football360 logo

جام، جام آسیایی‌هاست؛ صعود دیرهنگام کره‌جنوبی در شب اشک‌بار سوارس

11 آذر 1401 ساعت 21:0352 نظر
در شبی دراماتیک در آخرین دقایق، اروگوئه حذف شد و کره‌جنوبی به مرحله حذفی رسید.

به گزارش فوتبال360، جدال حساس اروگوئه و غنا در آخرین روز از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی تکلیف تیمهای صعود کننده از گروه هشتم این رقابت‌ها را تا حد زیادی مشخص می‌کرد. این دیدار با قضاوت دنیل زیبرت آلمانی از ساعت 18:30 در ورزشگاه الجنوب برگزار شد.

در دیگر دیدار همزمان این گروه پرتغالی‌ها که صعود خود را به دور بعد قطعی کرده بوند به دنبال پیروزی مقابل کره جنوبی و گرفتن انتقام شکست جام جهانی 2002  و حذف در مرحله گروهی بودند. پرتغال با 6 امتیاز در صدر جدول گروه قرار داشت و صعود خود به مرحله یک شانزدهم را قطعی کرده بود اما هر 3 تیم غنا با 3 امتیاز و کره و اروگوئه یک امتیازی شانس صعود به همراه پرتغال را داشتند.

تقابل‌ قبلی 

تنها دیدار تاریخ غنا و اروگوئه تیم یکی از جذاب‍ترین و دراماتیک‌ترین دیدارهای تاریخ جام‌های جهانی در سال 2010 بود. مصاف 2  تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی در حالی با تساوی یک بر یک   در حال سپری کردن آخرین لحظات خود بود که لوئیس سوارس با مهار توپ با دست روی خط دروازه غنا را صاحب یک ضربه پنالتی در دقیقه 120 کرد. از دست دادن پنالتی توسط آساموا جیان کار را به ضربات پنالتی کشاند تا اروگوئه‌ای های ناامید با پیروزی در ضیافت پنالتی‌ها تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی باشند.

ترکیب ابتدایی

2 تیم با ترکیب زیر راهی میدان شدند؛

اروگوئه: سرخیو روچت، سباستین کواتس، خوزه ماریا خیمنس،‌ گیرمو وارلا، فدریکو والورده، ماتیاس اولیویرا، رودریگو بنتانکور، ژورژین دی آراسکائتا، فاکوندو پلیستری، لوئیس سوارس و داروین نونیز.

 سرمربی: دیگو آلونسو

غنا: زیگی، دنیل آمارتی، محمد سالیسو، بابا رحمان، آلیدو سیدو، توماس پارتی، عبدالصمد سالیس، محمد کدوس، جوردن آیو، آندره آیو، ایناکی ویلیامز

سرمربی: اوتو آدو

نیمه اول؛ پنالتی همچنان کابوس غنایی‌هاست

بازی تحت تاثیر اتفاقات پیش آمده در جام جهانی 2010 و مصاحبه‌های پیش از بازی و حضور لوییس سوارس، نقش اول نمایش دراماتیک آن دیدار به عنوان کاپیتان اروگوئه با حساسیتی ویژه و با هدف انتقام برای غنایی‌ها آغاز شد. در حالی که 2 تیم به دنبال محک زدن یکدیگر در دقایق ابتدایی بودند پرتغال با گل زودهنگام خیال دو تیم را از بابت کره‌جنوبی تا حد زیادی راحت کرد. فرار دیگو دالو در دقیقه 5 از سمت راست و پاس کات بک او به ریکاردو هورتا اولین گل بازی را خیلی زود برای پرتغال به ارمغان آورد.

اولین موقعیت جدی بازی روی حرکت در عرض آیو و شوت نه چندان محکم او در دقیقه 20 به دست آمد. دفع ناقص روچت توپ را در مقابل پای کدوس قرار داد و اشتباه مجدد روچت پنالتی زودهنگامی را به تیم غنا تقدیم کرد اما کابوس پنالتی برای غنایی ها ادامه داشت و ضربه پنالتی آندره آیو توسط روچت مهار شد تا اروگوئه کماکان در جام باقی بماند.

اروگوئه که با روحیه بهتری کار را دنبال می‌کرد توسط نونیز به یک موقعیت خوب دست پیدا کرد اما ضربه چیپ او که از روی سر دروازه‌بان عبور کرد، توسط مدافعان از دهانه دروازه بیرون کشیده شد. مقاومت ستاره‌های سیاه آفریقا اما فقط 25 دقیقه دوام آورد تا روی اشتباهات پیاپی مدافعین این تیم توپ در محوطه جریمه به سوارز برسد ضربه سوارس توسط زیگی دفع شد اما توپ در دهانه دروازه در مقابل اراسکائتا قرار گرفت و او برای به ثمر رساندن اولین گل ارگوئه در این جام آسانترین کار ممکن را انجام داد.

در بازی همزمان کره‌ای‌ها که قصد پا پس کشیدن نداشتند روی یک ارسال کرنر توسط کیم به گل تساوی دست پیدا کردند تا با امید به اتفاقات فوتبالی امیدوار به صعود باقی بمانند.

غنایی‌ها که پس از ضربه پنالتی روحیه خود را از دست داده بودند در دقیقه 31 باز هم دروازه خود را روی درخشش منفورترین بازیکن حریف از نظر خودشان یعنی لوئیس سوارس باز شده دیدند. حرکت ترکیبی آبی آسمانی‌ها در پشت محوطه غنا با پاس پشت مدافعین توسط سوارز برای اراسکائتا و ضربه والی این بازیکن نتیجه بازی را  2 بر صفر به سود اروگوئه تغییر داد. نیمه اول با صعود موقت پرتغال 7 و اروگوئه 4 امتیازی به پایان رسید.

نیمه دوم؛ یک گل برای تغییر سرنوشت 

غنایی‌ها در نیمه دوم هم از شوک پنالتی و اتفاقات دقایق ابتدایی بازی بیرون نیامدند و بازی بهتر اروگوئه منجر به خلق چند موقعیت خطرناک برای آنها شد. شوت دقیقه 64 پلیستری روی حرکت ترکیبی زیبای بازیکنان اروگووئه با خوش شانسی غنایی‌ها منجر به سومین گل این تیم نشد و از کنار دروازه به بیرون رفت.

غنایی ها که چیزی برای از دست دادن نداشتند در 20 دقیقه پایانی هجومی‌تر کار را ادامه دادند و شوت کدوس در دقیقه70 و ضربه پای چپ خطرناک سیمینیو در دقیقه 78 ، 2  موقعیت خطرناک این تیم بود که راهی به دروازه نداشت.

بازی کره و پرتغال که چند دقیقه جلوتر از این دیدار در حال برگزاری بود با یک شوک بزرگ به این دیدار روند بازی را به طور کلی تغییر داد. پاس عمقی استثنایی سون هیونگ مین برای هی چان هوانگ در دقیقه 91 گل دوم کره‌جنوبی را در پی داشت تا جای کره با اروگوئه با وجود تفاضل گل برابر به دلیل گل زده بیش‌تر در جدول عوض شود و این کره‌جنوبی باشد که به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی صعود می‌کند.

نگرانی سوارس بر روی نیمکت اروگوئه نشان از رسیدن خبر نتیجه بازی همزمان داشت و حالا این اروگوئه بود که با تمام توان به دنبال گل سوم و سرنوشت ساز خود بود. 8 دقیقه وقت اضافه این دیدار یک ماراتن تمام عیار بود و 2 تیم همانند بازی بسکتبال به نوبت و با تعداد نفرات زیاد بر روی دروازه یکدیگر حمله می‌کردند اما درخشش روچت و زیگی در دروازه 2  تیم مانع از تغییر نتیجه شد تا این کره‌جنوبی باشد که به دراماتیک‌ترین شکل ممکن راهی مرحله یک شانزدهم شود. اروگوئه‌ای ها که روی صحنه‌ای مشکوک در دقایق اضافه اعتقاد به خطای پنالتی بر روی ادینسون کاوانی داشتند پس از بازی به شدت به داور بازی اعتراض داشتند و آقای زیبرت مجبور به نشان دادن 2 کارت زرد به خیمنس و کاوانی شد.

حلقه اتحاد کره‌ای ها پس از پیروزی در برابر پرتغال و تماشای بازی همزمان با گوشی موبایل و خوشحالی پس از سوت پایان این دیدار تبدیل به یکی از ماندگارترین صحنه‌های جام جهانی 2022 شد. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری