football360 logo

در انتظار تدبیر فدراسیون برای تیم‌های ملی؛ روزهای بحرانی‌تر در راه است؟

15 آذر 1401 ساعت 15:30138 نظر
نگاهی به ساختار تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال ایران (زنان و مردان) نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال عملاً هیچ برنامه بلندمدتی تعریف نکرده است!

به گزارش فوتبال 360، جام جهانی 2022 با همه فراز و فرودهایش برای فوتبال ایران به پایان رسید و در نقطه پایان، خبری از تغییر و شگفتی بزرگ نبود و طلسمی نشکست تا همچنان در ادوار جام جهانی، خبری از صعود ایران به مرحله حذفی رقابت‌ها نباشد و حذف از مرحله گروهی، بازهم در مقابل نام تیم ملی فوتبال ایران به‌ثبت برسد. خارج از مباحث و مشکلات فنی، نباید مشکلات زیرساختی را هم در این ناکامی بزرگ نادیده گرفت، مشکلاتی که برآمده از نگاه کوتاه‌مدت به فستیوال بزرگی مثل جام جهانی است!

تیم ملی فوتبال ایران به عنوان یکی از مسن‌ترین تیم‌های جام جهانی 2022 پا به این رقابت‌ها گذاشت تا مشخص شود در سالیان گذشته تلاشی برای تغییر نسل در تیم ملی رخ نداده و این اپیدمی، نه تنها در تیم ملی فوتبال بلکه در سایر تیم‌های ملی از جمله تیم ملی فوتسال، فوتبال زنان و فوتسال زنان و حتی فوتبال ساحلی مردان ایران هم نمایان است که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی بلندمدت فعلاً جایی در تفکرات مدیران فدراسیون فوتبال ندارد.

فدراسیون فوتبال در 2 سال اخیر 4 رئیس مختلف داشته و شاید همین بی‌ثباتی خود باعث شده تا خبری از ثبات و نگاه بلندمدت در فوتبال و فوتسال ایران نباشد و حاصل آن، ناکامی در جام جهانی و جام ملت‌های فوتبال و جام ملت‌های فوتسال بوده و تیم‌های زنان هم که به تعطیلی کشیده شده و شاید در این میان مهم‌ترین دستاورد، قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در جام بین‌قاره‌ای باشد!

تیم ملی فوتبال مردان؛ تیمی که فعلاً سرمربی ندارد!

مدیران فدراسیون در تصمیمی عجیب با کارلوس کی‌روش قراردادی 3 ماهه امضا کردند و به شرط موفقیت و رضایت مسئولان فدراسیون فوتبال قرار بود این قرارداد تا پایان جام ملت‌های آسیا 2023 تمدید شود اما فعلا نه خبری از قطع همکاری با سرمربی پرتغالی است و نه خبری درباره توافق با کی‌روش مطرح شده تا فوتبال ملی ایران به اغما برود.

سرمربی که برای 3 ماه بخواهد مسئولیتی را بپذیرد، بی‌شک نمی‌تواند نگاهی بلندمدت داشته باشد، هر چند که پیش از کارلوس کی‌روش، دراگان اسکوچیچ هم همواره با چالش احتمال برکناری‌اش مواجه بود و اخبار ضدونقیضی درباره او به میان آمد و شاید فقدان برنامه‌ریزی بلندمدت و تعریف یک چشم‌انداز دقیق، سرمربیان ملی را با ترس از دست دادن جایگاه‌شان در صورت انجام تغییرات بزرگ مثل تغییر نسل تیم ملی، مواجه سازد.

تیم ملی فوتسال مردان؛ قرارداد «شمسایی» در آستانه پایان

فوتسال ملی ایران سال ناکامی را پشت سر گذاشت، بعد از ناکامی در جام جهانی 2021 لیتوانی نوبت به از دست دادن سکوی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رسید و شاگردان وحید شمسایی نتوانستند در کویت یک جام دیگر به ویترین افتخارات فوتسال ملی در آسیا اضافه کنند و در مسابقه فینال مغلوب ژاپن شدند. ناکامی‌ای که محصول بی‌توجهی و البته تصمیمات اشتباه فدراسیون فوتبال برای تیمی بود که می‌توانست به آسانی قهرمان آسیا شود.

ملی‌پوشان فوتسال ایران بدون گذراندن تدارکاتی مناسب و برنامه‌ای مشخص به جام ملت‌ها رفتند و ثمره آن هم، چیزی جز ناکامی و شکست نبود. قرارداد وحید شمسایی تا پایان اسفندماه سال جاری است و مشخص نیست برنامه مدیران فدراسیون در زمینه تیم ملی فوتسال چیست.

تیم ملی المپیک ایران؛ در انتظار رونمایی از جانشین «مهدوی‌کیا»

مهدی مهدوی‌کیا قراردادش با فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی به پایان رسیده و طرفین تمایلی به ادامه همکاری ندارند؛ آن‌هم در شرایطی که تیم امید یا همان تیم ملی المپیک ایران باید در شهریورماه سال آینده در رقابت‌های انتخابی المپیک پاریس شرکت کند. مدیران فدراسیون فوتبال اولویت خود بر حضور تیم ملی در جام جهانی گذاشته بودند اما حالا با اتمام جام جهانی انتظار می‌رود با اقدامی فوری، جانشین مهدوی‌کیا مشخص شود.

تیم امید ایران نمایش دور از انتظاری در مسابقات آسیایی داشت و با شکست مقابل ترکمنستان نشان داد فرسنگ‌ها از آمادگی به دور است و نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد تا به رویای حضور در المپیک رنگ واقعیت ببخشد. در فاصله کمتر از یکسال تا آغاز رقابت‌های انتخابی جام جهانی، انتظار می‌رود برنامه‌ای مدون و دقیق برای رسیدن تیم ایران به المپیک 2024 از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال تدوین شود.

تیم‌های زنان؛ بی‌توجهی مطلق

تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارند. اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به شکل مُسکِنی قصد دارند این 2 تیم را مدیریت کنند، به طوری‌که در فواصل زمانی مختلف به صورت موقت سرمربی انتخاب می‌شود! مثلاً در آخرین نوبت، مریم آزمون به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال زنان به طور موقت ابقا شد، اما کسی نمی‌داند تا چه زمانی، آن‌هم در شرایطی که فوتبال ملی زنان ایران در فروردین‌ماه سال آینده باید در مسابقات انتخابی المپیک به میدان برود!

تیم ملی فوتسال زنان به مراتب شرایطی بدتر از تیم ملی فوتبال زنان دارد. از سال گذشته فوتسال ملی زنان عملاً تعطیل شده و خبری از برگزاری تمرینات آماده‌سازی نیست که برای پرافتخارترین تیم قاره آسیا اصلا اتفاق خوبی به‌شمار نمی‌رود. سال آینده قرار است مسابقات جام ملت‌های آسیا و مسابقات داخل سالن آسیا برگزار شود اما خبری از برنامه‌ریزی مسئولان فدراسیون فوتبال برای سامان دادن به فوتسال ملی زنان نیست، آن‌هم تیمی که به لحاظ میانگین سنی نسبت به رقبایش بسیار میانگین سنی بالاتری دارد و بی‌شک نیازمند تغییر نسل بوده اما فعلاً جایی در اولویت‌های مدیران فدراسیون فوتبال ندارد!

مدیران فدراسیون فوتبال باتوجه به اتمام مسابقات جام جهانی و اینکه هنوز 2 سال دیگر از دوره مدیریتی‌شان باقی مانده، به نظر می‌رسد باید در اقدامی فوری به 5 تیم ملی فوتبال و فوتسال (زنان و مردان) سامان بدهند تا از بروز بحران و مشکلات بیشتر جلوگیری شود و با ریل‌گذاری مناسب مجدداً فوتبال و فوتسال ایران بتواند در مسیر موفقیت در آسیا و سپس آوردگاه‌های جهانی قدم بردارد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری