football360 logo

برزیل و بزرگی در بزرگ‌ترین میدان فوتبالی دنیا؛ 17 بازی متوالی بدون شکست

08 آذر 1401 ساعت 19:1815 نظر
سلسائو از 2002 تاکنون در مراحل گروهی جام شکست نخورده است.

به گزارش فوتبال 360، شاید بتوانند آن‌ها را در مراحل حذفی یا نیمه نهایی مغلوب کنند، شاید بتوانند آرزوی جام ششم را برای طلایی‌های مستطیل سبز به تعویق بیندازند، شاید موفق شوند نسل‌های پی در پی فوتبال برزیل را بدون قهرمانی جهان کنار بزنند اما هیچ کس نمی‌تواند نام سلسائو را در میادین جام جهانی از رونق خودش بیندازد. تیم پله، زیکو، روماریو، رونالدو، ریوالدو، کاکا و نیمار به نوعی بخشی از هویت جام جهانی به شمار می‌رود و آن‌ها در این دوره هم با قدرت در مرحله گروهی ثابت کردند که جام جهانی بدون برزیل و بزرگی‌هایش اتفاق نمی‌افتد. تیته روی نیمکت ستاره‌های فوتبال کشورش، تیمی را هدایت می‌کند که آخرین بار در جام جهانی 1998 در مرحله گروهی رقابت‌ها طعم شکست را چشیده است.

17 بازی بدون شکست

احتمالا برای یک باشگاه بزرگ و آماده فوتبال در یک لیگ معتبر هم رقم زدن 17 مسابقه بدون باخت کار بزرگ و تحسین برانگیزی تلقی خواهد شد اما برای ثبت چنین آماری در یک تیم ملی و آن هم در یک تورنمنت خاص، شگفت‌انگیز خواهد بود. طلایی پوشان آمریکای لاتین آخرین بار در سال 1998 در آن مسابقه بحث برانگیز و پر حرف و حدیث مغلوب نروژ شدند و پس از آن دیگر هرگز در مراحل گروهی جام جهانی مقابل هیچ تیمی شکست نخورده‌اند. شب گذشته سوئیس هم در برابر قهرمان 5 دوره جام جهانی زانو زد تا برزیل برای هفدهمین بازی متوالی در مراحل گروهی رقابت‌ها بدون شکست باقی بماند. جالب اینجاست که برزیلی‌ها در این 17 مسابقه فقط 2 بار موفق به باز کردن دروازه رقبا نشده‌ و فقط 3 بار با نتیجه تساوی متوقف شده‌اند. این تیم 14 بازی را در این بازه با پیروزی پشت سر گذاشته و 6 بار نیز به رقبایش 3 گل یا بیش‌تر زده است. 

رکورد بزرگ گذشته

با وجود شگفت انگیز بودن آمار کنونی برزیل باید اعتراف کنیم بخش شگفت‌‌انگیزتر ماجرا وقتی معلوم می‌شود که بدانیم سلسائو پیش از شکست در مقابل نروژ نیز از نظر نباختن در مراحل گروهی جام‌های جهانی آمار درخشانی را به ثبت رسانده و از آن پاسداری می‌کند. نیمار و وینیسیوس وارثان ستاره‌هایی هستند که از جام جهانی 1966 تا 1998 هرگز در مراحل گروهی اولیه مسابقات جام جهانی مقابل هیچ حریفی زانو نزدند. برزیل پس از شکست مقابل مجارستان و پرتغال در جام جهانی 1966 تا 1998 و رویارویی با نروژ 23 مسابقه بدون باخت را در مراحل گروهی اولیه ادوار جام جهانی پشت سر گذاشته بود و رکورد کنونی آن‌ها هنوز 7 بازی و در واقع 3 جام جهانی دیگر با رکورد بزرگ پیشین فاصله دارد. 

بهترین تیم تاریخ در مراحل گروهی

در حقیقت شخصیت تیمی که 5 بار بر بام فوتبال دنیا ایستاده بزرگ‌تر از این است که مرحله گروهی جام جهانی و گام‌های اولیه اولیه خود را لغزنده پشت سر بگذارد. برزیل از سال 1966 تاکنون فقط یک بار در مراحل گروهی شکست خورده و در 41 مسابقه 40 بازی بدون باخت را رقم زده است. این یعنی آن‌ها به اندازه 7 جام جهانی کامل در گروه‌های خود شکست ناپذیر عمل کرده‌اند و رقبا تقریبا می‌دانند با هر نام و هر جایگاهی اگر در گروه‌های جام جهانی به برزیل برخورد کنند، نباید روی 3 امتیاز مسابقه با سلسائو حساب کنند. اگر چه برزیلی‌ها با بالای سر بردن 5 جام قهرمانی جهان پر افتخارترین تیم تاریخ جام‌های جهانی به شمار می‌روند اما باید به این افتخار، عنوان بهترین تیم ادوار گروهی این رقابت‌ها را هم به تاریخ پر افتخار مدعی بزرگ قهرمانی جهان اضافه کرد. 

کامرون و یک باخت از پیش نوشته شده

آخرین حریف برزیل در مرحله گروهی جام جهانی 2022 شیرهای رام نشدنی قاره آفریقا هستند. با این حال در مقابل بزرگی برزیل در جام جهانی شاید شیرهای کامرونی هم ترجیح می‌دهند رام و سر به زیر از میدان خارج شوند. کامرونی‌ها در حالی در آخرین بازی مرحله گروهی در مقابل برزیل قرار می‌گیرند که باید هر 3 امتیاز بازی را به امید صعود کسب کنند. در واقع کامرون یک ماموریت غیرممکن را پیش رو دارد که شاید حتی با ماموریت‌های غیرممکن سری فیلم‌های هالیوودی هم قابل مقایسه نباشد و نشدنی‌تر از پروژه‌های تام کروز به نظر برسد. کامرون، تام کروز را در تیمش نمی‌بیند و شاید اگر ستاره‌ای با این حد از تاثیر گذاری هم در اختیار داشت باز هم شکستن روند بدون باخت برزیل در مراحل گروهی جام جهانی یک پروژه از پیش شکست خورده قلمداد می‌شد. فوتبال غیرقابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد اما باید بپذیریم برزیل هجدهمین بازی بدون باخت را هم رقم می‌زند و 6 جام جهانی را بدون حتی یک شکست در مراحل گروهی به ثبت خواهد رساند. شاید بتوانند آن‌ها را در مراحل حذفی یا نیمه نهایی مغلوب کنند، شاید بتوانند آرزوی جام ششم را برای طلایی‌های مستطیل سبز به تعویق بیندازند، شاید موفق شوند نسل‌های پی در پی فوتبال برزیل را بدون قهرمانی جهان کنار بزنند اما مراحل گروهی عرصه تاخت و تاز بی چون و چرای سلسائو خواهد ماند و آن‌ها به بزرگی خود ادامه خواهند داد.


حسین سعیدی نیکو
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری