football360 logo

روزهای یادآور حذف تاریخی ایتالیا در انتخابی جام‌جهانی؛ کابوس نیم دهه‌ای

23 آبان 1401 ساعت 00:3111 نظر
برای ایتالیایی‌ها، این روزها یادآور اتفاقات خوشایندی نیست.

به گزارش فوتبال 360، لیست تیم‌های ملی حاضر در جام‌جهانی 2022 یکی پس از دیگری اعلام شد و مسافران قطر از این پس یکی پس از دیگری راهی خاورمیانه خواهند شد اما جای خالی یک تیم، پرشدنی نیست.

درحالی که سرمربیان تیم‌ها، 26 مرد موردنظرشان برای رقابت در بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان را اعلام می‌کنند و تمام تمرکز رسانه‌ها معطوف به بررسی شگفتی‌ها و نکات این لیست است، روبرتو مانچینی، سرمربی ایتالیا در سکوت خبری بین‌المللی، لیست بازیکنان مورد نظرش برای حضور در 2 دیدار دوستانه مقابل آلبانی و اتریش را در صفحه اینستاگرامی‌اش اعلام کرد و پس از آن، رقابت‌های جام‌جهانی برای دومین دوره متوالی بدون حضور ایتالیا آغاز خواهند شد.

به جای کونته، آمدنش بهر چه بود؟

5 سال پیش در شب 13 نوامبر، ایتالیا نیاز مبرمی به کسب پیروزی داشت و در نهایت 90 دقیقه تلاش، بزرگ‌ترین ناکامی ایتالیا در 2 دهه اخیر مقابل چشمان بیش از 72 هزار هوادار، به وقوع پیوست. ایتالیا سال 2016، دور یک‌چهارم نهایی یورو را تحت هدایت آنتونیو کونته در ضربات پنالتی به آلمان واگذار کرده بود و باتوجه به عملکرد تیم در جام‌جهانی 2014، رسیدن به جمع 8 تیم برتر اروپا، قدمی رو به جلو به حساب می‌آمد. کونته بلافاصله پس از پایان دیدار برابر آلمان، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد اعلام کرد طرفین تمایلی به ادامه همکاری نخواهند داشت و تحت هدایت جان‌پیرو ونتورا، همه‌چیز تغییر کرد.

سکته لاجوردی در قلب میلان

ایتالیای ونتورا در مقدماتی رسیدن به جام‌جهانی 2018، با تیم‌های اسپانیا، آلبانی، رژیم صهیونیستی، لیختن‌اشتاین و مقدونیه همگروه شد که رقیب اصلی آتزوری در راه رسیدن به روسیه، قهرمان جهان در سال 2010 بود. نشانه‌های ضعف در دومین هفته نمایان شد. جایی که ایتالیا در تورین به لطف پنالتی دقایق پایانی دنیله دروسی موفق شد از لاروخا مساوی بگیرد و 2 امتیاز حساس خانگی را از دست داد. 11 ماه بعد درحالی که هر 2 تیم تمامی دیدارهایشان را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند، این بار در مادرید مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند و نتیجه بازی، کاملاً یک‌طرفه و 3 بر صفر به سود ماتادورها به ثبت رسید. شکست مقابل اسپانیا، به معنای عدم موفقیت ایتالیا در راه صعود مستقیم به جام‌جهانی بود و این تیم، برای رزرو یکی از چند بلیت باقی مانده سفر به روسیه، باید در دور پلی‌آف مقابل سوئد به میدان می‌رفت.

فریادی بر سر ونتورا

شکست با یک گل در سُلنا، فشارها بر شاگردان ونتورا را در بازی برگشت بیش‌تر کرد و درحالی که آتزوری نیاز به پیروزی با اختلاف بهتر نسبت به بازی رفت داشت، بازی در سن‌سیرو بدون گل به پایان رسید و 13 نوامبر 2017، به عنوان یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ فوتبالی ایتالیا در تقویم این کشور ثبت شد. درحالی که شایعات مبنی بر عدم رضایت بازیکنان از سرمربی وقت و گوش فرا ندادن به دستورات تاکتیکی سرمربی، بمب خبری رسانه‌ها بود، فریادهای دنیله دروسی هنگام فراخوانده شدن توسط ونتورا برای تعویض در گوش ایتالیایی‌ها می‌پیچید که «ما گل می‌خواهیم لعنتی! به جای من مهاجم به زمین بفرست». ورود دروسی به اتوبوس تیم ملی سوئد پس از بازی برای تبریک صعودشان به روسیه، میخ آخر را بر تابوت خوش‌باوری‌ها همیشگی ایتالیایی کوبید و لاجوردی‌پوشان پس از 60 سال از رسیدن به جام‌جهانی بازماندند. پس از بازی و درحالی که قرارداد 2 ساله ونتورا در میانه مسابقات کاملاً عجولانه تمدید شده بود، این سرمربی از استعفا دادن طفره رفت و در نهایت اخراج شد.

آتزوری هنوز اندر خم یک کوچه است

مانچینی به جای ونتورا آمد، ایتالیای بدون پیرمردها به قهرمانی در اروپا رسید و با این حال، باز هم در راه رسیدن به جام‌جهانی ناکام باقی ماند. حالا ایتالیایی‌ها به جای برنامه‌ریزی برای تماشای مسابقات تیمشان در جام‌جهانی قطر باید به تماشای دیدارهای دوستانه با آلبانی و اتریش باشند، آن هم درحالی که امیدشان به 12 ساله نشدن طلسم رسیدنشان به جام‌جهانی است. تورنمنتی که از این پس با تعداد تیم‌های بیش‌تری برگزار خواهد شد و نرسیدن به آن برای تیمی همچون ایتالیا از رسیدن سخت‌تر و غیرممکن‌تر خواهد بود.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری