football360 logo

لهستان 2 - عربستان صفر؛ طلسم لوا شکست، شاهین طعمه عقاب شد!

05 آذر 1401 ساعت 18:4611 نظر
لهستان با برتری مقابل پدیده جام جهانی، صدرنشین گروه سوم شد.

به گزارش فوتبال 360، روز دوم گروه C جام جهانی 2022، عصر شنبه و با بازی لهستان و عربستان از ساعت 16:30 در ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان آغاز شد و این بازی در نهایت، با برتری 2 بر صفر لهستان خاتمه یافت.

این بازی در حالی آغاز می‌شد که عربستان با پیروزی شگفت‌انگیز روز اول با 3 امتیاز صدرنشین این گروه بود و لهستان نیز که با ناکامی لواندوفسکی در زدن پنالتی از کسب پیروزی برابر مکزیک ناکام مانده بود، با یک امتیاز و امیدواری به روزهای پیش رو گام به این بازی می‌گذاشت.لهستان پس از باخت 0-2 به کره جنوبی (2002) و برد 1-0 ژاپن (2018) برای سومین بار در جام جهانی مقابل رقیبی آسیایی می‌ایستاد. عربستان نیز در حالی به این مسابقه می‌آمد که در 10 تقابل با اروپایی‌ها در جام جهانی، 9 بار باخته (تنها برد، 1-0 مقابل بلژیک در جام جهانی 1994)، هر 8 بازی اخیر را به طور متوالی واگذار کرده و در 7 بازی، حتی موفق به گلزنی برابر این رقبا نیز نشده بود. پس از برتری مقابل آرژانتین، عربستان به روند 2 برد پیاپی در جام جهانی رسیده، آن هم در حالی که قبل از آن، در 15 بازی 2 بار برنده شده بود (2 تساوی، 11 باخت)!

ترکیب ثابت دو تیم به شرح زیر بود:

لهستان

ووژیک شزنی؛ متی کش، کامیل گلیک، یاکوب کیویور، بارتوژ برژینسکی؛ پیوتر زیلینسکی، گریگوژ کریچوویاک، کریستین بیلیک، پرژمیسلاو فرانکوفسکی، آرکادیوژ میلیک، روبرت لواندوفسکی

سرمربی: ژسلاو میخنیویژ

عربستان 

محمد العویس؛ سعود عبدالحمید، عبدالاله العمری، علی البلیهی، محمد البریک؛ سامی النجعی، عبدالله المالکی، محمد کنو؛ فیراس البریکان، صالح الشهری، سالم الدوساری

سرمربی: هرو رنار 

هر دو تیم با 3 تغییر نسبت به بازی نخست راهی این بازی شدند. در تیم لهستان بیلیک، میلیک و فرانکوفسکی به ترکیب اصلی رسیدند و در عربستان العمری، البریک و النجعی (به ترتیب) جای التمبکتی، الشهرانی و الفرج را در ترکیب تیمی که آرژانتین را شکست داده بود، گرفتند. در جریان عکس تیمی، بازیکنان عربستان با در دست گرفتن پیراهن شماره 13 یاسر الشهرانی (که در بازی برابر آرژانتین به شدت مصدوم شد) به ستاره غایب تیمشان دلگرمی دادند.


اولین موقعیت بازی دقیقه 14 و روی شلیک محمد کانو، پس از کاری ترکیبی، به دست آمد که این صحنه واکنش زیبایی از شزنی را به دنبال داشت. دقایق بعدی با خشونتی تمام عیار دنبال شد و در فاصله 7 دقیقه (15 تا 22)، 4 بازیکن از دو تیم با کارت زرد داور جریمه شدند. کیویور، کش و میلیک از لهستان کارت گرفتند و عبدالاله المالکی اولین اخطاری «شاهین‌های سبز» لقب گرفت. 

لهستان دقیقه 26 و روی کرنر زیلینسکی از سمت راست به نخستین موقعیت جدی‌اش در این بازی رسید اما ضربه سر بیلیک، با عکس‌العمل به موقع الشهری از روی خط دروازه برگشت داده شد. در حالی که عربستان به وضوح تیم بهتر میدان بود، لهستان در دقیقه 39 از حریف پیش افتاد.

در حالی که لواندوفسکی در موقعیتی تک‌به تک با العویس قرار گرفته بود، یک فعل و انفعال موجب کشیده شدن توپ به گوشه محوطه شش قدم شد. لوا که مسیر توپ را دنبال کرده بود با یک پاس زیلینسکی را پشت این محوطه پیدا کرد تا او با شلیک سرضرب پای راست توپ را به سقف دروازه عربستان رسانده و بازی را یک بر صفر کند.


زیلینسکی با این گل، شمار گل‌های ملی خود را به عدد 10 رساند و البته، روبرت لواندوفسکی نیز برای اولین بار در جام‌های جهانی موفق به ارسال پاس گل شد. با توجه به خط تیره جلوی گل‌های او در این تورنمنت، این اولین اثر مستقیم لوا روی یک گل «عقاب‌ها» در جام جهانی محسوب می‌شد.

لهستان که برخلاف جریان بازی به گل رسیده بود، بلافاصله در آستانه از دست دادن این برد قرار گرفت. دقیقه 44 و پس از بازبینی صحنه توسط VAR ویلتون سامپایو خطای بیلیک روی الشهری را پنالتی تشخیص داد تا عربستان، 10 دقیقه وقت اضافه نیمه دوم را با شانس به تساوی کشاندن بازی آغاز کند. 

سالم الدوساری پشت این توپ قرار گرفت اما ضربه پای راست او با واکنش شزنی همراه شد و ریباند البریک با پای غیرتخصصی (راست) نیز با واکنشی تماشایی‌تر به کرنر رفت تا شزنی در چند ثانیه، 2 مهار ماندگار در تاریخ جام‌های جهانی ثبت کند. شزنی با مهار این پنالتی، به نخستین دروازه‌بان لهستان پس از یان توماژفسکی (1974) تبدیل شد که در یک جام جهانی، موفق به مهار پنالتی می‌شود.


در اتفاقی تاریخی، لهستان پس از مکزیک و آرژانتین در جام جهانی 1930، اولین تیم تاریخ جام جهانی است که در مرحله گروهی یک دوره هم یک ضربه پنالتی را از دست داده و هم با از دست رفتن پنالتی حریف روبه‌رو می‌شود. نیمه اول این مسابقه، سرانجام با برتری یک بر صفر لهستان به پایان رسید.

عربستان که برای دومین بازی متوالی نیمه نخست را با شکست به رختکن رفته بود، مثل بازی مقابل آرژانتین نیمه دوم را پرجنب و جوش آغاز کرد و در دقایق 56 و 60، توسط الدوساری و البریکان به دو موقعیت جدی رسید؛ یک موقعیت با واکنش شزنی دفع شد و یک ضربه نیز نفسگیر از بالای دروازه بیرون رفت. در این میان لهستان نیز دقیقه 64 و با ارسالی از سمت چپ و ضربه سر شیرجه‌ای آرکادیوژ میلیک که به تیر دروازه خورد، زنگ خطر را نسبت به رها کردن دفاع برای لهستان به صدا درآورد. 

در حالی که لهستان به ضد حملات چشم دوخته بود، عربستان دقیقه 78 و روی بازی ترکیبی عالی با شوت پای چپ المالکی از گوشه محوطه به موقعیت رسید اما ضربه او با اختلافی اندک بیرون رفت. همانند نیمه اول، در شرایطی که بازی در اختیار عربستان بود، لهستان توانست اختلاف را بیشتر کند.

مدافعان عربستان قصد آغاز بازی‌سازی از عقب زمین را داشتند اما در یک لحظه، اشتباه المالکی منجر به جدا شدن توپ از پای او و رسیدن آن به لواندوفسکی شد. لوا که در موقعیتی تک به تک قرار گرفته بود، توپ را روی پای چپ آورد و با ضربه‌ای آرام و خونسرد، دروازه العویس را فرو ریخت.


به این ترتیب، روبرت لواندوفسکی که جام جهانی 2018 و بازی نخست این جام را بدون گل پشت سر گذاشته بود، پس از 442 دقیقه بالاخره اولین گل خود در جام‌های جهانی را به ثمر رساند. او با گل + پاس گل، یک تنه برتری تیمش در این بازی را رقم زد.

گل لوا، عملا بازی را به نقطه پایان رساند. دقیقه 90، این لواندوفسکی بود که در موقعیتی دیگر برای گلزنی قرار گرفت اما این‌بار، العویس سد راه او شد. در دقیقه ششم وقت‌های اضافه نیز کنو در اولین تلاش عربستان پس از خوردن گل دوم، ضربه‌ای محکم از راه دور زد که ثمری نداشت.

سرانجام این بازی با برتری 2 بر صفر لهستان به پایان رسید تا برخلاف آرژانتین و در روزی که عربستان دوباره تیم برتر زمین بود، این ستاره‌های لهستان باشند که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند. لهستان برای سومین بازی متوالی در جام جهانی، موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌ شد؛ اتفاقی که پس از جام‌های جهانی 1974 و 1978 رخ نداده بود. عربستان نیز در نهمین رویارویی پیاپی مقابل رقیبی اروپایی در جام جهانی مغلوب شد و برای هشتمین بازی، در گشودن دروازه رقبا ناکام ماند. 

لهستان با این پیروزی 4 امتیازی شد و به صدر جدول صعود کرد و عربستان نیز 3 امتیازی ماند تا کار این گروه نیز به روز پایانی کشیده شود. اگر آرژانتین در بازی امشب برابر مکزیک بازنده نباشد، هر 4 تیم گروه شانس صعود را تا دور سوم حفظ خواهند کرد. بازی‌های روز پایانی این گروه روز چهارشنبه انجام خواهد شد. لهستان در ورزشگاه 974 به مصاف آرژنتین می‌رود و عربستان در ورزشگاه لوسیل (محل بازی مقابل آرژانتین) در مقابل مکزیک می‌ایستد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری