football360 logo

معمای جدید در خط دفاع تیم ملی؛ پایان دوران «شجاع»؟

20 آبان 1401 ساعت 14:30110 نظر
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته به زوج جدیدی در خط دفاع اعتماد کرد و آن‌ها هم عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

به گزارش فوتبال 360، شاگردان کارلوس کی‌روش شب گذشته در ورزشگاه آزادی، آخرین مسابقه خود پیش از آغاز جام جهانی 2022 قطر را در تهران انجام دادند و حالا با انجام 3 جلسه تمرینی دیگر، ملی‌پوشان فوتبال ایران آماده سفر به قطر می‌شوند تا در دوحه هم یک دیدار دوستانه دیگر داشته باشند و سپس 3 دیدار حساس مرحله گروهی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا را برگزار نمایند.

کی‌روش با وجود فرصت کوتاهی که در اختیار داشت، همه تلاش خود را به کار بسته تا بتواند به ترکیب ایده‌آل مدنظرش برای حضور موفق ایران در جام جهانی 2022 برسد و در 3 بازی دوستانه اخیر هم آرایش‌های مختلفی را آزموده تا بلکه به ترکیب نهایی دست پیدا کند. البته که سرمربی تیم ملی در مسابقه شب گذشته بیشتر در تلاش بود تا شرایط فنی بازیکنان لیگ برتری را بیازماید، چون خبری از حضور بازیکنان لژیونر در فهرست تیم نبود.

خط دفاعی تیم ملی ایران در دوره کارلوس کی‌روش همواره زبانزد بوده و بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال او را به ارائه فوتبال دفاعی موفق می‌شناسند. کی‌روش برای چینش ترکیب دفاعی ایده‌آل و مدنظرش گزینه‌های مختلفی را در دسترس خود می‌بیند اما هنوز گویا تصمیم نهایی‌اش را نگرفته و این احتمال وجود دارد که با تغییراتی نسبت به مرحله مقدماتی، ایران با خط دفاعی جدید در جام جهانی 2022 شرکت کند.

عدم اعتماد «کی‌روش» به زوج محبوب «اسکوچیچ»؟

دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم ملی ایران در مرحله گروهی به زوج شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان اعتماد کرد و این 2 مدافع هم عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و توانستند پاسخ مناسبی به اعتماد اسکوچیچ بدهند. بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال، زوج خلیل‌زاده-کنعانی‌زادگان را زوج اصلی خط دفاعی ایران در جام جهانی 2022 می‌دانستند اما تغییر و تحولات رخ داده در کادرفنی تیم ملی معادلات را هم تغییر داد.

کی‌روش در شرایطی که این گمانه‌زنی وجود داشت که روی نام شجاع خلیل‌زاده خط قرمز می‌کشد و مجددا این مدافع از فهرست تیم ملی دور خواهد شد، از خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان به اردو تیم ملی دعوت کرد اما نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که خلیل‌زاده مهره مورد اعتماد سرمربی تیم ملی نبوده و آمار حضور او در میدان مسابقه در 3 بازی اخیر به وضوح این مسئله را نشان می‌دهد.

«خلیل‌زاده» و چالشی به نام نیمکت‌نشینی!

شجاع خلیل‌زاده در اولین بازی بعد از بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران در مقابل اروگوئه در ترکیب اصلی قرار گرفت و فرصت 90 دقیقه‌ای را به‌دست آورد و نمایش خوبی را از خود به جای گذاشت. اما بعد از آن مسابقه، خلیل‌زاده با وجود نمایش خوب در ترکیب تیم ملی از جمع نفرات مدنظر کی‌روش خارج و به بازیکنی نیمکت‌نشین تبدیل شد.

مدافع تیم الاهلی قطر در دیدار دوستانه مقابل سنگال، 90 دقیقه روی نیمکت نشست و شب گذشته و در مصاف با نیکاراگوئه هم تا دقیقه 68 نیمکت‌نشین بود و مصدومیت امید ابراهیمی باعث شد تا کی‌روش او را به میدان مسابقه بفرستد و مرتضی پورعلی‌گنجی را به پست هافبک دفاعی آورد تا زوج خلیل‌زاده-کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی شکل بگیرد.

به دنبال زوج جدید برای «کنعانی‌زادگان»؟

محمدحسین کنعانی‌زادگان در بین بازیکنان دعوت‌شده به اردوهای اخیر تیم ملی توانسته بیشترین زمان حضور در ترکیب اصلی را به‌ثبت برساند. کنعانی‌زادگان در بازی مقابل اروگوئه، حضوری ثابت در ترکیب تیم ملی داشت و در مصاف با سنگال هم یک‌نیمه با صلاحدید کی‌روش به میدان رفت و نمایش خوبی را از خود به جای گذاشت. در شرایطی که تصور می‌شد این مدافع باتجربه در مسابقه شب گذشته زمان بیشتری برای استراحت پیدا کند اما سرمربی تیم ملی تصمیم دیگری داشت.

کنعانی‌زادگان در مصاف با نیکاراگوئه هم 90 دقیقه در میدان مسابقه حاضر بود و تجربه بازی در کنار مرتضی پورعلی‌گنجی و سپس شجاع خلیل‌زاده را به‌دست آورد. نگاهی به ترکیب تیم ملی در 3 بازی اخیر نشان می‌دهد که در خط دفاعی، محمدحسین کنعانی‌زادگان جایگاه ثابتی را به‌دست آورده و کارلوس کی‌روش به دنبال انتخاب یک گزینه برای تشکیل زوج خط دفاعی است و تاکنون بازیکنانی مثل شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی در خط دفاعی در کنار کنعانی‌زادگان آزموده شده‌اند.

کارلوس کی‌روش در دور جدید اردوی آماده‌سازی تیم ملی و در شرایطی که با اعلام باشگاه الاهلی قطر، محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده به قطر بازگشته بودند، آن‌ها را تهدید کرده بود که احتمال دارد جام جهانی را از دست بدهند که در نهایت با رایزنی‌های انجام شده از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال، خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان به اردوی تیم ملی بازگشتند تا شانس حضور در جام جهانی 2022 قطر را داشته باشند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری