football360 logo

تیم منتخب ستاره‌هایی که جام جهانی نرفته‌اند؛ زوج آقای گل و هفت مقدس

28 آبان 1401 ساعت 10:00135 نظر
حضور در جام جهانی، جای خالی در کارنامه بخشی از مهمترین ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران است.

به گزارش فوتبال 360، بازی کردن در جام جهانی، رویای همه ستاره‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود. رویایی که البته، همه به آن نرسیده‌اند. تیم ملی سال‌ها، در حسرت رسیدن به جام جهانی ماند و بازیکنان زیادی، فرصت حضور در این مسابقات را از دست دادند. ستاره‌های دیگری هم بودند که بخاطر حاشیه‌های مختلف یا مصدومیت، در انتخابی جام جهانی شرکت کردند و مجبور شدند مرحله نهایی را، از خانه تماشا کنند.

مهدی رحمتی

مهدی رحمتی رکوردی عجیب در فوتبال ایران دارد. در سه دوره انتخابی جام جهانی برای تیم ملی بازی کرده اما هیچوقت، مسافر این جام نشده است. رحمتی انتخابی جام جهانی 2006، یکی از دروازه‌بان‌های ایران بود و برای تیم ملی بازی هم کرد. نیمکت نشینی‌های پیاپی در استقلال لیگ پنجم اما، باعث شد برانکو ایوانکوویچ او را در لیست مسافران آلمان قرار ندهد. انتخابی جام جهانی 2010، رحمتی دروازه‌بان اصلی تیم ملی بود و ایران نتوانست جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کند. رحمتی در انتخابی جام جهانی 2014 هم شماره یک ایران محسوب می‌شد اما در تصمیمی عجیب، برای مقطعی از تیم ملی خداحافظی کرد و کارلوس کی‌روش، دیگر حاضر نشد او را دعوت کند.

وریا غفوری

برای سال‌های زیادی، او و رامین رضاییان رقبای بازی در سمت راست تیم ملی بودند. جام ملت‌های آسیا 2015، غفوری بیشتر از رضاییان مورد توجه کی‌روش قرار داشت. بازی‌های انتخابی جام جهانی 2018، رضاییان به نفر اول سمت راست ایران تبدیل شد. وریا لیگ هفدهم، بیشتر بازی‌ها در استقلال به عنوان وینگر بازی کرد و به همین دلیل، کی‌روش او را در لیست دعوت شده‌های جام جهانی 2018 قرار نداد. پس از جدایی کی‌روش، دراگان اسکوچیچ تصمیم گرفت روی نام غفوری و رضاییان خط قرمز بکشد. با بازگشت کی‌روش، رضاییان به تیم ملی برگشت اما غفوری که افت کرده و به فولاد رفته بود، دیگر به اردوی ایران دعوت نشد.

پرویز قلیچ‌خانی

درباره اینکه چه کسی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است، بحث‌های زیادی وجود دارد اما قدیمی‌ترها، معمولا به پرویز قلیچ‌خانی رای می‌دهند. بازیکنی چند پسته و باهوش، که سه بار همراه ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. انتخابی جام جهانی 1974، قلیچ‌خانی در بازی رو در رو با استرالیا دو گل زد و با این حال، تیم ملی در مجموع 3-2 باخت و حذف شد. جام جهانی 1978، ایران برای اولین بار به جام جهانی صعود کرد و این بار، نام قلیچ‌خانی به دلایل غیرورزشی از لیست تیم ملی خط خورد.

محمد پنجعلی

محمد پنجعلی یکی از بهترین مدافعان ایران، در سال‌هایی بود که تیم ملی هیچوقت به جام جهانی نمی‌رسید. پنجعلی در اوج جوانی، به لیست اولیه تیم ملی برای جام جهانی 1978 دعوت شد اما در لیست نهایی قرار نگرفت. انتخابی جام جهانی 1982 و 1986، ایران بخاطر جنگ تحمیلی شرکت نکرد و انتخابی جام جهانی 1990 هم پنجعلی و دوستانش در اعتراض به پرویز دهداری از تیم ملی استعفا دادند. در نهایت ایران باز هم، نتوانست به جام جهانی برسد و کارنامه ملی پنجعلی، بدون بازی در جام جهانی به پایان رسید.

مجتبی محرمی

خاطرات مجتبی محرمی در فوتبال ایران، تلفیقی از توانایی‌های فنی فوق العاده و اخلاق عجیب این بازیکن است. محرمی انتخابی جام جهانی 1990، برای ایران بازی کرد و تیم ملی نتوانست به مرحله نهایی برسد. انتخابی جام جهانی 1994 را، در اوج دوران فوتبالش بخاطر محرومیت از دست داد و ایران در رسیدن به جام جهانی ناکام ماند. محمد مایلی‌کهن، مجتبی محرمی را به جام ملت‌های آسیا در سال 1996 دعوت کرد ولی تحمل اخلاق او را نداشت و محرمی، نتوانست ایران را در انتخابی جام جهانی 1998 همراهی کند.

سیروس قایقران

برای دهه‌ها، سیروس قایقران موفق‌ترین بازیکن فوتبال ایران بدون حضور در پرسپولیس و استقلال بود. قایقران در خط هافبک تیم ملی، بازی‌هایی درخشان انجام داد و با این حال، حضور در جام جهانی را تجربه نکرد. انتخابی جام جهانی 1986، ایران بخاطر جنگ غایب بود و انتخابی جام جهانی 1990، تیم ملی پس از حاشیه‌های زیاد نتوانست به این جام صعود کند. قایقران سه سال بعد خداحافظی از فوتبال، در تصادف رانندگی درگذشت.

ناصر محمدخانی

برای پرسپولیسی‌ها ناصر محمدخانی، دلخوشی‌شان در روزهای جنگ تحمیلی بود. همین جنگ اما، رویای بازی در جام جهانی را از محمدخانی گرفت. محمدخانی سال‌هایی ستاره اول فوتبال ایران محسوب می‌شد که تیم ملی بخاطر جنگ نتوانست در انتخابی جام جهانی 1982 و 1986 شرکت کند. آخرین روزهای محمدخانی در تیم ملی، با استعفای دست جمعی بازیکنان بخاطر اختلاف با دهداری همراه شد. موضوعی که پایانی تلخ برای دوران ملی محمدخانی ساخت.

علیرضا نیکبخت واحدی

ترکیبی از بدشانسی و حاشیه‌های زیاد، فرصت حضور در جام جهانی را از نیکبخت واحدی گرفت. نیکبخت انتخابی جام جهانی 2002، یکی از ستاره‌های ایران و بازیکن محبوب میرسلاو بلاژویچ بود. تیم ملی با وجود بازی‌های خوب، در رسیدن به جام جهانی ناکام ماند. جام جهانی 2006، نیکبخت بخاطر مصدومیتی پر سر و صدا در لیست نهایی ایران قرار نگرفت. در سال‌های بعد، نیکبخت افت کرد و در انتخابی جام جهانی 2010، از تیم ملی کنار گذاشته شد.

مجتبی جباری

مصدومیت، بخش پررنگی از دوران فوتبال مجتبی جباری بود. ستاره‌ای که بخاطر همین مصدومیت‌ها، به موفقیتی در حد توانایی‌هایش نرسید. جباری لیگ پنجم، ستاره استقلالی بود که قهرمان لیگ برتر شد. در پایان فصل، او می‌توانست یکی از مسافران جام جهانی 2006 باشد و مصدومیت، جلوی این اتفاق را گرفت. انتخابی جام جهانی 2010 برای ایران بازی کرد و تیم ملی، نتوانست به مرحله نهایی برسد. کارلوس کی‌روش در بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 زیاد به جباری بازی می‌داد اما ناگهان اختلافات بین این دو نفر، باعث شد جباری از تیم ملی خداحافظی کند و شانس حضور در این جام را هم از دست بدهد.

فرهاد مجیدی

دوران فوتبال باشگاهی و ملی فرهاد مجیدی، دو روی یک سکه است. مجیدی را می‌توان محبوب‌ترین بازیکن تاریخ استقلال دانست. گلزنی که یکی از موفق‌ترین ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هم محسوب می‌شود. در تیم ملی اما، مجیدی هیچوقت به آرزوهایش نرسید. مجیدی در انتخابی جام جهانی 1998 سابقه دعوت به تیم ملی را داشت اما در لیست نهایی، برای اعزام به این مسابقات قرار نگرفت. انتخابی جام جهانی 2002، 2006 و 2010 هم مربیان ایران اعتقادی به او نداشتند. پرونده مجیدی در تیم ملی، بدون حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا بسته شد.

فرشاد پیوس

آقای گل همیشگی پرسپولیس هم، یکی از ستاره‌های نسل سوخته فوتبال ایران بود. پیوس زمانی ستاره شد که ایران، بخاطر جنگ تحمیلی در انتخابی جام جهانی 1986 شرکت نکرد. انتخابی جام جهانی 1990، او به ستاره تیم ملی تبدیل شد اما ایران خوب نتیجه نگرفت. پیوس انتخابی جام جهانی 1994 را هم بخاطر محرومیت از دست داد و تیم ملی، باز هم نتوانست به مرحله نهایی برسد. دوران ملی پیوس، بدون دیدن جام جهانی تمام شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری