football360 logo

فردوسی‌پور در «ورلدساکر» از ایران نوشت؛ بازگشت کارلوس

28 مهر 1401 ساعت 18:3199 نظر
عادل فردوسی‌پور در تازه‌ترین شماره نشریه ورلدساکر، به تشریح آخرین شرایط تیم ملی پرداخت.

به گزارش فوتبال 360، تازه‌ترین شماره نشریه معتبر ورلدساکر که به شکل ویژه‌نامه به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی پرداخته، چاپ شد و مثل گذشته، عادل فردوسی‌پور وضعیت تیم ملی ایران در آستانه آغاز جام جهانی 2022 قطر را دراین نشریه تشریح کرد. 

بخش مربوط به تیم ملی ایران با یادداشتی مفصل از فردوسی‌پور پیرامون مهم‌ترین اتفاقات فوتبال ملی در ماه‌های اخیر و چشم‌انداز تیم ملی در قطر آغاز شده و با معرفی فهرست نهایی احتمالی تیم ملی در جام جهانی خاتمه می‌یابد. 


بازگشت کارلوس

و در نهایت تاریخ، همانگونه که معمولا گفته شده، خودش را تکرار کرد. بیش از 1300 روز پس از پایان تلخ مقطع قبلی حضور روی نیمکت تیم ملی ایران، کارلوس کی‌روش برگشته و آماده است تیم ملی را در سومین جام جهانی متوالی هدایت کند. 

روی کاغذ، حضور در جام جهانی تنها برای ششمین بار، در کشوری به نزدیکی قطر، باید چشم‌اندازی جذاب پیش روی ایرانیان گذاشته باشد. با این حال، وضعیت در ایران در ماه‌های گذشته امکان هرگونه خوش‌بینی را از میان برده است. آماده‌سازی ضعیف، جایگاه متزلزل سرمربی پیشین، فقدان اتحاد در میان بازیکنان و خلا مدیریتی در فدراسیون فوتبال به تنهایی دلایلی برای نگرانی گسترده نسبت به شرایط تیم ملی بودند، قبل از آن که اعتراضات ماه سپتامبر توجهات نسبت به جام جهانی درون کشور را به سمت و سویی دیگر ببرد. 

در ماه‌های ابتدایی سال 2022، و پس از صعود زودهنگام ایران به قطر، دراگان اسکوچیچ (سرمربی سابق تیم ملی) جایگاه خود روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی را تضمین‌شده تصور می‌کرد. با این حال، شکست مایوس‌کننده مقابل کره جنوبی در بازی ماقبل پایانی مقدماتی، که با شکست در بازی دوستانه مقابل الجزایر همراه شد، در کنار اخبار متعددی که از بی‌نظمی در کمپ آماده‌سازی دوحه به گوش می‌رسید، سرمربی کروات را تحت فشار گسترده‌ای قرار داد. چند بازیکن آشکارا حمایت خود از مربی را اعلام اما چند عضو باتجربه دیگر از انجام کاری مشابه امتناع کردند. 

کمی بعدتر و در ماه جولای (تیر) کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد اسکوچیچ دیگر گزینه مناسب هدایت تیم ملی نیست. ناگهان، موجی جدید که ظاهرا با مقاصدی سیاسی به جلو رانده می‌شد، به وجود آمد و خواهان حضور یک سرمربی ایرانی برای هدایت تیم ملی در مقابل انگلیس و آمریکا در قطر شد. به هر ترتیب، رابطه متلاطم این کشورها در 4 دهه گذشته به آن معناست که این تقابل‌ها، معنایی فراتر از یک بازی فوتبال عادی برای برخی مردم ایران دارد. 

6 روز گذشت تا فدراسیون فوتبال بالاخره در 17 جولای (26 تیر) با برگرداندن رای کمیته فنی، اسکوچیچ را در سمت خود ابقا کند. کمی بیش از یک ماه بعد، مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، به این سمت برگزیده شد و بلافاصله با برکناری اسکوچیچ، کارلوس کی‌روش را در فاصله تنها 74 روز تا آغاز جام جهانی به تیم ملی بازگرداند.

هرج و مرج؟ بحران؟ سرگردانی؟ اسمش را هرچه دوست دارید بگذارید، اما در هنگام آوردن نام تیم ملی، تمام آن‌ها را کنار بگذارید. پاسخ بازیکنان به چالش‌ها و نامیده شدن به عنوان تیم کم‌اقبال، شاید بسیاری را غافلگیر کند. با وجود تمام سختی‌ها، بهترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا دلایلی برای خوش‌بینی نیز دارد. مهدی طارمی درخشان که در سال‌های اخیر در پورتو در اوج بوده، زوجی مرگبار در خط حمله با سردار آزمون، بازیکن بایر لورکوزن، تشکیل می‌دهد؛ بازیکنی که 41 گل ملی به نام خود ثبت کرده است.

در 2 جام جهانی گذشته تحت نظر کی‌روش، ایران شخصیت و سرسختی خود در مقابل تیم‌های مطرحی نظیر آرژانتین، اسپانیا و پرتغال را به نمایش گذاشته است. 4 سال قبل، آن‌ها تنها چند اینچ با سرگروهی فاصله داشتند، وقتی توپ در آخرین ثانیه‌های بازی با پرتغال در مسیر طارمی قرار گرفت، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. با توجه به تمام این مسائل، تیم ملی همچنان چالشی دلهره‌آور در قطر پیش رو خواهد داشت و صعود از مرحله گروهی، دستاوردی باشکوه برای تیم ملی تلقی خواهد شد.

صحبت‌های سرمربی

در ادامه چند پرسش و پاسخ با کارلوس کی‌روش درباره بازگشت او به تیم ملی و چالش‌های پیش رو درج شده است. کی‌روش در بخشی از پاسخ خود به سوال «چگونه خود را برای این جام جهانی خاص و بی‌سابقه آماده می‌کنید» درباره مواجهه تیم‌های آسیایی و آفریقایی با تیم‌های اروپایی می‌گوید:

«چگونه می‌توان با یک بوئینگ 737، به رقابت با یک شاتل فضایی رفت؟ بازیکنان انگلیسی بعد از انجام 14 بازی در لیگشان، به مصاف ما می‌آیند. برخلاف دوره‌های قبلی، آن‌ها خستگی انجام 75-80 بازی را در ساق‌های خود نخواهند داشت. آن‌ها با آمادگی کامل به این جام جهانی می‌آیند».

کی‌روش در ادامه می‌گوید وفاداری و تعصبی که بازیکنان ایران نسبت به تیمشان دارند را در هیچ تیم دیگری ندیده است. آن‌ها می‌خواهند در این پیراهن رشد کنند و هرگز گروهی از بازیکنان را ندیده که (مثل بازیکنان ایران) با این امکانات محدود، این‌چنین هرچه در چنته دارند، ارائه دهند.

تاکتیک ایران در جام جهانی

در ادامه به تیم ملی ایران از دریچه‌ای تاکتیکی پرداخته شده و بلاک Mid-to-low به همراه ضد حملات سریع، مهم‌ترین جنبه‌های تاکتیکی تیم ملی معرفی شده‌اند. در بخشی از این نوشته به این نکته اشاره شده که برخلاف دوره‌های گذشته، که بسیاری از بازیکنان اولین جام جهانی خود را تجربه می‌کردند، در این جام حداقل 15 بازیکن با سابقه حضور در جام جهانی در ترکیب تیم ملی حضور خواهند داشت. همچنین، پتانسیل و کیفیت نفرات ایران در فاز تهاجمی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و انتظار می‌رود با محوریت مهدی طارمی، بازیکنان تهاجمی ایران نقش مهمی در نقشه‌های انتقالی سریع کی‌روش ایفا کنند.

ترکیب 11 نفره احتمالی تیم ملی با سیستم 3-3-4:


نظراتی از درون ایران

سپس بخشی به معرفی اجمالی کارلوس کی‌روش و سوابق مربیگری او اختصاص یافته و نظراتی از مسعود شجاعی و جواد نکونام درباره تیم ملی منعکس گردیده است. شجاعی تعداد بالای بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی را عاملی مهم در آمادگی روانی تیم برای سخت آتی دانسته و نکونام، از تجربه بسیاری از بازیکنان از جام جهانی 2018 و حضور سرمربی که برای چهارمین بار به جام جهانی آمده، سخن گفته است.


فهرست احتمالی؛ کدام 26 بازیکن؟

در پایان، فهرست احتمالی و 26 نفره تیم ملی در جام جهانی منتشر شده که در ادامه، خواهیم دید.

دروازه‌بان‌ها:

امیر عابدزاده (پونفرادینا)، علیرضا بیرانوند (پرسپولیس) و حسین حسینی (استقلال)

مدافعان:

احسان حاج‌صفی (آاک آتن)، صالح حردانی (استقلال)، مجید حسینی (کایسری اسپور)، ابوالفضل جلالی (استقلال)، حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی)، شجاع خلیل‌زاده (الاهلی)، میلاد محمدی (آاک آتن)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، امید نورافکن (سپاهان)، مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس) و رامین رضائیان (سپاهان)

هافبک‌ها:

وحید امیری (پرسپولیس)، امید ابراهیمی (الوکره)، سعید عزت‌اللهی (وایله)، سامان قدوس (برنتفورد)، علی قلی‌زاده (شارلوا)، احمد نوراللهی (شباب‌الاهلی)، میلاد سرلک (پرسپولیس) و مهدی ترابی (پرسپولیس)

مهاجمان:

کریم انصاری‌فرد (اومونیا نیکوزیا)، سردار آزمون (بایر لورکوزن)، علیرضا جهانبخش (فاینورد) و مهدی طارمی (پورتو)

به جز این فهرست احتمالی، اسامی بازیکنانی که همچنان در رقابت برای کسب جایگاه در جام جهانی قرار دارند، نیز آمده که در ادامه می‌بینیم:

دروازه‌بان‌ها:

محمدرضا اخباری (تراکتور) و پیام نیازمند (سپاهان)

مدافعان:

عارف آقاسی (فولاد)، دانیال اسماعیلی‌فر (پرسپولیس)، فرشاد فرجی (پرسپولیس)، عارف غلامی (استقلال) و سیاوش یزدانی (استقلال)

هافبک‌ها:

امیرحسین حسین‌زاده (شارلوا)، علی کریمی (کایسری اسپور)، محمد کریمی (سپاهان)، مهدی مهدی‌پور (استقلال)، سعید صادقی (پرسپولیس) و یاسین سلمانی (سپاهان)

مهاجمان:

مهدی قایدی (استقلال)، محمد محبی (استقلال)، کاوه رضایی (تراکتور) و اللهیار صیادمنش (هال‌سیتی)

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری