football360 logo

تیم منتخب ایران در جام‌های جهانی؛ گلزن‌ترین و کاپیتان کاپیتان‌ها

10 آذر 1401 ساعت 10:00118 نظر
سه برد و چندین نمایش جذاب، خاطرات فراموش نشدنی ایران از 6 دوره حضور در جام جهانی بوده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، پرونده ششمین حضور ایران در جام جهانی، بسته شد و تیم ملی با یک برد و دو شکست، کارش در این مسابقات را تمام کرد. تیم ملی در 6 دوره حضورش، همیشه در دور گروهی حذف شده اما توانسته لحظات خاطره‌انگیز و مهمی در این جام ثبت کند. از گل قرن به آمریکا، تا گرفتن پنالتی رونالدو و بازی تحسین برانگیز مقابل ولز و آرژانتین. تیم منتخب ایران در جام جهانی، از بازیکنانی تشکیل شده که در پست خودشان، بهترین بوده‌اند. تیمی که در این جام هم، بازیکنان جدیدی به آن اضافه شدند.

علیرضا بیرانوند

بیرانوند در قطر، به اولین دروازه‌بان ایرانی تبدیل شد که در دو جام جهانی مختلف به میدان رفته است. مهمترین صحنه برای ایران در جام جهانی 2018، مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند بود. مهار سرنوشت‌ساز بیرانوند، باعث شد ایران فرصت بازگشت به بازی را پیدا کند و اولین امتیازش از تیم‌های بزرگ جام جهانی را به دست آورد. بیرو در بازی با مراکش و اسپانیا هم نمایش خوبی داشت و موفق شد یک کلین شیت به نام خودش ثبت کند. اسپایدرمن ایرانی، در جام جهانی 2022 بازی اول با انگلیس مصدوم شد و فقط توانست مقابل آمریکا 90  دقیقه کامل به میدان برود. بازی که یک بار دروازه او باز شد و روی گل خورده مقصر نبود.

رامین رضاییان

در فاصله چند ماه مانده به شروع جام جهانی قطر، سرنوشت رامین رضاییان تغییر کرد. او در سپاهان ژوزه مورایس احیا شد و با بازگشت کارلوس کی‌روش، به پیراهن تیم ملی هم رسید. بازی با ولز، رضاییان در ترکیب اصلی قرار گرفت و پس از نمایشی خوب گل دوم ایران را زد. او مقابل آمریکا هم فیکس بود. جام جهانی 2018 هم رضاییان، مدافع راست ثابت ایران محسوب می‌شد و صحنه مقاومت او و دیگر مدافعان تیم ملی روی خط دروازه مقابل اسپانیا، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

مرتضی پورعلی‌گنجی

کارلوس کی‌روش در جام جهانی 2018 برای انتخاب زوج پورعلی‌گنجی، دست به تغییرات زیادی زد اما جای او همیشه ثابت بود. پورعلی‌گنجی هم با عملکردش نشان داد لیاقت این اعتماد را داشته است. پورعلی‌گنجی و تیم ملی، بازی اول مقابل مراکش کلین شیت کردند و بازی دوم و سوم هم فرصت زیادی به مهاجمان سرشناس اسپانیا و پرتغال ندادند. پورعلی‌گنجی هر سه بازی تیم ملی در جام جهانی 2022 هم فیکس بود و پس از شکست تلخ مقابل انگلیس، نمایش خوبی روبروی ولز و آمریکا داشت.

امیرحسین صادقی

در آخرین بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 تبدیل به مدافع ثابت ایران شد و دورانی کوتاه اما رویایی در تیم ملی داشت. زوج صادقی و جلال حسینی، توانستند ایران را به اولین کلین شیت در تاریخ جام‌های جهانی مقابل نیجریه برسانند. بازی با آرژانتین هم دفاع آن‌ها، فراموش نشدنی بود. سیدجلال بازی با بوسنی یک اشتباه منجر به گل داشت و صادقی، در آن مسابقه هم عملکردی کم انتقاد ارائه داد.

مهرداد پولادی

کمتر کسی فکر می‌کرد نقطه ضعف تیم ملی، به نقطه قوت آن در جام جهانی تبدیل شود. پولادی بخش زیادی از بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 را بخاطر مصدومیت از دست داد اما با شروع جام، بخاطر مصدومیت هاشم بیک‌زاده به ترکیب اصلی رسید. عملکرد او مقابل نیجریه، باعث شد در تیم منتخب هفته قرار بگیرد و در پایان جام هم، جزو 100 بازیکن برتر بود.

امید ابراهیمی

حضورش در ترکیب اصلی تیم ملی مقابل مراکش، کمی غافلگیر کننده بود اما ابراهیمی، به یکی بهترین‌های ایران در جام جهانی 2018 تبدیل شد. او در دفاع، با هافبک‌های خلاق اسپانیا و پرتغال جنگید و با پاس‌هایش، حملات تیم ملی را طراحی می‌کرد. ابراهیمی فرصت حضور در دومین جام جهانی را بخاطر مصدومیت مقابل نیکاراگوئه از دست داد.

آندرانیک تیموریان

دو جام جهانی، برای تیم ملی به میدان رفت و در هر دو جام، مهره‌ای کلیدی برای ایران بود. تیموریان جام جهانی 2006، با بازی‌های خوبش توجه بولتون را جلب کرد و به لیگ برتر انگلیس رفت. جام جهانی 2014 هم او جلوتر از زوج طلایی‌اش یعنی جواد نکونام، بازی‌سازی حریفان ایران را تخریب می‌کرد. کرنرهای خطرناک او، یکی از راه‌های موقعیت‌سازی تیم ملی بودند.

حمید استیلی

به یاد ماندنی‌ترین لحظه ایران در تاریخ جام‌های جهانی، ضربه سر حمید استیلی مقابل آمریکاست. استیلی به عنوان هافبکی دونده، نقش مهمی در تیم ملی سال 1998 داشت اما اوج درخشش او، به تک گلش مقابل آمریکا مربوط می‌شود. دقیقه 40 بازی، استیلی پشت سر مهاجمان ایران به محوطه جریمه حریف نفوذ کرد و با پرشی بلند و ضربه‌ای بی‌نقص، خاطره‌ای به یادماندنی برای همه ایرانی‌ها ساخت.

مهدی مهدوی‌کیا

جام جهانی 1998، مهدوی‌کیای جوان به عنوان پدیده ایران نمایش خوبی مقابل یوگوسلاوی داشت و مقابل آمریکا، زننده دومین گل تیم ملی بود. جام جهانی 2006، کیای با تجربه‌تر مقابل مکزیک تک گل ایران را پایه‌گذاری کرد و بازی با آنگولا، با پاس گلش جلوی شکست ایران را گرفت. او روی دو گل ایران در جام‌های جهانی تاثیر مستقیم داشته است.

احسان حاج‌صفی

رکوردی فوق العاده و شاید دست نیافتنی در جام جهانی دارد. احسان حاج‌صفی سه جام جهانی مختلف برای ایران بازی کرده و تمام 9 بازی را در ترکیب اصلی بوده است. او در 5 بازی از این 9 بازی، به عنوان کاپیتان وارد زمین شد و کاپیتان تیم منتخب ایران در جام جهانی محسوب می‌شود. ایران در حضور حاج‌صفی دو برد در جام جهانی به دست آورد و سه کلین شیت هم ثبت کرد. حاج‌صفی، پایه‌گذار تک گل ایران در جام جهانی 2018 مقابل مراکش بود. 

مهدی طارمی

طارمی در جام جهانی قطر، آماری فوق العاده به جا گذاشت. او در بازی اول با انگلیس، دو گل زد و توانست به گلزن‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی تبدیل شود. بازی دوم با ولز، او با حرکت پا به توپ و پاسی زیبا، گل دوم تیم ملی را برای رضاییان ساخت. طارمی 6 بازی برای ایران در جام‌های جهانی انجام داده و با دو گل و یک پاس گل، کارنامه‌ای موفق در این مسابقات دارد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری