football360 logo

قطر یک - سنگال 3؛ میزبانی که برای جام جهانی آماده نبود!

04 آذر 1401 ساعت 18:406 نظر
قطر وداعی زودهنگام با جام جهانی 2022 داشت.

به گزارش فوتبال 360، اولین بازی روز دوم گروه A جام جهانی 2022، عصر جمعه و از ساعت 16:30 میان دو تیم قطر و سنگال در ورزشگاه الثمامه دوحه برگزار شد که این بازی با برتری 3 بر یک سنگال و حذف عنابی‌های میزبان به پایان رسید. 

قطر و سنگال در حالی پای به این بازی می‌گذاشتند که بعد از باخت‌های 0-2 (به ترتیب) مقابل اکوادور و هلند، برای حفظ امیدهای صعود محکوم به کسب برد بودند. این اولین رویارویی دو تیم در تاریخ فوتبالشان و اولین باری بود که سنگال در مقابل میزبان جام جهانی صف‌آرایی می‌کرد. تنها رویارویی سنگال با تیمی آسیایی در جام جهانی، به دوره قبلی (2018) بازمی‌گشت که این تیم 2 بار برتری را از دست داد تا در مقابل ژاپن به تساوی 2-2 رضایت دهد. در جام جهانی 2018، تیم‌های آسیایی 3 بار مقابل تیم‌های آفریقایی قرار گرفتند و بدون باخت، موفق به کسب 7 امتیاز شدند. 

ترکیب ثابت دو تیم، به شرح زیر بود:

قطر

مشعل برشم؛ پدرو میگل، بوعلام خوخی، عبدالکریم حسن؛ اسماعیل محمد، کریم بوضیاف، عاصم مادیبو، حسن الهیدوس، همام احمد؛ المعز علی، اکرم عفیف

سرمربی: فلیکس سانچز


سنگال

ادوار مندی؛ یوسف سابالی، کالیدو کولیبالی، عبدو دیالو، اسماعیل جاکوبز؛ اسماعیلا سار، نامپالیس مندی، ادریسا گی، کرپین دیاتا؛ فامارا دیدیو، بولای دیا

سرمربی: آلیو سیسه


ترکیب تیم ملی قطر نسبت به شکست برابر اکوادور، 3 تغییر به خود می‌دید؛ برشم درون دروازه جای الشیب را گرفته و محمد و مادیبو نیز به جای حاتم و الراوی بازی را آغاز می‌کردند. آلیو سیسه نیز پس از باخت برابر هلند، 2 تغییر داشته و جاکوبز و دیدیو را به ترکیب اصلی آورده است. غیبت شیخو کویاته به دلیل مصدومیت، مهم‌ترین اتفاق در ترکیب سنگال است.

در دقایق ابتدایی قطر با عقب نشستن، توپ را در اختیار سنگالی‌ها قرار داد و برای ضد حملات برنامه ریخت. با این حال، این سنگال بود که در دقیقه 10 و با شوت از راه دور نامپالیس مندی به موقعیت مهمی رسید. قطر دقیقه 15 و روی فرار عفیف صحنه‌ای مشکوک در محوطه جریمه رقم زد اما آنتونیو متئو لاهوز اعتقادی به خطا نداشت. دقیقه 16، فرار دیاتا از سمت چپ با شوت او به تیر نزدیک همراه بود اما برشم مسیر این توپ را بست. 


دقیقه 28، ضربه سر بد خوخی، موقعیت خوبی برای سار ساخت. در ادامه فشار سابالی روی برشم، دروازه‌بان متزلزل قطر را با مشکل مواجه کرد اما بالا رفتن پرچم کمک‌داور، منجر به سوختن این موقعیت شد. 10 دقیقه بعد، اشتباه عجیب برشم بیرون از محوطه توپ را به سار تقدیم کرد اما در حالی که او مندی را در گوشه محوطه پیدا کرده بود، خوخی با رساندن به موقع خود، این موقعیت را از سنگال گرفت.

دقیقه 41 سنگال سرانجام روی اشتباهی دیگر از بازیکنان قطر به گل رسید. ارسال دیاتا به درون محوطه جریمه با تکل عجیب خوخی همراه شد؛ او به جای دفع این توپ، با تکل خود توپ را برای بولای دیا کاشت تا او از راه رسیده و با ضربه پای راست و مغلوب کردن برشم، سنگال را پیش بیندازد. 


این نخستین گل سنگال در جام جهانی پس از 240 دقیقه (گل واگه به ژاپن در جام جهانی 2018) بود که بعد از 32 شوت بی‌فرجام در این دقایق به ثمر رسید. سنگال پس از کامرون (برزیل 2014) و مصر (روسیه 2018) سومین تیم آفریقایی است که دروازه میزبان جام جهانی را باز می‌کند.

نیمه نخست این بازی با تک گل دیا به سود سنگال به پایان رسید. قطر در حالی به نیمه راه مرحله گروهی رسید که هنوز هیچ شوت در چهارچوبی به ثبت نرسانده است! سنگال در حالی برای پنجمین بار در جام‌های جهانی از حریف پیش افتاد که در 4 مرتبه قبلی، هرگز نباخته است (2 برد، 2 مساوی).

سنگال در آغاز نیمه دوم و در همان دقیقه 48 به گل دوم هم رسید. پس از ارسال کرنر توسط جاکوبز از سمت راست، فامارا دیدیو با جدا کردن خود از مدافعان و فرار به سمت تیر یک به هوا بلند شد و با ضربه سری محکم و دقیق دروازه قطر را گشود تا نتیجه بازی 0-2 شود. 


این، دومین گل سنگال از روی ضربات ایستگاهی در جام‌های جهانی بود. «شیرهای ترانگا» پس از پنالتی خلیلو فادیگا برابر اروگوئه در جام جهانی 2002، دیگر نتوانسته بودند از روی این ضربات گلزنی کنند. همچنین یازدهمین گل ملی دیدیو، او را به بهترین گلزن ترکیب کنونی سنگال (بازیکنان حاضر در جام جهانی 2022) تبدیل کرد. 

قطر از دقیقه 50 و با در اختیار گرفتن توپ و میدان، برای جبران گل‌های خورده تلاش کرد. دقیقه 62، ضربه محکم عبدالکریم حسن با اختلافی اندک بیرون رفت و یک دقیقه بعد، ضربه زمینی و دقیق المعز علی، ادوار مندی را وادار به واکنش کرد. دقیقه 67 نیز ارسال مادیبو روی سر محمد، در نهایت با ضربه زانوی محمد موجب خلق واکنشی باورنکردنی از مندی و فرستادن توپ به کرنر شد. 

قطر سرانجام در دقیقه 78 به اولین گل خود در تاریخ جام‌های جهانی رسید. توپ بلند بازیکنان قطر در جناح راست به اسماعیل محمد رسید و او با ارسالی دقیق در محوطه، توپ را به محمد مونتاری رساند تا تعویض طلایی سانچز (که تنها 4 دقیقه قبل جای الهیدوس را گرفته بود) با ضربه سری دقیق و در مقابل دیدگان بهت‌زده مندی توپ را وارد دروازه کند. 


با وجود کم کردن اختلاف، بعد از این گل سنگال برای بازگرداندن برتری 2 گله تلاش کرد و سرانجام دقیقه 84، به هدفش رسید. سماجت ان‌دیایه و جا گذاشتن چند بازیکن قطر، با یک‌دوی خوب او با سابالی همراه شد تا توپ با حرکت اورلپ ان‌دیایه دوباره به خود او برسد. پاس کات‌بک ان‌دیایه در محوطه جریمه به بامبا دینگ رسید تا او با ضربه پای راست دروازه برشم را برای بار سوم فرو ریزد. 


این گل، تمام امیدهای میزبان را از بین برد و آن‌ها بعد از کار هماهنگ ضربه ایستگاهی و شوت پای چپ عبدالکریم حسن، موقعیتی برای گشودن دروازه سنگال نداشتند. در نهایت و بعد از 7 دقیقه وقت اضافه، بازی با برتری 3 بر یک سنگال برابر قطر به پایان رسید.

قطر که بعد از این شکست به نخستین حذف شده مرحله گروهی جام جهانی 2022 تبدیل شد، پنجمین میزبان تاریخ جام‌های جهانی است که دو بازی متوالی را واگذار می‌کند. البته عنابی‌ها در میان این 5 تیم، تنها تیمی هستند که هر دو بازی را در مرحله گروهی واگذار کرده است. سنگال نیز اگرچه با این برد به صعود امیدوار ماند، اما برای نهمین بازی متوالی دروازه‌اش را باز شده دید تا افتتاحیه به یاد ماندنی جام جهانی 2002 (برتری 1-0 مقابل فرانسه) همچنان آخرین کلین‌شیت این تیم در جام‌های جهانی باشد. 

پس از این مسابقه، دو تیم خود را برای آخرین بازی مرحله گروهی در روز سه‌شنبه آماده می‌کنند. قطر از ساعت 18:30 و در مسابقه‌ای تشریفاتی در ورزشگاه البیت به مصاف هلند می‌رود و سنگال، احتمالا در جنگی برای صعود به عنوان تیم دوم، همزمان در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه به مصاف اکوادور خواهد رفت.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری