football360 logo

گزارش اختصاصی فوتبال 360 از دوحه؛ آیا قطر هوادار اجاره‌ای آورده است؟

03 آذر 1401 ساعت 12:0414 نظر
هواداران غیرمعمولی یکی از نکاتی است که در جام جهانی جلب توجه کرده است.

به گزارش فوتبال 360 از دوحه، رابطه رسانه‌های غربی با میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ رابطه چندان مطلوبی به نظر نمی‌رسد. مسائل حقوق بشری و آزادی‌های فردی از مواردی است که برخی رسانه‌ها را مقابل قطر قرار داده است. در این میان یکی از مواردی که در برخی رسانه‌های مطرح شده است، حضور هواداران اجاره‌ای در قطر است.

آن‌هایی که در قطر حضور دارند و به ورزشگاه های میزبان جام جهانی می‌روند، به وضوح تماشاگران غیراصلی را می‌بینند. هوادارانی با ملیتی متفاوت با تیمی که از آن طرفداری می‌کنند. هوادارانی عمدتا از شرق آسیا با پیراهن و پرچم تیم‌هایی مانند آلمان، آرژانتین، انگلیس، ولز و ... . حضور چشم‌گیر و قابل توجه این جنس هواداران غیراصلی باعث شد تا این موضوع در بعضی رسانه‌های اروپایی مطرح شود که قطر برای پر کردن ورزشگاه‌های خود به استخدام و آوردن تماشاگرانی از کشورهای دیگر روی آورده است.

حضور تماشاگران کشورهایی که در جام جهانی حضور ندارند ولی برای تشویق تیم‌های دیگر به محل برگزاری جام می‌روند اتفاق جدیدی نیست. به عنوان نمونه طرفداران چینی، هندی و کشورهای دیگر که تیم کشورشان توانایی حضور در جام جهانی را ندارد، سال‌هاست که به کشور میزبان سفر کرده و از تیم محبوبشان طرفداری می‌کنند. برزیل، آرژانتین، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و...  تیم‌های پرطرفداری محسوب می‌شوند که اینگونه هواداران را در کنار خود می‌بینند. اما چه شده است که در قطر این موضوع به یک اتفاق سوال‌برانگیز و جنجالی تبدیل شده است و رسانه‌های اروپایی بیش از حد روی آن مانور می‌دهند؟

عدم همخوانی صدا و تصویر

آنچه که عجیب به نظر می‌رسد، تعداد زیاد هواداران از این جنس در ورزشگاه‌هاست. هنگام ورود به ورزشگاه حضور اینگونه تماشاگران کاملاً به‌چشم می‌آید. وقتی شما وارد ورزشگاه می‌شوید، ورزشگاه‌ها را پر می‌بینید. بازی آلمان- ژاپن و آرژانتین- عربستان به خوبی این موضوع را ثابت کرد. ظاهر ورزشگاه و لباس هواداران این تصور را پیش می‌آورد که اکثریت با طرفداران آلمان یا آرژانتین است. هنگام تشویق و یا خواندن سرود ملی اما کاملا مشخص می‌شد، ژاپنی‌ها و عربستانی‌ها دست بالا را دارند. بخش عمده‌ای از هواداران آلمان یا آرژانتینی‌پوش درواقع هواداران غیراصلی این تیم‌ها بودند. اینجاست  که مشخص می‌شود تماشاگران غیر بومی بیشتر از سال‌های گذشته شده است. فضای شهر هم گواه این ادعاست. آن تعداد هواداری که ورزشگاه‌ها را پرمی‌کنند، با تعداد توریستی که در سطح شهری می‌بینی همخوانی ندارد. 

اتفاقی باسابقه تاریخی

آیا قطر برای پر کردن ورزشگاه از دیگر کشورها تماشاگر آورده است؟ با توجه به هزینه بالای پرواز و اقامت بعید است این موضوع در دستور کار قرار گرفته باشد. میزبان جام جهانی 2022 البته امکاناتی برای حضور تماشاگران بی‌بضاعت کشورهای دیگر در نظر گرفت. تعداد این تماشاگران، بعید است که بیش از 2 هزار نفر رسیده باشد و تماشاگرانی که ورزشگاه‌ها را پر می‌کنند، این تماشاگران نیستند. برای حل کردن این معما باید به ترکیب جمعیت ساکن قطر توجه شود. گفته می‌شود در کشور قطر بیش از 2 میلیون مهاجر حضور دارند که به کارهای مختلف می‌پردازند. مهاجرانی از سطوح مختلف و از کشورهای متفاوت. مسئولان قطری برای اینکه ورزشگاه‌هایی پر داشته باشند و این مهاجران هم بتوانند حضور در ورزشگاه‌ها را تجربه کنند، بلیت‌های درجه چهارم را به قیمت مناسب در اختیار این افراد قرار داده‌اند. تماشاگران غیراصلی تیم‌های مدعی را درواقع همین مهاجران ساکن در قطر تشکیل می‌دهند. آن‌ها با پرچم و پیراهن تیم‌های دیگر به ورزشگاه می‌آیند و بعد به محل زندگی خود برمی‌گردند. به همین دلیل تعداد هواداران حاضر روی سکوها با تعداد مسافران خارجی همخوانی ندارد یا حجم تشویق آلمانی‌ها با تعداد افرادی که در ورزشگاه پیراهن آلمان پوشیده‌اند، یکسان نیست. به هرترتیب این مورد هم امکانی بوده که قطر از آن استفاده کرده و اجازه نداده بازی‌های جام جهانی در ورزشگاه‌های نیمه خالی انجام شود و لغو کردن سفر قطر از سوی برخی هواداران اروپایی به دلیل مسائل حقوق بشری به‌چشم بیاید.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری