football360 logo

گلزنان ایران در ادوار جام جهانی؛ در جستجوی گلزن شماره 10

30 آبان 1401 ساعت 10:3525 نظر
در ادوار جام جهانی تیم ملی ایران توانسته 9 بار دروازه رقبای خود را باز کند.

به گزارش فوتبال 360، ملی‌پوشان فوتبال ایران بعد از گذراندن یک پروسه آماده‌سازی نسبتاً کوتاه‌مدت برای حضور در جام جهانی 2022 قطر زیر نظر کارلوس کی‌روش، از امروز رسماً کار خود را در این رقابت‌ها آغاز می‌کنند و در اولین گام از ساعت 16:30 در مقابل تیم ملی انگلیس باید به میدان بروند. بی‌شک انگیزه شاگردان کارلوس کی‌روش درخشش و کسب موفقیت برابر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام جهانی است.

تیم ملی ایران تاکنون در 5 دوره جام جهانی حضور داشته و امروز رسماً ششمین حضور ملی‌پوشان در ادوار جام جهانی به‌ثبت می‌رسد. در 5 دوره حضور ایران هیچ‌گاه ملی‌پوشان موفق به صعود از مرحله گروهی نشده‌اند تا جمعاً 15 بازی به نام ایران در تاریخچه جام جهانی به یادگار بماند. در طول این 15 مسابقه ملی‌پوشان فوتبال ایران توانسته‌اند 8 بار دروازه رقبای خود را باز کنند و یک‌بار هم ایران به واسطه مدافعان حریف به گل رسیده است.

استقلالی‌ها چراغ اول را روشن کردند

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 اولین حضورش در ادوار جام جهانی را تجربه کرد. در گام نخست شاگردان حشمت مهاجرانی با 3 گل مغلوب هلند شدند اما در بازی دوم توانستند برابر اسکاتلند امتیاز ارزشمندی را به‌دست آورند، امتیازی که به لطف درخشش و گلزنی ایرج دانایی‌فر به‌دست آمد تا او اولین گلزن ایران در تاریخ جام جهانی لقب بگیرد.

حسن روشن دیگر ستاره استقلالی شاغل در تیم ملی در جام جهانی 1978 در دیدار مقابل پرو توانست در جریان شکست 4 بر یک تیم ملی گلزنی کند تا با درخشش دانایی‌فر و روشن، تیم ملی ایران در اولین دوره حضورش در جام جهانی بتواند 2 بار دروازه رقبای خود را باز کند.

درخشش پرسپولیسی‌ها در بازی قرن!

ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 1998 با تیم‌های ملی یوگسلاوی، آمریکا و آلمان همگروه شدند که 2 شکست ایران برابر یوگسلاوی و آلمان در شرایطی به‌ثبت رسید که ملی‌پوشان نتوانستند دروازه رقبای خود را باز کنند اما در دیدار تاریخی مقابل آمریکا، 2 با دروازه حریف باز شد و اولین برد تاریخ ایران در جام جهانی به‌دست آمد.

در بازی با آمریکا حمید استیلی با یک ضربه دیدنی گل مشهور به نام گل قرن را به‌ثمر رساند و در ادامه مهدی مهدوی‌کیا گل دوم را وارد دروازه آمریکا کرد تا تیم ملی ایران با برتری 2 بر یک از سد آمریکا بگذرد و شمار گل‌های تیم ملی در ادوار جام جهانی به عدد 4 برسد.

مدافعان گلزن؛ از «یحیی» تا «سهراب»

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی 2006 روزهای خوبی را تجربه کردند و 2 شکست و یک تساوی ماحصل کار تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 بود. شکست 3 بر یک برابر مکزیک در نخستین گام از رقابت‌ها در شرایطی به‌ثبت رسید که یحیی گل‌محمدی مدافع پیش‌تاخته تیم ملی توانست تک گل ایران را به‌ثمر برساند.

ملی‌پوشان در دیدار مقابل پرتغال ناکام در گلزنی بودند اما در آخرین مسابقه برابر آنگولا که با تساوی 1-1 به پایان رسید، سهراب بختیاری‌زاده توانست برای تیم ملی ایران گل بزند تا باگلزنی 2 مدافع میانی شمار گل‌های تیم ملی ایران در جام جهانی به عدد 6 ارتقا پیدا کند.

گل لحظه آخری گوچی

تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 با هدایت کارلوس کی‌روش با تیم‌های ملی نیجریه، آرژانتین و بوسنی‌وهرزگوین همگروه بود. تساوی ارزشمند و بدون گل مقابل نیجریه شروع خوب شاگردان کی‌روش بود و در ادامه باخت لحظه آخری برابر آرژانتین امیدهای صعود ایران را زنده نگه داشت. ملی‌پوشان در آخرین مسابقه مقابل بوسنی‌وهرزگوین نمایشی دور از انتظار از خود به جای گذاشتند و شکستی 3 بر یک را متحمل شدند.

رضا قوچان‌نژاد در واپسین دقایق مسابقه توانست دروازه حریف اروپایی را باز کند تا ایران بدون گل زده کارش را در جام جهانی 2014 به پایان نرساند و هفتمین گل ایران در ادوار جام جهانی به نام قوچان‌نژاد به‌ثبت برسد.

شاهکار بزرگ با 2 گل دقیقه نودی

شاگردان کی‌روش در جام جهانی 2018 شروعی طوفانی داشتند و توانستند اولین بازی را با برتری یک‌گله مقابل مراکش به پایان برسانند. بردی که با گلزنی مدافع حریف در واپسین لحظات مسابقه برای ملی‌پوشان فوتبال ایران به‌دست آمد تا هشتمین گل ایران در ادوار جام جهانی به نام عزیز بوحدوز مدافع مراکشی به‌ثبت برسد!

ملی‌پوشان در بازی دوم مقابل اسپانیا ناکام در گلزنی بودند اما در آخرین مسابقه برابر پرتغال، کریم انصاری‌فرد در وقت‌های تلف شده مسابقه توانست ضربه پنالتی به‌دست آمده را به گل تبدیل کند تا او نهمین گل ایران را در ادوار جام جهانی به‌ثمر رسانده باشد و تیم ملی را هم از شکست مقابل پرتغال بدهد.

تیم ملی ایران امشب باید در نخستین گام از رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر به مصاف تیم ملی انگلیس برود. در ادوار جام جهانی، یحیی گل‌محمدی تنها بازیکن ایرانی بوده که توانسته در اولین بازی برای ایران گل بزند و دیگر گل ایران در روز نخست جام جهانی توسط مدافع تیم ملی مراکش به‌ثبت رسیده و باید دید آیا بازیکن دیگری می‌تواند امروز در نقش گلزن در نخستین بازی ایران در جام جهانی 2022 بدرخشد یا خیر.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری