهایی را هم برای انتقام و جبران شکست‌ها انتخاب می‌کنند. جدال 2 تیم در این فصل بوندس‌لیگا با سیمایی نسبتا متفاوت با اکثر بازی‌های اخیر دنبال خواهد شد. در سال‌های گذشته بایرن مونیخ خیلی زود راه صدرنشینی را در لیگ پیدا می‌کرد و با ایجاد فاصله در وعده‌گاه درکلاسیکر مقابل دورتموندی می‌ایستاد که برای دیدن رقیب بزرگش در صدر مجبور بود خیلی به بالا نگاه کند. این فصل اما لیگ با یک مدعی ناخوانده به نام یونیون برلین، تمام نظم‌های پیشین را به هم زده و بایرن و دورتموند  هم‌امتیاز  هستند. ضمن اینکه تعلل مونیخی‌ها و نشان دادن ضعف در بازی‌های لیگ توسط تیم ناگلزمن، امید را در اردوی میزبان زردپوش مسابقه امروز بالاتر برده و آن‌ها می‌خواهند به روند 8 بازی پیاپی با شکست در این بهترین فرصت ممکن پایان دهند. بعید هم نیست بایرن در نیمه دوم فصل خودش را جمع و جور کند و قدرت و استیلایش را در لیگ پس بگیرد و آن وقت غلبه بر بایرن در مسابقه برگشت، آن هم در آلیانز آرنا امری بسیار دشوارتر به نظر می‌رسد. بنابراین دورتموند و ادین ترزیچ، اگر یک بازی هم فرصت داشته باشند با اعتماد به نفس کافی در مقابل ابر قدرت مونیخی بایستند، بازی امروز و در ورزشگاه خانگی است.

بایرن، شکارچی سابق اردوی زنبورها

در میان این منازعه حساس و بزرگ، دورتموندی‌ها حریف را متهم به شکار از اردوی خودشان می‌کنند. نگاهی به تاریخ بایرن از اولین سال‌های اوج‌گیری پر شتاب دورتموند نشان می‌دهد این اتهام چندان هم بیراه نبوده است. دورتموند با هدایت هیتسفلد موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شده بود؛ همان سرمربی که یک فصل بعد سر از نیمکت بایرن مونیخ درآورد. باواریایی‌ها چند فصل بعد، تورستن فرینگز را هم در بهترین روزهایش مستقیما از دورتموند جذب کردند. با این حال اوج شکار بایرنی‌ها از اردوی رقیب به بر هم زدن ترکیب برنده یورگن کلوپ مربوط می‌شود. کلوپ و دورتموند جام قهرمانی لیگ را از بایرن ربودند و رفته رفته در حال سنگین کردن کفه ترازو به سمت خودشان بودند که مدیران بایرنی تصمیم گرفتند این اجازه را به حریف ندهند. آن‌ها با جذب روبرت لواندوفسکی و ماریو گوتزه، 2 ستاره شاخص تیم کلوپ، روح دورتموند مدعی یک دهه قبل را از این تیم ربودند و ضمن این اقدام، خط حمله خودشان را هم تا سال‌ها با یکی از پرورش یافتگان تیم رقیب بیمه کردند. با این حال نمی‌شود موفقیت‌های طولانی و پی در پی بایرن را متکی به شکار از رقیب یا رقبا دانست و آن‌ها هم در مقابل این اتهام دلایل و دفاعیات خودشان را دارند.

سابقه بازی؛ بایرن در آسمان‌ها

2 تیم تاکنون 131 بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که این بازی‌ها با 67 پیروزی بایرن و فقط 34 برد دورتموند همراه بوده است. حتی اگر طرفدار دورتموند هم باشید، مجبورید این حقیقت را بپذیرید که در این رقابت 2 طرفه، مونیخ دست برتر را دارد. با این حال زنبورها هم نشان افتخاری دارند که می‌توانند با اتکا بر آن از اعتماد به نفس کافی در مقابل بایرن برخوردار شوند. آن‌ها همراه اشتوتگارت بیش از هر تیم دیگری موفق به شکست بایرن مونیخ در خانه‌اش شده‌اند و این به نوبه خود زنگ خطری برای پادشاه لیگ آلمان به شمار می‌رود. جدول گلزنان تاریخ این جدال در انحصار بایرنی‌هاست و تنها گلزن شاخص دورتموند در رده‌های بالای این جدول هم لواندوفسکی بود که با پیوستن به بایرن تعداد گل‌هایش در درکلاسیکر را به عدد رویایی 32 رسانده و باز هم بیش‌تر برای بایرن مونیخ موفق به گلزنی شده است.

نبردی برای اثبات ادعاها

بایرن و ناگلزمن در این فصل به هر شکل ممکن، با غلبه بر بارسلونا و اینتر در لیگ قهرمانان، با 4 گله کردن لورکوزن و با 5 تایی کردن ویکتوریا پلژن در پی اثبات این ادعا بوده‌اند که تیمشان همان قدرت یا به عبارت بهتر ابر قدرت سابق لیگ است و صدر جدول به زودی باز هم در اختیار پادشاه لیگ قرار خواهد گرفت. آن‌ها که در مقابل گلادباخ و برلین موفق به اثبات این ادعا نشدند، امروز فرصت دارند با شکست دورتموند در وستفالن از ادعای خود دفاع کنند و ترس‌ها را در اردوی خود از بین برند. بدون تردید برد در خانه دورتموند برای بایرن مونیخ می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای باعث رشد اعتماد به نفس و باور مثبت در جمع بازیکنان شود. در سوی دیگر هم میزبان بیکار نخواهد نشست و دورتموند هم اگر بتواند با ارائه یک نمایش مطلوب، ضعف مورد بحث در  مورد بایرن را بیش از پیش هویدا کند، لطمه بزرگی به عملکرد آن‌ها در ادامه بازی‌های لیگ وارد خواهد کرد. دورتموند شاید فصل‌های متعددی برای قهرمانی در لیگ فرصت نداشته باشد و این فصل و نمایش پرنوسان مونیخ در بوندس‌لیگا، یک غنیمت بادآورده به شمار می‌رود که زنبورها در پی بهره‌برداری هر چه بیش‌تر از آن خواهند بود. درکلاسیکر امروز، علاوه بر حساسیت‌های سابق این مسابقه از جدال ادعاها و تلاش برای اثبات آن هم حساسیت بیش‌تری می‌گیرد و لنز دوربین‌ها در وستفالن آماده‌اند تا باز هم صحنه‌های بدیعی را از نبرد بزرگ پادشاهان باواریایی با زنبورهای خطرناک دورتموندی فوتبال آلمان ثبت و به تاریخ این جدال پرهیجان اضافه کنند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری