football360 logo

موفق‌ترین باشگاه‌ها در جام‌جهانی مدرن؛ سهم کدام تیم بیش‌تر بوده است؟

15 آذر 1401 ساعت 07:0815 نظر
از سال 1998 تاکنون، 137 بازیکن به خودشان لقب «قهرمان جهان» اعطا کرده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، از زمانی که تعداد تیم‌های جام‌جهانی به 32 افزایش یافت و اکنون قطر 2022 برای آخرین مرتبه تورنمنت را با این تعداد تیم برگزار می‌کند، 6 تیم قهرمانی در جهان را تجربه کرده‌اند.

درحالی که امسال تیم‌هایی چون بارسلونا، بایرن‌مونیخ، منچسترسیتی، السد و منچستریونایتد بیشترین نماینده را در جام‌جهانی داشتند، به سبب غیبت تیم ملی ایتالیا در این مسابقات، سهم یوونتوس و میلان مجموعاً 18 بازیکن بود و این درحالی است که در جام‌جهانی 2006، این تیم‌ها هرکدام 5 نماینده در تیم قهرمان داشتند؛ بیش‌تر از هر تیم دیگر! حالا و پس از حذف تیم‌هایی چون صربستان، ایالات متحده، دانمارک و لهستان در مسیر رسیدن به دور یک چهارم نهایی، سهم این باشگاه‌ها کم‌تر هم شده است و باید دید امشب در پایان دور یک هشتم نهایی، حضور بازیکنان به تفکیک باشگاه‌هایشان در جمع 8 تیم برتر جهان، چگونه تغییر خواهد کرد. برای مثال بایرن‌مونیخ که 17 نماینده در ابتدای تورنمنت داشت، حالا صرفاً 6 بازیکنش را در تیم‌های حاضر در یک هشتم نهایی می‌بیند و در صورت حذف تیم‌های کرواسی یا مراکش در این مرحله، باواریایی‌ها تنها در 2 تیم فرانسه و هلند مجموعاً 4 بازیکن خواهند داشت (باتوجه به مصدومیت هرناندس). در تاریخ جام‌جهانی مدرن (1998 تاکنون)، 137 بازیکن قهرمانی در جهان را تجربه کرده‌اند که این تعداد در پایان ماه دسامبر، حداقل به 162 و حداکثر به 163 نفر خواهد رسید. این 137 بازیکن، همگی از 47 تیم باشگاهی در 5 لیگ معتبر اروپایی به علاوه سری آ برزیل پا به جام‌جهانی گذاشته بودند.

مثلث موفق رئال، بارسا و بایرن

در طول 6 دوره اخیر برگزاری جام‌جهانی، 3 باشگاه اروپایی بیش‌تر از سایرین سهم داشته‌اند که این مثلث موفق در طول همین دوران، موفق‌ترین باشگاه‌های اروپایی هم بوده‌اند. بارسلونا، رئال مادرید و بایرن‌مونیخ. این 3 تیم، مجموعاً 15 با جام لیگ قهرمانان اروپا را از مجموع 25 دوره برگزاری این رقابت بالای سر برده‌اند و 28 نماینده هم در ترکیب تیم‌های قهرمان جام‌های‌جهانی مدرن داشته‌اند. بارسلونا با 10 و رئال مادرید و بایرن‌مونیخ هرکدام با 9 بازیکن، از این نظر رکورددار هستند. زمانی که در جام‌جهانی 2010، اسپانیا برای نخستین بار قهرمانی در جهان را تجربه کرد، ترکیب این تیم 7 بازیکن آبی و اناری از جمله آندرس اینیستا، جرارد پیکه، کارلس پویول، سرخیو بوسکتس، ژاوی، ویکتور والدس و پدرو را در خود داشت و 3 بازیکن دیگری که از این تیم دستشان به جام طلایی رسیده است، ریوالدو (برزیل 2002)، ساموئل اومتیتی و عثمان دمبله (فرانسه 2018) بوده‌اند. امسال و تا این مرحله اما با صرف‌نظر از مصدومیت بنزما، رئال مادرید 4 بازیکن ملی‌پوش خود را حذف شده دیده و احتمالاً تا پایان مسابقات یک‌هشتم، نمایندگانش در این مسابقات به تنها 7 بازیکن خواهد رسید. بارسلونا که امسال بیش از هر زمان دیگری در جام‌جهانی نماینده داشته (17) و رکورد شکسته، هنوز 13 بازیکن در این تورنمنت می‌بیند؛ 13 بازیکنی که اکثرشان پیراهن اسپانیا را بر تن دارند.

امسال منچستریونایتد طلسم می‌شکند؟

هر 3 قهرمان در سال‌های 2002، 2010 و 2018، بازیکنانی از رئال مادرید هم در ترکیبشان داشته‌اند که سهم لوس‌بلانکوس، 5 بازیکن از جمله ایکر کاسیاس، سرخیو راموس، ژابی آلونسو، رائول آلبیول و آلوارو آربلوآ در ترکیب اسپانیا، روبرتو کارلوس در تیم ملی برزیل و رافائل واران در پیراهن فرانسه بوده است. همچنین رئالی‌ها در جام‌های‌جهانی 1998 و 2014 به ترتیب کریستیان کارمبو و سامی خدیرا را به عنوان نماینده داشته‌اند. بایرن‌مونیخ اما درحالی که 7 نماینده از جمله مانوئل نویر، فیلیپ لام، ژروم بواتنگ، باستیان شواین‌اشتایگر، تونی کروس، توماس مولر و ماریو گوتزه را در ترکیب آلمان 2014 داشت، بیسنته لیزارازو و کورانتان تولیسو هم نمایندگان باوارایی‌ها در ترکیب تیم ملی فرانسه، به ترتیب در سال‌های 1998 و 2018 بوده‌اند. همچنین 7 باشگاه دیگر هم حداقل 5 قهرمان جهان در بازه زمانی برگزاری تورنمنت با این تعداد تیم در ترکیبشان داشته‌اند که عبارتند از یوونتوس با 8، میلان با 7، آرسنال با 6 و مارسی، موناکو، پاری‌سن‌ژرمن و رم هرکدام با 5 نماینده. این درحالی است که یونایتدها در قطر 2022، به جز آلمان و اسپانیا در تمامی تیم‌های مدعی از جمله برزیل، آرژانتین، فرانسه، انگلیس و پرتغال نماینده دارند.

ناکام‌ترین‌ها در آلمان و ایتالیا

در همین زمینه، بیش‌ترین بازیکنانی که در این دوران مدرن، نایب قهرمانی در جام‌جهانی را تجربه کرده و دستشان از رسیدن به جام کوتاه مانده است، پیراهن تیم‌های بایرلورکوزن، بایرن‌مونیخ و اینتر را بر تن داشته‌اند که سهم هر کدام از تیم‌ها، 7 بازیکن نایب قهرمان بوده است. در رتبه‌های بعدی، رئال مادرید با 6، لیون و بارسلونا هرکدام با 5، لیورپول، منچسترسیتی، موناکو، بروسیا دورتموند، میلان و یوونتوس هر کدام با 4 نماینده قرار دارند. این درحالی است که تیم‌های نایب قهرمان از سال 1998 تاکنون، از بیش از 18 لیگ نماینده در ترکیب‌هایشان داشته‌اند. در این میان، تنها تیم‌های اینتر و بایرن‌مونیخ بوده‌اند که از سال 1982 تاکنون، حداقل یک بازیکن در هر دوره از فینال جام‌جهانی داشته‌اند.

ایتالیا، تنها قهرمان با پسران داخلی

در جام‌جهانی 2022، تنها قطر و عربستان سعودی تیم‌های بدون لژیونر بودند و این درحالی است که ایتالیای 2006، عنوان قهرمانی را با بازیکنانی بالای سر برد که همگی در سطح اول فوتبال این کشور توپ می‌زدند و هیچ‌کدام از شاگردان مارچلو لیپی، لژیونر نبودند. به جز آتزوری، هیچ تیمی موفق نشده با تکیه کامل بر بازیکنان لیگ داخلی جام را بالای سر ببرد. سال 1998 در ترکیب تیم ملی فرانسه 12 بازیکن لژیونر حضور داشتند و ترکیب برزیل 2002، تنها 13 بازیکن از سری آ برزیل را به خود می‌دید. سال 2010، اگرچه آلمان، انگلیس و ایتالیا تمامی بازیکنانشان از لیگ‌های داخلی بودند اما در نهایت اسپانیا با 3 لژیونر که همگی در لیگ برتر انگلیس به میدان می‌رفتند، جام را بالای سر برد و آلمان 2014 هم 7 بازیکن غیر بوندس‌لیگایی با خود به مسابقات اعزام کرده بود.

غرور انگلیسی یا باکیفیت‌ترین لیگ جهان؟

در جام‌جهانی گذشته  اگرچه انگلیس تمامی بازیکنانش در لیگ برتر توپ می‌زدند اما در نهایت جام قهرمانی به فرانسه با 14 بازیکن لژیونر رسید که این تعداد، بالاتر از برزیل 2002، بیش‌ترین لژیونر در ترکیب تیم‌های قهرمان در ادوار جام‌جهانی مدرن را بر جای گذاشته است؛ هرچند از سال 2002 تاکنون درحالی که 20 سال از آخرین قهرمانی سلسائو در جام‌جهانی می‌گذرد، این تیم هرگز بیش‌تر از 4 بازیکن از سری آ برزیل را در ادوار جام‌جهانی در ترکیبش ندیده و امسال تیته، تنها 3 بازیکن از لیگ داخلی این کشور برای به میدان رفتن در جام‌جهانی انتخاب کرده است. از طرف مقابل اما انگلیس، تیمی بوده که در 6 دوره اخیر جام‌جهانی به جز یک بار، هرگز بیش از یک بازیکن لژیونر با خود به تورنمنت نبرده و درحالی که این تیم در تورنمنت‌های 1998، 2010 و 2018، کاملاً از بازیکنان حاضر در لیگ برتر پر شده بود، در تورنمنت به میزبانی آلمان، «سه‌شیر» با 2 بازیکن لژیونر (دیوید بکام از رئال مادرید و اوون هارگریوز از بایرن‌مونیخ) پا به مسابقات گذاشت.

اهالی سری آ، گلزن‌ترین بازیکنان در فینال

درحالی که ایتالیا در فاصله سال‌های 1998 تا 2022، تنها یک بار فاتح جام‌جهانی شده، 8 گل از مجموع 15 گل به ثمر رسیده در فینال‌های ادوار برگزاری جام‌جهانی مدرن، توسط بازیکنان شاغل در سری آ وارد دروازه شده است که در این میان، گلزنی تنها سهم بازیکنان یوونتوس و اینتر بوده. سال 2006، مارکو ماتراتزی پیراهن اینتر را بر تن داشت و زین‌الدین زیدان، سال 199 درحالی با 2 گل تیم ملی کشورش را به قهرمانی جهان رساند که پیراهن یوونتوس را بر تن می‌کرد. دیگر گل‌های سهم بازیکنان اینتر در فینال، به نام ایوان پریشیچ 2018 و رونالدو نازاریو 2002 است. سایر گل‌ها توسط بازیکنان یوونتوس از جمله ماریو مانژوکیچ در فینال 2018 به ثمر رسید.. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری