football360 logo

تاریخ‌سازی حاج‌صفی، بیرو، پورعلی و... در شب سیاه تیم ملی

01 آذر 1401 ساعت 12:33107 نظر
در دیداری که تیم ملی یکی از بدترین نتایج تاریخش را کسب کرد، چند بازیکن نام خود را در کتاب رکوردهای ایران در تاریخ جام‌جهانی ثبت کردند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شکست ۶ بر ۲ ایران مقابل انگلیس به قدری سنگین بود که رکوردشکنی چند بازیکن تیم ملی زیر سایه آن قرار گیرد ولی به هر حال احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی گنجی، علیرضا بیرانوند و مهدی طارمی بازیکنانی بودند که در دیدار با انگلیس به نحوی تاریخ‌ساز شدند.

عبور احسان و علیرضا از آندو و مهدوی‌کیا

احسان حاج‌صفی و علیرضا جهانبخش با حضور در بازی روز گذشته تبدیل به نخستین بازیکنانی شدند که در ۳ دوره پیاپی جام‌جهانی بازی کردند. در ادامه مسابقات کریم انصاری‌فرد هم می‌تواند به این جمع ملحق شود. پیش از این مسعود شجاعی در ۳ جام‌جهانی به صورت ناپیوسته بازی کرده بود. این بازی هفتمین دیدار حاج‌صفی و جهانبخش در تاریخ جام‌جهانی بود و توانستند بالاتر از مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک تیموریان رکوردداران بیشترین تعداد بازی در تاریخ تیم ملی شوند. این دو بازیکن در ادامه مسابقات ممکن است این رکورد را به تنهایی تصاحب کنند.

حضور کامل حاج‌صفی در بازی با انگلیس یک رکورد دیگر را به نام این بازیکن ثبت زد. مهدوی‌کیا و تیموریان در هر ۶ بازی خود در جام‌جهانی به صورت کامل در زمین حضور داشتند و حالا احسان حاج‌صفی با ۵۴۵ دقیقه بازی در جام‌جهانی رکورددار بیشترین دقایق بازی در این تورنمنت برای تیم ملی ایران است. حاج‌صفی که در دوره قبل هم بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بسته بود تنها بازیکن تاریخ ایران است که در ۲ دوره جام‌جهانی کاپیتان بوده است.

طلسم‌شکنی دردناک بیرانوند

دروازه‌بان‌های ایران در تاریخ جام‌جهانی یک سرنوشت مشترک داشتند و همگی یا بلافاصله بعد از جام‌جهانی یا به فاصله کمی از مسابقات از تیم ملی کنار رفتند. ناصر حجازی، احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا، ابراهیم میرزاپور و علیرضا حقیقی نتوانستند بعد از جام‌جهانی حضورشان را در دروازه تیم ملی برای مدت طولانی ادامه دهند.

علیرضا بیرانوند از جام‌جهانی ۲۰۱۸ تا جام‌جهانی ۲۰۲۲ روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و حتی در مقطعی جای خود را در ترکیب ثابت تیم ملی به امیر عابدزاده داد ولی در نهایت این علیرضا بیرانوند بود که دروازه‌بان اول ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد و این بازیکن تبدیل به اولین دروازه‌بانی شد که ۲ دوره در جام‌جهانی بازی می‌کند. این حضور اما بسیار کوتاه بود و بیرانوند با مصدومیت شدید از ناحیه بینی مجبور به ترک زمین شد تا برای اولین بار دروازه‌بان ایران در جام‌جهانی در حین بازی تعویض شود. با توجه به شدت مصدومیت بیرانوند مشخص نیست که این دروازه‌بان بتواند مسابقات را ادامه دهد یا خیر.

اولین‌ها به نام طارمی و پورعلی گنجی

در روز نمایش پرانتقاد تیم ملی، شاید تنها مهدی طارمی نمره قبولی گرفت. این بازیکن ۲ گل به ثمر رساند تا بهترین گلزن ایران در تاریخ جام‌جهانی لقب گیرد و اولین بازیکن آسیایی باشد که در یک بازی جام‌جهانی ۲ گل زده باشد. تیم ملی در ۳ تقابل با تیم‌های که سابقه قهرمانی در جام‌جهانی را دارند موفق به گلزنی نشده بود و طارمی اولین بازیکن ایرانی است که در جام‌جهانی به تیمی که تجربه فتح جام‌جهانی دارد گل می‌زند.

گل دوم طارمی روی پنالتی شکل گرفت که مرتضی پورعلی گنجی موفق به کسب آن شد. این دومین پنالتی ایران در تاریخ جام‌جهانی است و پیش از آن تیم ملی دوره قبل برابر پرتغال با خطای هند بازیکن حریف به پنالتی دست یافته بود و مرتضی پورعلی‌گنجی اولین بازیکن ایران در تاریخ جام‌جهانی است که با خطای پنالتی حریف متوقف شده است.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری