football360 logo

شب تلخ فوتبال ایران؛ سنگین‌ترین شکست جهانی تیم ملی

30 آبان 1401 ساعت 19:42122 نظر
تیم ملی با قبول شکست ۶ بر۲ برابر انگلیس آمارهای منفی زیادی از خود به جای گذاشت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، جام جهانی ۲۰۲۲ به بدترین نحو ممکن برای ایران شروع شد. تیم ملی با ارائه نمایش بسیار ضعیف با نتیجه ۶ بر ۲ از انگلیس شکست خورد. بازی با مصدومیت علیرضا بیرانوند آغاز شد و برای اولین‌بار در تاریخ جام‌جهانی ایران در نیمه اول ۳ گل خورد و در ادامه اتفاقات به نحوی رقم خورد تا شبی سیاه در فوتبال ایران ثبت شود. تیم ملی که تحت هدایت کارلوس کی‌روش به دفاع عالی مشهور بود و در مجموع ۶ مسابقه در ۲ دوره قبلی فقط ۶ گل خورده بود، در یک مسابقه ۶ گل دریافت کرد.

بدترین باخت قرن و سنگین‌ترین شکست در جام‌جهانی 

پنالتی دقایق پایانی مهدی طارمی نه تنها این بازیکن را بهترین گلزن ایران در تاریخ جام‌جهانی کرد بلکه از نظر تاریخی این شکست را از فهرست سنگین‌ترین باخت‌های ایران در تمام رقابت‌ها خارج نمود. بدترین شکست تاریخ ایران، باخت‌های با اختلاف ۵ گل بود که پیش از این 3 بار در تاریخ تیم ملی اتفاق افتاده بود. ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ با نتیجه ۵ بر صفر مغلوب کره‌جنوبی شد و در المپیک ۱۹۷۲ این نتیجه را مقابل مجارستان تکرار کرد. تیم ملی در سال ۱۹۵۰ هم در یک بازی دوستانه از ترکیه ۵ بر یک شکست خورده بود.

باخت با اختلاف ۴ گل یا بیشتر برای دهمین‌بار در تاریخ تیم ملی اتفاق افتاد که اولین باری است که چنین نتیجه‌ای در جام‌جهانی برای تیم ملی ثبت می‌شود. تیم ملی درقرن ۲۱ تنها دو بار باخت با اختلاف ۴ گل را تجربه کرده بود که این شکست در کنار آن ۲ مسابقه بدترین نتایج ایران از سال ۲۰۰۰ به بعد محسوب می‌شود. با این تفاوت که شکست مقابل اتریش و مکزیک در دیدارهای دوستانه بوده است. تیم ملی برای اولین‌بار در طول تاریخ خود در یک بازی رسمی ۶ گل دریافت کرد تا مجموع آمارهای افتضاح ایران در این مسابقه تکمیل شود.

رکوردی که به عربستان و کره‌شمالی نرسید

شکست برابر انگلیس نه تنها بدترین باخت ایران در تاریخ جام‌های جهانی بود بلکه یکی از بدترین نتایج تیم‌های آسیایی در تاریخ جام‌جهانی محسوب می‌شود. ۲ گلی که طارمی در این بازی به‌ثمر رساند، سنگینی باخت را کمی کاهش داد ولی از نظر تعداد گل خورده یکی از بدترین نتایج تیم‌های آسیایی بود.

تنها در ۴ مسابقه در کل تاریخ جام‌جهانی یک تیم آسیایی بیشتر از تعداد گلی که ایران برابر انگلیس دریافت کرد، دروازه‌اش باز شد. تیم ملی کره‌شمالی در جام‌جهانی ۲۰۱۰ از پرتغال با هدایت کارلوس کی‌روش ۷ گل دریافت کرد. تیم ملی عربستان در دیدار با آلمان در جام‌جهانی ۲۰۰۲ هشت بار دروازه‌اش باز شد. کره‌جنوبی هم در سال‌های دور و در جام‌جهانی ۱۹۵۴ در ۲ بازی مقابل مجارستان و ترکیه ۹ گل و ۷ گل خورد. شکست ایران برابر انگلیس در جام‌جهانی ۲۰۲۲ جزو بدترین نتایج تیم ملی در تاریخ جام‌جهانی قرار گرفت. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری