football360 logo

نگاهی متفاوت به بازی بزرگ امشب جام‌جهانی؛ تکه‌های پاره شده مقابل تکه تاریخی

03 آذر 1401 ساعت 13:503 نظر
صرب‌ها داستانی تاریخی در جام جهانی دارند؛ درست مثل برزیلی‌ها

به گزارش فوتبال 360، از ساعت ۲۲:۳۰ امشب به‌ وقت ایران، برزیل و صربستان در استادیوم لوسیل به‌مصاف یکدیگر می‌روند و برگزارکننده دومین مسابقه گروه هفتم هستند. برزیل و صربستان در شرایطی به‌ مصاف هم می‌روند که 2 تیم از انگیزه‌های متفاوتی برخوردار هستند؛ برزیلی‌ها امیدوارند مثل انگلیس و فرانسه شروعی قدرتمند داشته‌ باشد و از همین ابتدا در حد و اندازه‌های یک مدعی ظاهر شوند و در سوی مقابل، نماینده اروپا امیدوار به کسب امتیاز از سخت‌ترین نبرد خود در گروهی است و با کسب برد یا حتی تساوی می‌تواند مسیر خود برای صعود را تا حد بسیاری هموار کنند.قضاوت این مسابقه برعهده علیرضا فغانی، محمدرضا ابولفضلی و محمدرضا منصوری است و فغانی مثل دوره گذشته تقابل برزیل و صربستان در دور گروهی را داوری می‌کند.در دیگر مسابقه گروه هفتم از ساعت ۱۳:۳۰ به‌وقت ایران، سوئیس و کامرون در ورزشگاه الجنوب باهم روبه‌رو شدند.

برزیل پرستاره در پی رسیدن به هدفی بزرگ

تیم‌ملی برزیل با کسب 5 عنوان قهرمانی جام‌جهانی پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است و با ترکیب درخشان و ارزشمندی که دراختیار دارند امیدوارند پس‌از 20 سال دوباره در جام‌جهانی به قهرمانی برسند و اختلاف خود با آلمان و ایتالیا را به 2 قهرمانی برسانند و با ستارگانی که در ترکیب خود دارند چندان‌هم دور از انتظار نیست.طبق آخرین رنکینگ فیفا که ۶ اکتبر اعلام شد، طلایی‌پوشان بالاتر از بلژیک و آرژانتین در جایگاه نخست فیفا قرار دارند و جز گران‌قیمت‌ترین تیم‌های جام‌جهانی هستند. شاگردان تیته صعودی مقتدرانه به جام‌جهانی داشتند و در مرحله مقدماتی شکست نخوردند. آن‌ها از ۱۷ مسابقه به ۱۴ برد و ۳ تساوی رسیدند و با ۴۵ امتیاز به‌عنوان صدرنشین به جام قطر رسیدند و در مرحله گروهی با تیم‌های سوئیس، صربستان و کامرون همگروه شدند. برزیلی‌ها در جام‌جهانی قبلی با این 2 تیم اروپایی همگروه بودند و در جام‌جهانی ۲۰۱۴ که خود میزبان بودند، کامرون یکی از همگروه‌های آن‌ها بود و  3 حریف حال‌ حاضر آن‌ها در مرحله گروهی، متشکل‌از دو جام‌جهانی قبلی است. تیم‌ملی برزیل درصورت صعود از گروه در یک‌هشتم احتمالاً با حریفی سخت روبه‌رو خواهدشد؛ چراکه به‌احتمال فراوان یکی از 2 تیم پرتغال یا اروگوئه حریف آن‌ها در مرحله نخست حذفی خواهدبود و برزیلی‌ها امیدوارند با موفقیت در جام‌جهانی ۲۰۲۲ خاطرات تلخ 2 جام‌جهانی گذشته را به فراموشی بسپارند.

صرب‌ها امیدوار به تکرار شگفتی عربستان و ژاپن

تیم‌ملی صربستان با احتساب روزهایی که یوگسلاوی نام داشت و یک دوره حضور تحت عنوان صربستان و مونته‌نگرو، سیزدهمین حضور خود در جام‌جهانی را تجربه می‌کند. آن‌ها با نام یوگسلاوی یکی‌از حاضرین نخستین جام‌جهانی  بوده‌اند و حالا پس‌از غیبت در جام‌جهانی ۲۰۱۴، برای دومین‌بار متوالی در جام‌جهانی به‌میدان می‌روند. صربستانی‌ها آخرین‌بار جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه از گروه خود صعود کردند (در آن‌زمان صربستان تحت‌نام یوگسلاوی بود) و این‌بار در قطر امیدوار به تکرار این موفقیت هستند و برای رسیدن به این مهم، پتانسیل بالایی هم دارند.شاگردان دراگان استویکوچیچ در مرحله مقدماتی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و در گروهی که پرتغال هم حاضر بود توانستند ۶ برد، ۲ مساوی و بدون باخت با ۲۰ امتیاز به جام‌جهانی قطر برسند و حالا رقابتی تنگاتنگ برای صعود خواهند داشت.  شاکله اصلی تیم صربستان را ستارگان شاغل در سری‌آ ایتالیا تشکیل داده‌اند و از ۲۶ فرد دعوت‌شده به جام‌جهانی، ۱۱ نفر در تیم‌های ایتالیایی به‌میدان می‌روند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به میلنکوویچ، کوستیچ، ولاهوویچ و یوویچ اشاره کرد و باوجود ستارگان باتجربه‌ای مثل نمانیا گودلی سویا، دوشان تادیچ آژاکس و میتروویچ، مهاجم فولام موفقیت صرب‌ها در جام‌جهانی آسیایی چندان دور از ذهن نخواهد بود.

نکات آماری

2 تیم برزیل و صربستان تاکنون  2 بار به‌ مصاف یکدیگر رفته‌اند؛ بار اول در دیداری دوستانه در سال ۲۰۱۴ مقابل هم قرار گرفتند که شاگردان اسکولاری با تک‌گل فِرِد به برد خفیف یک بر صفر  رسیدند و تنها تقابل رسمی این‌ 2  هم به جام‌جهانی گذشته بر می‌گردد. برزیل در روز گلزنی تیاگو سیلوا و پائولینیو به برد ارزشمند  2 بر صفر رسید و توانست در سومین مسابقه گروهی به دومین برد خودش برسد. آن‌ها هیچ‌گاه مقابل صربستان گل نخورده‌اند.

آمار و عملکرد برزیلی‌ها در ۱۰ مسابقه اخیر خود در رقابت‌های جام‌جهانی مقابل نمایندگان اروپا اصلاً خوب نبوده‌ چون فقط ۳ بار به برد رسیده‌اند و در ۲ نبرد متوقف شده‌اند و متحمل ۵ شکست شده‌اند. در این ۱۰ مسابقه ۱۰ بار دروازه رقبا را گشوده‌اند و ۱۷ بار هم دروازه خودشان باز شده‌ که آمار خوبی برای تیم قدرتمندی مثل برزیل نیست.

یوگسلاوی سابق (که امروزه تیم صربستان است) تحت نام‌ سابق ۴ بار مقابل برزیل قرار گرفت که حاصل آن ۲ تساوی و فقط یک برد برای هرکدام از تیم‌ها بود و تقابل امروز، سومین رویارویی صربستان فعلی با نماینده قدرتمند آمریکای‌جنوبی خواهد بود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری