football360 logo

فهرست گلزنان ایران در ادوار جام جهانی؛ و بازهم شاهکار مدافعان!

06 آذر 1401 ساعت 12:3016 نظر
از میان 13 گل ایران در دوره‌های مختلف جام جهانی، 3 گل توسط مدافعان تیم ملی به‌ثبت رسیده که آمار جالب‌توجه است.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی ایران فراتر از همه پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها توانسته در فاز تهاجمی در جام جهانی 2022 موفق باشد و شاگردان کارلوس کی‌روش با ثبت رکوردهای تاریخی توانسته‌اند بیش از 2 دوره جام جهانی اخیر در این دوره از رقابت‌ها گل بزنند و در تلاش برای بهبود رکورد خود در دیدار مقابل آمریکا هستند تا جام جهانی 2022 به یک دوره به‌یاد ماندنی برای فوتبال ایران تبدیل شود.

مهدی طارمی در دیدار مقابل انگلیس با وجود شکست سنگین توانست 2 بار گل بزند و خود را صدرنشین جدول گلزنان بازیکنان ایرانی در ادوار جام جهانی کند و اولین بازیکنی شود که توانسته در جام جهانی در ترکیب ایران دبل کند اما بعد از درخشش چشمگیر او نوبت به 2 عنصر دفاعی تیم ملی رسید تا بتوانند برای خود نامی دست و پا کنند و گل‌هایی فراموش‌نشدنی را وارد دروازه ولز نمایند.

جام جهانی 1978: شروع موفق با درخشش زوج طلایی

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 با وجود قبول 2 شکست و کسب تنها یک امتیاز توانست 2 بار دروازه رقبایش را باز کند تا در فاز تهاجمی عملکردی قابل‌قبول در کارنامه شاگردان حشمت مهاجرانی به‌ثبت برسد. ایرج دانایی‌فرد موفق شد در دیدار مقابل تیم ملی اسکاتلند و در شرایطی که آن مسابقه با نتیجه تساوی به پایان رسید، اولین گل ایران در تاریخ جام جهانی را به‌ثمر برساند و در جریان شکست 3 بر یک ایران مقابل پرو، حسن روشن دومین گلزن ایران در این رقابت‌ها بود تا هافبک چپ و مهاجم آبی‌پوشان پایتخت با نمایشی فوق‌العاده نام خود را به تاریخچه فوتبال ایران اضافه کنند.

جام جهانی 1998: برد بازی تاریخی با 2 بالِ راست و چپ!

ملی‌پوشان فوتبال ایران برخلاف جام جهانی 1978، در دوره بعدی رقابت‌ها که با 20 سال چشم‌انتظاری برای ایرانی‌ها همراه بود فقط در یک مسابقه توانستند در جام جهانی 1998 گل بزنند. البته که تعداد گل‌های زده ایران در هر 2 دوره جام جهانی برابر بود اما نکته مهم درخشش هافبک‌های راست و چپ ایران در بازی تاریخی ایران-آمریکا بود که باعث شد تا به لطف گلزنی حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا ایران اولین برد خود در تاریخ جام جهانی را جشن بگیرد.

جام جهانی 2006: «سهراب» و «یحیی» ناجی‌های ناموفق

شاگردان برانکو ایوانکوویچ که در جام جهانی 2006 حذفی زودهنگام را تجربه کردند، موفق شدن در این دوره از رقابت‌ها به مانند جام جهانی 1978 و 1998، 2 بار دروازه رقبای‌شان را باز کنند اما این گل‌ها کمکی به فرار ایران به سوی مرحله حذفی نکرد. در جریان شکست 3 گله مقابل مکزیک، یحیی گل‌محمدی مدافع پیش‌تاخته ایران موفق شد اولین گل مدافعان ایران در تاریخ جام جهانی را به‌ثبت برساند. گل‌محمدی در همان سال 2006 عنوان تنها مدافع گلزن ایران در جام جهانی را دست داد چون سهراب بختیاری‌زاده در دیدار مقابل آنگولا توانست گل تساوی ایران را به‌ثمر برساند تا خیلی زود شمار مدافعان گلزن ایران در جام جهانی به عدد 2 برسد.

جام جهانی 2014: گوچی و پایان طلسم 36 ساله

حسن روشن تنها مهاجم گلزن تیم ملی در ادوار جام جهانی بود و هواداران فوتبال در ایران امیدوار بودند این طلسم در جام جهانی 2014 شکسته شود. شاگردان کی‌روش فاصله چندانی تا حفظ این طلسم تاریخی نداشتند و تیم ملی ایران در آستانه وداع با جام جهانی 2014 بدون آنکه گلی به‌ثمر برساند بود تا اینکه رضا قوچان‌نژاد توانست معادلات را با گلزنی خود تغییر بدهد و هم اولین و آخرین گل ایران در جام جهانی 2014 را رقم زد و هم اینکه توانست به طلسم 36 ساله خط حمله ایران در گلزنی در جام جهانی پایان بخشد.

جام جهانی 2018: ممنون بوحدوز، ممنون کاپیتان «کریم»

تیم ملی ایران تنها در جام جهانی 2014 در طول 3 بازی مرحله گروهی فقط یک گل به‌ثمر رساند و این آمار ضعیف شاگردان کارلوس کی‌روش در جام جهانی 2018 جبران شد. در بازی اول تلاش ملی‌پوشان برای آنکه خودشان بتوانند دروازه تیم ملی مراکش را باز کنند بی‌ثمر بود تا اینکه عزیز بوحدوز مدافع مراکشی خود به اشتباه دروازه تیمش را باز کرد و در واپسین دقایق حضور ایران در جام جهانی 2018، کریم انصاری‌فرد موفق شد گل تساوی را وارد دروازه پرتغال کند تا شمار گل‌های ایران در ادوار جام جهانی به عدد 9 برسد.

جام جهانی 2022: کلکسیون گلزن‌ها، از دفاع تا حمله!

مهدی طارمی شروع طوفانی ایران در گلزنی در جام جهانی 2022 را رقم زد و با درخشش خود موفق شد از بار شکست 6 گله مقابل تیم ملی انگلیس بکاهد اما بعد از درخشش او در بازی نخست، نوبت به گلزنی هافبک دفاعی و مدافع راست تیم ملی ایران رسید تا 2 نام دیگر به تاریخچه تیم ملی ایران در ادوار جام جهانی اضافه شود. روزبه چشمی با شوتی مهارنشدنی به اولین هافبک میانی ایران در ادوار جام جهانی تبدیل شد که توانسته در جام جهانی گل بزند و بعد از چشمی نوبت به تاریخ‌سازی رامین رضاییان رسید که بتواند در قامت اولین مدافع راست ایران در این رقابت‌ها گلزنی کند!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری