football360 logo

مرور قهرمانی‌های برزیل در جام‌جهانی؛ طلاییِ 5 ستاره

03 آذر 1401 ساعت 14:33
برزیل با 5 قهرمانی در فاصله سال‌های 1958 تا 2002، پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌هاست.

به گزارش فوتبال 360، برزیل به عنوان تنها تیمی که در تمامی ادوار برگزاری جام‌جهانی حضور داشته و از امشب، بیست‌ودومین حضورش در این رقابت‌ها را تجربه خواهد کرد با 5 قهرمانی در این تورنمنت، پرافتخارترین تیم جهان است.

5 قهرمانی که مردم بسیاری را در طول سال‌ها، شیفته و دلباخته سلسائو کرد. از اولین قهرمانی و معرفی یک اعجوبه لاغراندام به‌نام پله تا سومین قهرمانی جواهر سیاه با پیراهن برزیل و سپس بالا بردن جام طلایی توسط نسلی که آرزو داشت، پا جای پای پله بگذارد. برزیلی‌ها در سال‌های 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 قهرمان جهان شدند و از شانس بسیار بالایی  برای کسب ششمین عنوان قهرمانی در قطر برخوردارند.

پله وارد می‌شود

سال 1958، اگرچه ژوست فونتن فرانسوی با 13 گل، هم رکورد گلزنی در یک تورنمنت را شکست و هم کفش طلای مسابقات را کسب کرد اما تمامی توجهات، به یک نام خاص جلب شد. پله، بازیکن نوجوانی که با مصدومیت پا به تورنمنت گذاشت و در 3 دیدار ابتدایی این تیم غایب بود اما در دیدار چهارم، مقابل ولز حاضر شد و با تک گلش، علاوه بر امضای حکم صعود برزیل به نیمه‌نهایی، تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ مسابقات با 17 سال و 239 روز شد. هت‌تریک پله در دیدار نیمه‌نهایی، رکورد جوان‌ترین هت‌تریک کننده تاریخ مسابقات را  به او هدیه داد. برزیل در این تورنمنت، سوئد میزبان را در دیدار فینال با 5 گل در هم کوبید تا اولین عنوان قهرمانی‌اش را به دست بیاورد که سهم پله در دیدار فینال، 2 گل بود. حالا جهان می‌خواست به انتظار مشاهده پله باتجربه در تورنمنت‌های آینده باقی بماند.

آخرین مدافع موفق عنوان قهرمانی

بر خلاف دوره گذشته، پله که حالا نه یک جوان بااستعداد، بلکه بهترین بازیکن جهان شناخته می‌شد، این بار بدون مصدومیت پا به تورنمنت گذاشت اما پس از درخشش در بازی نخست مقابل مکزیک درحالی که یک گل زده و یک پاس گل داده بود، در دیدار دوم مقابل چکسلواکی دوباره مصدومیت گریبان‌گیرش شد و ادامه تورنمنت را از دست داد. جایی که در نهایت شاهد بالا بردن جام قهرمانی برای دومین بار متوالی توسط هم‌تیمی‌هایش بود. گارینشا، نقش اول قهرمانی برزیل را در این تورنمنت ایفا کرد و پس از بازگشت مقابل چکسلواکی در دیدار فینال، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد تا پس از ایتالیا، تبدیل به دومین و آخرین تیمی شود که از عنوان قهرمانی‌اش با موفقیت دفاع می‌کند.

بهترین تیم تاریخ فوتبال؟

برزیل 1970، تیمی ورای تصورات همگان بود. آن‌ها با 6 برد از 6 دیدار دور مقدماتی پا به تورنمنت مکزیک گذاشتند و در دور نهایی به هیچ تیم دیگری باج ندادند. سلسائو در این تورنمنت میانگین 3.2 گل در هر دیدار را از خود برجای گذاشت که با صر‌نظر از ریتم گلزنی مجارستان 1982 (تیمی که به لطف برتری 10 بریک مقابل السالوادور میانگین گل‌هایش افزایش یافت) بهترین عملکرد تاریخ مسابقات در دور نهایی را از خود به ثبت رساند. ماریو زاگالو، اولین فرد تاریخ شد که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان سرمربی، جام طلایی را بالای سر برده و جرزینیو، مهاجم اول تیمش با گلزنی در هر 6 دیدار دور نهایی، نقش مهمی در فتح همیشگی جام ژول ریمه داشت. پله با به ثمر رساندن 4 گل و ارسال 6 پاس گل و ایجاد 28 شانس گلزنی برای هم‌تیمی‌ها، نقش مهمی رقم زد. تنها یوهان کرویف در سال 1974، عملکرد بهتری از این نظر برجای گذاشت؛ با ایجاد 29 شانس گلزنی و  درحالی که یک بازی بیش‌تر نسبت به پله انجام داده بود. آخرین پاس گل پله در این تورنمنت در دیدار فینال مقابل ایتالیا، زمینه‌ساز گل ماندگار کارلوس آلبرتو شد. گلی که پس از 9 پاس متوالی میان بازیکنان برزیلی به ثمر رسید و این تیم به عنوان اولین تیم تاریخ که 3 قهرمانی به دست می‌آورد، جام ژول ریمه را برای همیشه در ویترین افتخاراتش مهر و موم کرد.

مرگ «دُم اسبی مقدس» در ضیافت پنالتی‌ها

طلسم 24 ساله عدم کسب جام توسط برزیل و عدم موفقیتش در پا فراتر نهادن از نیمه‌نهایی، تنها یک قدم تا شکسته شدن در ایالات متحده فاصله داشت و بازهم ایتالیا، حریف این تیم در دیدار فینال بود. زوج ببتو و روماریو در این تورنمنت، نقطه اتکای برزیلی‌ها بودند. در دیدار فینال، زور تمرکز در فاز تدافعی ایتالیایی‌ها بر نبوغ تهاجمی برزیل چربید اما پس از تساوی بدون گل در اوقات اضافه، سلسائو موفق شد در ضربات پنالتی برای چهارمین بار به عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها برسد. این اولین فینال تاریخ مسابقات جام‌جهانی بود که قهرمانش در ضربات پنالتی مشخص شد و در این میان روبرتو باجو، قربانی بزرگ این تورنمنت لقب گرفت.

روزگاری برایR9

برزیل در تورنمنت 1998 شانس اول کسب عنوان قهرمانی و دفاع از عنوانش برای دومین مرتبه بود اما تصمیم عجیب پیش از دیدار فینال مبنی بر بازی کردن اجباری رونالدوی بدحال  که هرگز  ابعادش روشن نشد، باعث شد فرانسه جام قهرمانی را برای اولین بار در تاریخش بالای سر ببرد و رونالدو نازاریو به فتح کفش طلا رضایت داد. 4 سال بعد اما بغض رونالدو و برزیل باهم ترکید و او در کنار رونالدینیو و ریوالدو با به ثمر رساندن 8 گل از جمله 2 گل دیدار فینال مقابل آلمان، هم کفش طلای مسابقات را کسب کرد و هم جام پنجم را به تیم ملی کشورش هدیه داد. رونالدو در شرایطی این عملکرد خیره‌کننده را از خود به نمایش گذاشت که کم‌تر کسی پیش‌بینی می‌کرد به سلامت از بند مصدومیت سنگین رها شود و به مسابقات برسد. «R9» تا 12 سال، با مجموع 15 گل رکورددار و آقای گل تاریخ مسابقات جام‌جهانی بود اما سال 2014 و در تورنمنتی که هر طرفدار برزیل باید آن را به فراموشی بسپارد، هم شاهد دریافت 7 گل توسط تیم ملی کشورش در بلوهوریزونته بود و هم شکسته شدن رکوردش توسط میروسلاو کلوزه را از نزدیک تماشا کرد؛ جایی که حسرت قهرمانی ششم در خانه بر قلب‌های طلایی پوشان باقی ماند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری