football360 logo

به بهانه افتتاحیه جام جهانی؛ روزی برای ثبت در تاریخ

29 آبان 1401 ساعت 16:2711 نظر
دیدار افتتاحیه جام جهانی همواره از هیجان خاصی برخوردار بوده است.

به گزارش فوتبال 360، آنجا که یک دنیای بزرگ به نام دنیای مستطیل سبز با تمام جزئیات بزرگ و کوچک خود می‌ایستد تا رقابت بهترین تیم‌های ملی دنیا را تماشا کند، باشگاه‌های فوتبال دست از کار می‌کشند، کره زمین با زمزمه‌های فوتبالی طلوع و غروبش را سپری می‌کند و این ورزش محبوب بر سر مردم جهان سایه می‌اندازد، همه منتظر شنیدن صدای یک سوت می‌شوند.

سوت شروع جام جهانی و تقابل اولین تیم‌هایی که قرار است با یکدیگر روبه‌رو شوند. مهم نیست تیم‌های این میدان قهرمانان ادوار قبل، میزبانان جام یا هر تیم دیگری باشند، مسابقه افتتاحیه به خودی خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عاشقان فوتبال آن را سرآغاز فوتبالی‌ترین فصل زندگی خود می‌دانند که هر 4 سال یک بار از راه می‌رسد. به این بهانه به مرور رقابت‌های افتتاحیه در سال‌های گذشته می‌پردازیم.


1998؛ برزیل – اسکاتلند


قهرمان جام جهانی 1994 این بار با یک موجود فضایی پا به میادین گذاشته بود. رونالدوی نوجوان جام جهانی قبل که با لقب مریخی به فرانسه آمده بود قرار بود تک ستاره جام جهانی 98 برای برزیل باشد. دنیای فوتبال منتظر رونمایی از قهرمان جام جهانی قبل با حضور رونالدو نازاریو در ترکیب بود که این اتفاق در استادو فرانس و پیش چشم بالغ بر 80 هزار تماشاگر رخ داد. استقبال از ستاره‌های جذاب سلسائو در اولین بازی جام بی‌نظیر بود و فرانسه اعلام می‌کرد یکی از دیدنی‌ترین جام‌های جهانی را میزبانی می‌کند. برزیلی‌ها برای اینکه نشان دهند به دنبال تکرار موفقیت 94 است، چاره‌ای جز پیروزی برابر تیم نه چندان مدعی اسکاتلند نداشتند. اگر چه همه منتظر جولان ستاره‌های سلسائو بودند اما نماینده اروپا با وجود دریافت گل زودهنگام در ادامه مسابقه مستحکم عمل کرد و رونالدوی مریخی را برای گلزنی در جام به بازی‌های بعد حواله داد. ضمن اینکه اسکاتلندی‌ها در همان نیمه اول کار را مقابل برزیل بزرگ به تساوی کشاندند. با این حال برزیل باید این مسابقه را می‌برد و با فشار مضاعف آنها حریف در دقیقه 73 بازی با گل خودی تسلیم شد. اسکاتلند حتی با وجود باخت موفق شد تاریخ جام‌های جهانی را با یک نمایش جسورانه مقابل برزیل مدعی و بزرگ رقم بزند. 


2002؛ فرانسه – سنگال


در ژاپن و کره، میزبان‌های جام جهانی و در میان همه علاقه‌مندان فوتبال صحبت از یک تازه وارد مدعی در جام جهانی جدید بود. سنگال می‌خواست اولین حضورش در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی دنیا را با جاه‌طلبی و شگفتی‌سازی شروع کند. نماینده قاره سیاه با بخت سیاهی برای شروع این ماجراجویی مواجه شد و آنها مجبور شدند اولین بازی تاریخ خود در جام جهانی را مقابل فرانسه‌ای برگزار کنند که از بارتز، ویرا، ترزگه، هانری، ویلتورد، تورام و دسایی بهره می‌برد. فرانسوی‌ها قهرمان 2 رقابت بزرگ پیشین دنیا بوده و روزهای پر افتخاری را پشت سر گذاشته بودند. آنها بهترین سال‌های فوتبال کشور خود را سپری می‌کردند و جاه‌طلبی یک تازه وارد کم نام و نشان را برنمی‌تابیدند. با همه این تفاصیل، نماینده قاره سیاه، با بخت سیاه خود برای شروع جانانه جنگید. سنگالی‌ها با هدایت برونو متسو با سیمای متفاوت و موهای بلوند و بلندش تاخت و تاز را از همان بازی اول شروع کردند و در مقابل حیرت یک دنیا هوادار فوتبال ضمن باز کردن دروازه رقیب بزرگ خود در همان نیمه اول توسط بوبادیوپ به ستاره‌های بزرگ فرانسه اجازه گلزنی ندادند. فوتبال قاره آفریقا آنچنان در این مسابقه سربلند شد که موج جدیدی از مهاجرت ستاره‌های آفریقایی به تیم‌های بزرگ قاره سبز به راه افتاد. سنگال با برتری در مسابقه افتتاحیه مقابل فرانسه مدعی، تاریخ جام جهانی را به شکل ویژه‌ای نوشت.


2006؛ آلمان – کاستاریکا


ژرمن‌ها میزبان مسابقات بودند و در عین حال می‌دانستند که میهمانان بزرگ و دردسرسازی برای خراب کردن این میزبانی خواهند داشت. آنها با هدایت کلینزمن باید در دیدار افتتاحیه ثابت می‌کردند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. رقیب هم ادعای چندانی نداشت و شاید آمده بود تا از فوتبال لذت ببرد. در حالی که انتظار می‌رفت آلمان یکه‌تاز مسابقه افتتاحیه در کشور خودش باشد، کاستاریکا خودی نشان داد و البته به آلمانی‌ها سرنوشت تلخشان در جام را گوشزد کرد. آلمان اگر چه موفق شد با 4 گل حریف را تسلیم کند اما کاستاریکا با به ثمر رساندن 2 گل مقابل میزبان رقابت در اولین دیدار جام به کلینزمن و تیمش یادآوری کرد که دروازه‌شان استعداد باز شدن در شرایط سخت را دارد. یک افتتاحیه پر گل رقم خورد و آلمان با نتیجه 4 بر 2 حریف را از پیش رو برداشت اما ضعف ژرمن‌ها در خط دفاعی در یک روز سخت‌تر در ادامه جام باز هم سر برآورد و میزبان از همان جایی که در افتتاحیه زخم خورده بود در مقابل ایتالیا، زخمی و زمین‌گیر شد.


2014، برزیل – کرواسی


میزبان بزرگ رقابت‌ها با یک قهرمان جوان به میادین آمده بود تا باز هم جام جهانی را به قاره آمریکای جنوبی بازگرداند. نیمار قرار بود قهرمان سلسائو باشد و برای شروع این قهرمانی مسابقه افتتاحیه بهترین فرصت به شمار می‌رفت. او اگر چه در ادامه با مصدومیت اردوی میزبان را ترک کرد و تیمش را در مسابقه حساس و بزرگ مقابل آلمان تنها گذاشت اما در مسابقه اول خودی نشان داد و با 2 گل پیاپی پیروزی قدرتمندانه برزیل مقابل کرواسی را رقم زد. برزیل که با گل به خودی مارسلو چیزی نمانده بود در همان بازی اولِ جامی به میزبانی خودش غافلگیر شود در ادامه با درخشش نیمار به مسابقه برگشت و در نهایت 3 بر یک برنده افتتاحیه 2014 شد. نقش نیمار آنقدر مهم به نظر آمد که در ادامه نبودنش، فاجعه بازی مقابل آلمان را رقم زد. در حقیقت برزیل با وجود برتری خوب در دیدار افتتاحیه مقابل کرواسی ثابت کرد که بدون نیمار چیزی در چنته ندارد و تا زمانی که این ستاره بدرخشد، آسمانش روشن خواهد بود.


2018، روسیه – عربستان


پس از جام جهانی 2002 و در هم کوبیده شدن عربستانی‌ها مقابل آلمان با 8 گل تا همین امروز همه رقبای بزرگ، دیدار مقابل این تیم آسیایی را فرصتی برای بیشتر کردن گل‌های خود قلمداد می‌کنند. روسیه به عنوان میزبان 2018 نیز رقیبش در مسابقه افتتاحیه را در قامت یک شانس برای قدرت‌نمایی دید و از این شانس نهایت استفاده را برد. روس‌ها با 5 گل حریف را در هم کوبیدند و یک روز تلخ دیگر برای فوتبال عربستان در جام جهانی رقم خورد. در ادامه رقابت‌ها معلوم شد که همین پیروزی قاطعانه در مسابقه افتتاحیه بوده است که روس‌ها را به مرحله بعد جام جهانی رساند. آنها اگر هر نتیجه‌ای به جز پیروزی مقابل عربستان را رقم می‌زدند، دور حذفی جام جهانی گذشته در کشور خود را تجربه نمی‌کردند. 


2022، قطر – اکوادور

سنگال و هلند تیم‌های نیستند که نماینده قاره آسیا حتی به عنوان میزبان بتواند از پیش روی 3 امتیاز مسابقه با آنها حسابی باز کند. بنابراین جدال با اکوادور می‌تواند تبدیل به اولین و آخرین پیروزی قطری‌ها در جامی باشد که برای برگزاری‌اش میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند. با این حال نمی‌توان از آمادگی اکوادور هم غافل شد و مسابقه افتتاحیه این جام هم می‌تواند مثل بسیاری از ادوار گذشته میدان غافلگیری و اتفاقات جالب توجه باشد. قطر فقط برای پیروزی به میدان می‌رود و ترجیح می‌دهد 2022 را حتی اگر شده با همین یک برد به پایان برساند و در تاریخ جام‌های جهانی یک برد مهم را به ثبت برساند تا در آینده اهالی فوتبال این کشور بتوانند آن را منبع الهامی برای پیشرفت و موفقیت قرار دهند.


حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری