football360 logo

هنوز امید زنده است؛ ایران و بازگشت به جام؟

02 آذر 1401 ساعت 12:1752 نظر
تیم ملی ایران با وجود شکست سنگین مقابل انگلیس هنوز شانس برای صعود از مرحله گروهی دارد.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران شروعی ناباورانه در جام جهانی 2022 قطر داشت و شاگردان کارلوس کی‌روش با ارائه یک نمایش ضعیف و دور از انتظار در مقابل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام با شکستی 6 بر 2 مقابل انگلیس از میدان مسابقه خارج شدند تا سنگین‌ترین شکست ایران در ادوار جام جهانی به‌ثبت برسد اما این شکست سنگین به منزله پایان کار ایران در جام جهانی 2022 قطر نیست.

تیم‌های ملی ولز و آمریکا به عنوان 2 رقیب بعدی ایران در جام جهانی 2022، در بازی نخست مقابل هم به تساوی رضایت دادند تا فعلاً فاصله ایران تا منطقه صعود یک امتیاز باشد، آن‌هم در شرایطی که 2 بازی حساس مقابل ولز و آمریکا مانده که کسب نتیجه در آن می‌تواند شرایط را به سود شاگردان کی‌روش تغییر بدهد و ملی‌پوشان با شگفتی‌سازی بتوانند اولین صعود ایران در تاریخ جام جهانی را به مرحله حذفی به‌ثبت برسانند.

در 2 دهه اخیر در مسابقات جام جهانی نتایج عجیب‌وغریب زیادی به‌ثبت رسیده و برخی تیم‌ها با وجود شکست در بازی نخست توانسته‌اند به مراحل حذفی صعود کنند و حتی صاحب عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی هم بشوند که بارزترین مثال آن، تیم ملی اسپانیا در جام جهانی 2010 است!

ترکیه (جام جهانی 2002)

تیم ملی ترکیه در جام جهانی 2002 با تیم‌های ملی برزیل، کاستاریکا و چین همگروه بود و آن‌ها کار خود را در این رقابت‌‌ها با شکست 2 بر یک مقابل تیم ملی برزیل آغاز کردند. ترکیه‌ای‌ها در مسابقه دوم هم موفق به کسب پیروزی نشدند و با تساوی 1-1 برابر تیم ملی کاستاریکا از میدان مسابقه خارج شدند.

شاگردان سنول گونش در مسابقه سوم با 3 گل تیم ملی چین را شکست دادند تا با کسب 4 امتیاز از 9 امتیاز ممکن به عنوان تیم دوم گروه به مرحله حذفی صعود کنند. تیم ملی ترکیه در مرحله یک هشتم نهایی به تیم ملی ژاپن برخورد کرد و با یک گل حریف آسیایی خود را شکست داد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی با یک گل از سد سنگال گذشت اما شاگردان گونش در نیمه نهایی با شکستی یک‌گله را مقابل برزیل تجربه کردند تا به مرحله رده‌بندی بروند و در یک بازی جذاب، ترکیه‌ای‌ها با برتری 3 بر 2 عنوان سومی رقابت‌ها را از آن خود کردند.

اوکراین (جام جهانی 2006)

اوکراینی‌ها در جام جهانی 2006 با تیم‌های ملی اسپانیا، عربستان سعودی و تونس همگروه بودند و در نخستین گام تیم ملی اسپانیا توانست با 4 گل اوکراین را در هم بکوبد اما این تیم در 2 بازی بعدی خود مقابل عربستان و تونس موفق عمل کرد و توانست با کسب 2 پیروزی، شکست در بازی نخست را جبران کند و به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کرد.

اوکراینی‌ها در مرحله یک هشتم نهایی بعد از تساوی بدون گل مقابل سوئیس، در ضربات پنالتی این تیم را حذف کردند اما در مرحله یک چهارم نهایی به سد تیم ملی ایتالیا برخورد کرده و با قبول شکست 3 بر صفر از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. ایتالیا در پایان آن دوره از رقابت‌های جام جهانی با برتری در ضربات پنالتی مقابل فرانسه به مقام قهرمانی رسید.

اسپانیا (جام جهانی 2010)

شاگردان دل‌بوسکه غیرمنتظره‌ترین شروع ممکن را در جام جهانی 2010 داشتند. قبول شکست یک‌گله مقابل سوئیس باعث شد تا تحلیل‌های مختلفی نسبت به شرایط تیم ملی اسپانیا در جام جهانی شکل گیرد اما برد مقابل هندوراس و سپس شیلی، اسپانیایی‌ها را در جدول گروه‌شان 6 امتیازی کرد و این تیم با تفاضل گل بهتر نسبت به شیلی به عنوان تیم سرگروه به مرحله حذفی صعود کرد!

اسپانیایی‌ها با 4 برد اقتصادی از مرحله یک هشتم نهایی تا پای جام پیش رفتند. برتری یک‌گله مقابل پرتغال، سپس عبور از سد پاراگوئه با یک گل، صعود به فینال با شکست دادن آلمان با یک گل و در نهایت فتح عنوان قهرمانی جام جهانی 2010 با گلزنی آندرس اینیستا و برتری یک‌گله مقابل تیم هلند تا یکی از اقتصادی‌ترین قهرمانی‌های تاریخ جام جهانی برای شاگردان ویسنته دل‌بوسکه به‌ثبت برسد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری