football360 logo

ایران-آمریکا و یک فرصت ویژه؛ همه خاطرات بد را فراموش کن

07 آذر 1401 ساعت 13:3024 نظر
ملی‌پوشان فوتبال ایران در آخرین مسابقه خود در ادوار جام جهانی هیچگاه نتایج خوبی به‌دست نیاورده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، جام جهانی 2022 قطر هم برای ایران به دور پایانی مرحله گروهی‌اش رسید، با این تفاوت که نسبت به دوره‌های قبلی، ملی‌پوشان فوتبال ایران بیشترین شانس را برای صعود به مرحله حذفی دارند و فاصله چندانی تا خلق و ثبت این اتفاق تاریخی برای فوتبال ایران وجود ندارد اما نکته نگران‌کننده، ناکامی ایران در بازی‌های پایانی‌اش در مرحله گروهی در ادوار جام جهانی است.

تیم ملی ایران در 5 دوره اخیر حضورش در جام جهانی، در بازی پایانی 2 تساوی داشته و 3 شکست در کارنامه ملی‌پوشان به چشم می‌خورد که هواداران فوتبال در ایران امیدوارند این ناکامی‌ها فردا شکسته شود و با ثبت یک نتیجه تاریخی، برای اولین‌بار تیم ملی ایران بتواند به مرحله حذفی صعود کند.

شکست‌های سنگین پیش از ورود به قرن 21

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 در آخرین بازی برابر تیم ملی پرو به میدان رفت و شاگردان حشمت مهاجرانی که شانسی حداقلی برای صعود به مرحله حذفی داشتند، نمایش ضعیفی از خود به اجرا گذاشته و در نهایت با قبول شکست 4 بر یک به کار خود در جام جهانی پایان دادند تا جام جهانی 1978 با 2 شکست و یک تساوی برای ایران خاتمه پیدا کند.

20 سال بعد شاگردان جلال طالبی بعد از برد تاریخی برابر آمریکا در آخرین گام از مرحله گروهی جام جهانی 1998 به مصاف تیم ملی آلمان رفتند که برخلاف تصورات برای شگفتی‌سازی دوباره فوتبال ایران، تیم ملی با 2 گل برابر حریف اروپایی مغلوب شد تا پرونده حضور ایران در جام جهانی 1998 هم در همان مرحله گروهی بسته شود.

از تساوی بی‌ارزش تا یک شکست سنگین دیگر!

تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 و بعد از قبول شکست مقابل مکزیک و پرتغال، هیچ شانسی در بازی پایانی برای صعود به مرحله حذفی نداشت و شاگردان برانکو ایوانکوویچ در مصافی تشریفاتی مقابل تیم ملی آنگولا به میدان رفتند که آن مسابقه با تساوی 1-1 به پایان رسید تا ملی‌پوشان فوتبال ایران جام جهانی 2006 را با یک امتیاز به پایان برسانند.

کارلوس کی‌روش در اولین دوره حضورش همراه ایران در جام جهانی، نتوانست روزهای خوبی را تجربه کند و بعد از شکست مقابل آرژانتین، ملی‌پوشان فوتبال ایران در آخرین گام شکستی 3 بر یک را مقابل تیم ملی بوسنی متحمل شدند تا با یک تساوی مقابل نیجریه و 2 شکست، جام جهانی 2014 برای تیم ملی فوتبال ایران پایان پذیرد.

نمایش فراموش‌نشدنی برابر پرتغال

ملی‌پوشان فوتبال ایران در دوره قبلی جام جهانی مقابل پرتغال به میدان رفتند، مسابقه‌ای خاطره‌انگیز که در آن علیرضا بیرانوند موفق به مهار پنالتی کریستیانو رونالدو شد و در واپسین لحظات، کریم انصاری‌فرد دروازه پرتغال را باز کرد و یک فرصت طلایی را مهدی طارمی از دست داد تا با وجود یک نمایش موفق، شاگردان کی‌روش از صعود به مرحله حذفی باز بمانند و در مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها حذف شوند.

تیم ملی ایران حالا روی کاغذ حتی با یک تساوی هم مقابل آمریکا می‌تواند به مرحله حذفی صعود کند اما شاگردان کارلوس کی‌روش امیدوارند بهترین نتیجه را مقابل تیم ملی آمریکا کسب کنند تا هم طلسم ناکامی در بازی‌های پایانی شکسته شود و هم اینکه برای نخستین‌بار در تاریخ، تیم ملی ایران بتواند به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری