football360 logo

آرژانتین 2 - استرالیا یک؛ جادوی مسی در شب هزاره

13 آذر 1401 ساعت 00:2914 نظر
با صعود آرژانتین، نیمه نهایی جام جهانی 2014 تکرار شد.

به گزارش فوتبال 360، دومین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022، شنبه شب و از ساعت 22:30 میان آرژانتین و استرالیا در ورزشگاه احمد بن‌علی الریان برگزار شد که در نهایت، آرژانتین با پیروزی 2 بر یک راهی یک‌چهارم نهایی شد. 

آرژانتین با کسب 6 امتیازصدرنشین گروه C شد تا برای سیزدهمین بار در 14 حضور اخیر، موفق به صعود از مرحله گروهی شود. استرالیا نیز با کسب 6 امتیاز و رقم زدن بهترین عملکردش در مراحل گروهی تاریخ جام جهانی، به عنوان تیم دوم گروه D به یک‌هشتم رسید؛ اتفاقی که از جام جهانی 2006 به این سو، دیگر برای «ساکروس» رخ نداده بود. دو تیم پیش‌تر 7 بار برابر هم قرار گرفته بودند که طی این مصاف‌ها آرژانتین 5 بار و استرالیا تنها یک بار به پیروزی رسیده بود. در تنها برد استرالیا در جولای 1988 (با نتیجه 4 بر یک) گراهام آرنولد، سرمربی کنونی این تیم، پیراهن استرالیا را به تن می‌کرد. آخرین مصاف دو تیم نیز در سپتامبر 2007، با تنها گل مارتین دمیکلیس به سود آلبی سلسته به پایان رسید. 

ترکیب ثابت دو تیم برای این مسابقه، به شرح زیر بود:

آرژانتین

امیلیانو مارتینز؛ ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکولاس اوتامندی، مارکوس آکونیا؛ رودریگو دی‌پائول، انزو فرناندز، الکسیس مک‌آلیستر؛ آلخاندرو گومز، خولین آلوارز، لیونل مسی

سرمربی: لیونل اسکالونی

استرالیا

متیو رایان؛ میلوش دگنک، هری سوتار، کای روولز، عزیز بهیچ؛ متیو لکی، آرون موی، جکسون ایرواین، کیانو باکوس؛ رایلی مک‌گری، میچل دوک

سرمربی: گراهام آرنولد

هر دو تیم نسبت به آخرین بازی‌شان، با یک تغییر به مصاف امشب آمدند. در ترکیب آرژانتین آلخاندرو «پاپو» گومز جای آنخل دی‌ماریایی را گرفت که در جریان برد 2 بر صفر برابر لهستان، کمتر از یک ساعت در میدان دوام آورد. در ترکیب استرالیا نیز نسبت به برد یک بر صفر مقابل دانمارک، باکوس جای کریگ گودوین را در جناح چپ خط حمله گرفته است.

این مسابقه، هزارمین بازی دوران حرفه‌ای لیونل مسی محسوب می‌شد. در بازی 169 او با پیراهن آلبی‌سلسته، تمام اعضای خانواده مسی در ورزشگاه احمد بن‌علی بودند و او نیز با کفش‌هایی طلایی، این دستاورد را جشن گرفت. 


نیمه اول

مانند هر 3 بازی مرحله گروهی، استرالیا توپ را تقدیم حریف کرد و آرژانتین نیز با 3 هافبکش، نبض بازی را در اختیار گرفت. در 15 دقیقه ابتدایی، هیچ‌کدام از دو تیم خطری روی دروازه حریف ایجاد نکرده بودند تا خطای ایرواین روی مولینا و کارت زرد او، مهم‌ترین اتفاق این دقایق باشد. در حالی که بازی بسیار آرام دنبال می‌شد، آرژانتین توسط لیونل مسی در دقیقه 35 به گل رسید. 

پس از آن که آرژانتین در سمت راست به یک ضربه ایستگاهی رسید، مسی برای ارسال توپ به درون محوطه پشت آن ایستاد. ارسال اول توسط سوتار برگشت و پس از یک ضرب، توپ دوباره در همان منطقه در اختیار مسی قرار گرفت. او با پاسی عرضی، توپ را به مک‌آلیستر رساند و به جای تکمیل یک - دو، پاس مک‌آلیستر در محوطه به اوتامندی رسید. مدافع جلو کشیده با یک تقه، توپ را جلوی پای مسی قرار داد و او نیز با شگرد همیشگی، با ضربه پای چپ زمینی رایان را مغلوب کرد تا آرژانتین یک بر صفر پیش بیفتد.


هزارمین بازی دوران حرفه‌ای لیونل مسی، با این گل ویژه‌تر هم شد. او که هر 8 گل خود در جام‌های جهانی را تنها در مراحل گروهی به ثمر رسانده بود، پس از 23 شوت نافرجام بالاخره برای اولین بار در مراحل حذفی جام جهانی گلزنی کرد. جالب آن که مسی در هر 3 دوره اخیر جام جهانی، در مراحل یک‌هشتم نهایی پاس گل داده بود و با این گل، روند اثرگذاری خود روی گل‌های آلبی‌سلسته را برای چهارمین دوره متوالی نیز تمدید کرد. 

بعد از گل برتری آرژانتین، که روی اولین شوت در چهارچوب آلبی سلسته حاصل شد، بازی دوباره متعادل شد. دقیقه 38، دگنک به دلیل خطا روی آکونیا اخطار گرفت تا او نیز مثل ایرواین دو کارته شود. سرانجام پس از دو دقیقه وقت اضافه، بازی در نیمه اول با برتری یک بر صفر آرژانتین به پایان رسید. 

نیمه دوم

آرژانتین در آغاز نیمه دوم، در آستانه غافلگیری قرار گرفت. امیلیانو مارتینز قبل از دور کردن توپ، توسط دوک تحت فشار قرار گرفت و مارتینز شانس آورد که برخورد توپ به این مهاجم، توپ را به سمت دروازه منحرف نکرد. دو دقیقه بعد از این اتفاق و در دقیقه 50، اسکالونی پاپو گومز را از زمین خارج کرد تا با آوردن لیساندرو مارتینز، خط دفاع تیمش را 5 نفره کند. دقیقه 57، صحنه‌ای که روی دروازه آرژانتین تبدیل به گل نشد، این‌بار با اشتباه مت رایان به یک گل برای آلبی‌سلسته بدل شد!

رایان با شروع مجدد ضعیف خود، حط دفاع استرالیا را دچار چالش کرد. روولز با پاس رو به عقبی ضعیف، توپ را به خود رایان سپرد تا کاپیتان استرالیایی‌ها، با پرس دو آرژانتینی روی پای خود روبه‌رو شود! او پس از عبور از دی‌پائول، در مقابل خولین آلوارز کم آورد تا مهاجم 22 ساله منچسترسیتی با توپ ربایی و ضربه پای راست خود، بازی را دو بر صفر کرده و بعد از گلزنی مقابل لهستان، خود را در جام 22 دو گله کند. 


آلوارز با 22 سال و 306 روز سن، پنجمین بازیکن جوان آرژانتین است که موفق به گلزنی در مراحل حذفی جام جهانی می‌شود. پس از 3 گلزن جوان جام‌های جهانی 1930 و 1934، رده چهارم این فهرست در اختیار گونزالو هیگواین است که در جام جهانی 2010، با 22 سال و 199 روز سن دروازه مکزیک را گشوده بود. 

آرژانتین در نیمه دوم حتی بیش از نیمه اول مالکیت توپ را در اختیار داشت و تا دقیقه 60، 30 دقیقه بدون مواجه با یک شوت را پشت سر گذاشت. با این حال، این استرالیا بود که در دقیقه 77 یکی از گل‌ها را جبران کرد. 

توپ ارسالی بازیکنان استرالیا از جناح چپ، با دفع ناقص اوتامندی به پشت محوطه جریمه برگشت. کریگ گودوین که در فاصله 23 متری دروازه بود، با شلیک پای چپ دروازه را نشانه گرفت که این ضربه بعد از برخورد به انزو فرناندز وارد دروازه مارتینز شد.


با توجه به آن که ضربه اولیه گودوین جایی در چهارچوب نداشت، این گل به نام فرناندز (گل به خودی) ثبت شد. به این ترتیب، سومین گل به خودی آرژانتین در تاریخ جام‌های جهانی ثبت شد. جالب آن که، این اولین گل به خودی آرژانتینی‌ها بعد از ضربه پرفومو در بازی مقابل ایتالیا در جام جهانی 1974 بود. 

پاسخ اسکالونی به این گل، دو تعویض همزمان و آوردن پالاسیوس و مونتیل به میدان بود. با این حال، تنها 2 دقیقه بعد عزیز بهیچ با حرکتی مسی‌طور در آستانه رسیدن به گل تساوی بود! یک - دوی بهیچ با هم‌تیمی‌اش در میانه میدان، با فرار بهیچ و زدن او به قلب دفاع آرژانتین همراه شد. او تمام بازیکنان را از پیش رو برداشت و سرانجام در آخرین لحظه، با تکل لیساندرو مارتینز متوقف شد. 

با پرتعداد شدن بازیکنان استرالیا در نیمه زمین حریف، آرژانتین در وقت‌های اضافه با ضد حمله‌های مختلف بارها و بارها به دروازه استرالیا نزدیک شد اما نتیجه‌ای نگرفت. در هفتمین دقیقه از وقت‌های اضافه، توپ ارسالی در زاویه‌ای بسته مقابل پای گارانگ کول تعویضی فرود آمد و او پس از چرخش، با پای راست ضربه خود را زد که این توپ با واکنش مارتینز مهار شد تا چندتن از بازیکنان آرژانتین، روی سر مارتینز ریختند.


پس از هدر رفتن این موقعیت نفسگیر، بازی با سوت ژیمون مارسینیاک پایان یافت و آرژانتین با این برد 2 بر یک، راهی یک‌چهارم نهایی شد. به این ترتیب، قهرمان کوپا آمریکا 2021 با رسیدن به این مرحله، حریف هلند شد تا نیمه نهایی عجیب جام جهانی 2014، یک بار دیگر تکرار شود. 8 سال قبل، این تیم آلخاندرو سابه‌یای فقید بود که هلند فن‌خال را حذف کرد و باید دید در جام بیست‌ودوم، کدام تیم به نیمه‌نهایی صعود می‌کند. بازی تیم‌های هلند و آرژانتین، جمعه 18 آذر از ساعت 22:30 در ورزشگاه لوسیل برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری