football360 logo

جوان‌ترین بازیکنان ایران در تاریخ جام جهانی؛ رکورد ویژه «کعبی»

24 آبان 1401 ساعت 14:3032 نظر
با اعلام لیست جدید تیم ملی همچنان رکورد جوان‌ترین بازیکن ایران در ادوار رقابت‌های جام جهانی در اختیار «حسین کعبی» باقی ماند.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران از هفته آینده برای ششمین‌بار در ادوار جام جهانی حضور در این رویداد مهم فوتبالی را تجربه می‌کند. رویدادی که به زعم کارشناسان و اهالی فوتبال، مهم‌ترین رویداد فوتبالی دنیا محسوب می‌شود. تیم ملی ایران در ادوار گذشته جام جهانی ناکام در صعود به مرحله حذفی بوده و هواداران فوتبال در ایران امیدوارند در دوره جدید، این طلسم شکسته شود و شاگردان کی‌روش بتوانند تاریخ‌سازی کنند.

سرمربیان تیم ملی در دوره‌های مختلف همواره سعی داشتند تا در فهرست خود نام بازیکنان جوانی را جای بدهند و با تکیه بر درخشش بازیکنان باتجربه و البته میدان دادن به بازیکنان جوان بتوانند در جام جهانی موفق شوند. از جام جهانی 1978 تا جام 2018، در فهرست ایران همواره یک بازیکن زیر 22 سال به چشم می‌خورد اما این اتفاق در سال 2022 رخ نداده است.

ابراهیم قاسمپور (جام جهانی 1978)

هافبک آبادانی و جویای‌نام فوتبال ایران که بعدها در نقش لژیونر توانست روزهای رویایی خود را در دنیای فوتبال دنبال کند، با عملکرد درخشان خود موفق شد نظر مساعد حشمت مهاجرانی را به خود جلب کرده و در فهرست تیم ملی ایران برای جام جهانی قرار گرفت. قاسمپور که در در حالی در اولین دیدار ایران در جام جهانی 1978 برابر هلند قرار گرفت که فقط 21 سال و 9 ماه و 11 روز سن داشت و جوان‌ترین بازیکن ترکیب تیم ملی بود.

مهدی مهدوی‌کیا (جام جهانی 1998)

ابراهیم قاسمپور فقط در همان دوره نخست توانست صاحب عنوان جوان‌ترین ایرانی حاضر در جام جهانی باشد و در دوره بعدی حضور ایران در این رقابت‌ها رکورد قاسمپور به‌دست مهدی مهدوی‌کیا شکسته شد. ستاره فوتبال ایران در دهه 1370 و 1380 در شرایطی توانست خود را به جام جهانی 1978 فرانسه برساند که فقط 20 سال، 10 ماه و 22 روز داشت و با این سن و سال در اولین بازی ایران در این دوره از رقابت‌ها برابر تیم ملی یوگسلاوی با تشخیص جلال طالبی به میدان هم رفت تا صاحب رکورد جوان‌ترین بازیکن تیم ملی در ادوار جام جهانی شود.

حسین کعبی (جام جهانی 2006)

مهدی مهدوی‌کیا هم به مانند ابراهیم قاسمپور بیش از یک دوره نتوانست عنوان جوان‌ترین بازیکن ایران در ادوار جام جهانی را به‌دست آورد. بعد از غیبت ایران در جام جهانی 2002، ملی‌پوشان فوتبال ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ توانستند سهمیه حضور در رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان را به‌دست آورند و با تشخیص برانکو، نام حسین کعبی مدافع خوزستانی در فهرست تیم ملی قرار گرفت. کعبی در شرایطی مسافر آلمان شد و در جام جهانی برای ایران به میدان رفت و نمایش‌های خوبی را هم از خود به جای گذاشت که فقط 20 سال و 8 ماه و 19 روز داشت تا رکورد مهدوی‌کیا شکسته شود.

علیرضا جهانبخش (جام جهانی 2014)

کارلوس کی‌روش بعد از پذیرش سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران سعی داشت تا بتواند نسل تیم ملی را تغییر بدهد و سرمربی پرتغالی در انجام ماموریت خود موفق بود. علیرضا جهانبخش یکی از بازیکنان نسل جدیدی که کی‌روش به فوتبال ایران معرفی کرد و درخشش او در تیمش داماش گیلان باعث شد تا توجه سرمربی تیم ملی به جهانبخش جلب شود و در نهایت در جام جهانی 2014، این پدیده جوان همراه کاروان ایران شد. جهانبخش در این دوره از رقابت‌ها سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را هم دارد، با 20 سال و 10 ماه و 6 روز در این جام جهانی 2014 حضور یافت تا دومین بازیکن جوان ایران در ادوار جام جهانی نام بگیرد.

سعید عزت‌اللهی (جام جهانی 2018)

علیرضا جهانبخش تنها پدیده جوان تازه کشف شده در یک دهه اخیر فوتبال ایران نیست، شاید بتوان موفقیت علیرضا جهانبخش در فوتبال ایران را آغاز یک مسیر تازه برای تغییر نسل در تیم ملی دانست. بعد از سال‌ها که خط میانی تیم ملی در اختیار ستارگان باتجربه‌ای مثل جواد نکونام و آندرانیک تیموریان بود، یک هافبک جوان در تیم ملوان بندرانزلی درخشید و حتی پیشنهاد حضور در تیم‌های پایه اتلتیکو مادرید را هم دریافت کرد و مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفت. او کسی جز سعید عزت‌اللهی نبود، هافبکی که با 21 سال و 8 ماه و 15 روز در فهرست تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 قرار گرفت و جوان‌ترین بازیکن ایران در آن دوره از رقابت‌ها بود. 

ابوالفضل جلالی (جام جهانی 2022)

کارلوس کی‌روش برخلاف جام جهانی 2014 و 2018 که همراه تیم ملی ایران مسیر صعود را طی کرد، در جام جهانی 2022 در شرایطی متفاوت به ایران بازگشت. در حالی‌که تیم ملی به جام جهانی صعود کرده و فرصت کوتاهی تا آغاز رقابت‌ها بود و همین مسئله باعث شد تا سرمربی پرتغالی به سراغ بازیکنان سابق خود برود. البته که کی‌روش سعی کرد تا با دعوت از بازیکنان تیم ملی جوانان فرآیند ایجاد تحول در فهرست تیم ملی را هم کلید بزند اما برای حضور در جام جهانی، بازیکنان جوان را انتخاب نکرد تا ابوالفضل جلالی، دفاع چپ آبی‌پوشان پایتخت با 24 سال و 4 ماه و 26 روز، جوان‌ترین عضو کاروان ایران در سفر به دوحه باشد. در قیاس با 5 دوره قبلی حضور ایران در جام جهانی، جلالی به لحاظ شرایطی سنی از قاسمپور، مهدوی‌کیا، کعبی، جهانبخش و عزت‌اللهی نسبت به دوره خود سن‌وسال بیشتری دارد!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری