football360 logo

خانه تکانی بلژیک از سمت بازیکنان شروع شد؛ اولین خروجی، ادن ازار

16 آذر 1401 ساعت 15:0110 نظر
ستاره تیم ملی بلژیک پس از حذف از رقابت‌های جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

به گزارش فوتبال 360، این پایانی نبود که منتظرش بودیم اما اتفاق افتاد. ستاره تیم ملی فوتبال بلژیک در غم‌انگیزترین روزهای دوران حرفه‌ای خودش یک بهانه دیگر برای افسوس خوردن به هوادارانش و هواداران تیم ملی بلژیک داد. ازار از دنیای بازی‌های ملی خداحافظی کرد و این مطلب را با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام کرد. با این حال این پایان غم‌انگیز اگر چه برای ازار ترمیم نخواهد شد اما نوید ورود ستاره‌های جوان و استقبال از نسل جدید فوتبال این کشور را به همراه دارد. بلژیک در پایان این جام و با ناکامی بزرگی که برایش رقم خورد، لزوم خانه‌ تکانی و ورود نسل جدید را بیش از همیشه احساس می‌کرد که این خانه تکانی در اولین گام خود از سوی خود بازیکنان شروع شده و خداحافظی ازار، اولین مرحله معرفی نسل جدید فوتبال بلژیک خواهد بود.

دوران ادن ازار در تیم ملی

پسر نوجوان تیم لیل فرانسه خیلی زود مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار گرفت و ادن ازار در کنار ستارگان بزرگ هم‌نسل خود سریع و راحت جایگاه ویژه‌ای را در تیم ملی به دست آورد. ستاره نوجوان فوتبال بلژیک با 17 سال و 10 ماه و 12 روز سن در سال 2008 هفتمین بازیکن جوان تاریخ تیم ملی کشورش به شمار می‌رفت اما از هر 6 نفر بالاتر از خودش درخشان‌تر و امیدوار کننده‌تر بود. از آن روز تاکنون ازار در 126 بازی ملی حاضر بوده و 33 بار هم برای بلژیک گلزنی کرده است. اگر چه این ستاره مانند هم نسلان درخشان خود هرگز به دستاوردی در حد فتح جام‌های بین المللی با تیم ملی کشورش نرسید اما برای خاطرات فوتبال دوستان تصاویر درخشان و ماندگاری را به آرشیو فوتبال ملی دنیا اضافه کرد. جام جهانی 2018 در روسیه اوج این تصاویر درخشان برای فوتبال بلژیک در کنار ادن ازار بود و ستاره تیم چلسی یکی از بهترین نمایش‌هایش برای تیم ملی را در روسیه رقم زد. آنها اگر چه به جایگاه سوم رقابت‌ها دست یافتند اما حسرت فتح جام جهانی فوتبال برایشان ابدی شد. حسرتی که برای فوتبال دوستان بلژیکی با روزهای درخشانی مثل بازی جذاب این تیم مقابل ژاپن و درخشش بلژیک در یک چهارم نهایی مقابل برزیل کمی التیام پیدا می‌کرد. ازار در جام جهانی 2018 با 3 گل و 2 پاس گل و وظایف مهمی که در تخریب خطوط دفاعی رقبا با تکیه بر توانایی‌های مثال زدنی‌اش داشت، یکی از ویژه‌ترین ستاره‌های جام به شمار می‌رفت و شاید اگر فرانسه در بهترین فرم خودش به آنها برخورد نمی‌کرد، ازار و یارانش به قله فوتبال دنیا  راه پیدا می‌کردند.  شاید مصدومیت در روز حساس بازی مقابل ایتالیا در جام ملت‌های اروپا به نوعی خط پایان روزهای درخشان او در پیراهن تیم ملی کشورش باشد.

شرایط در تیم باشگاهی

اوضاع در تیم باشگاهی هم برای ازار بهتر از تیم ملی نیست و اتفاقا شاید او در ترکیب بلژیک جایگاه استوارتری نسبت به رئال مادرید داشت. آنچلوتی اعتقادش به او را کاملا از دست داده و مصدومیت‌های پی در پی در کنار عدم سازگاری با زندگی در اسپانیا و لیگ این کشور، ستاره سابق چلسی را به یک نیمکت نشین در رئال مادرید تبدیل کرده است. در مورد ازار باید بگوییم او در این اواخر طعمه تصمیم اشتباه رفتن به رئال مادرید شد. در حقیقت رئال برای خیلی از ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا یک بهشت به شمار می‌رود اما باز هم بررسی سبک بازی، سبک زندگی در کشور جدید و شرایط باشگاه جدید از لزومی‌ترین نکات برای یک انتقال است که به نظر می‌رسد ستاره سابق فوتبال بلژیک این موارد را از قلم انداخته بود و فقط به صرف پوشیدن شماره 7 کهکشانی‌ها در صدد پر کردن جای کریستیانو رونالدو برآمده بود. او اکنون با شایعاتی در حد انتقال به لیگ آمریکا یا حتی در مقاطعی انتقال به فوتبال خاور میانه روبه‌رو بوده و هنوز خبر موثقی از آینده این بازیکن در عرصه باشگاهی منتشر نشده اما تا همین جا کاملا معلوم است  برای ماندن در مادرید کار سختی پیش رو دارد. خرید 115 میلیون یورویی فلورنتینو پرس به اندازه بازیکنان آکادمی باشگاه هم برای رئال کارآمد نبوده و تردیدها در مورد فرصت دادن به ازار در پیراهن قوهای سپید به اوج خودش رسیده است.

جانشین در تیم ملی

ازار ذاتا یک وینگر چپ بود و در تیم ملی بلژیک هم بیشتر در همین پست به کار گرفته می شد. البته او را به عنوان مهاجم، هافبک هجومی و حتی بال راست هم با پیراهن بلژیک دیده بودیم اما پست غالب او در تیم ملی همان پست تخصصی‌اش یعنی بال چپ تیم بوده است. با این حساب فعلا گزینه‌های جایگزینی دم دست کادر فنی بلژیک برای پر کردن جای ادن ازار در درجه  اول برادر مستعد او، تورگان ازار است. یعنی ممکن است پست بال چپ بلژیک از یک ازار به ازار دوم این پست منتقل شود. با این حال تورگان ازار هم رقبایی مانند یانیک کاراسکو و لئوناردو تروسار را در کنارش می‌بیند. از این بازیکنان جا افتاده و نه چندان جوان که عبور کنیم، جرمی دوکو اگر چه به طور تخصصی در سمت راست بازی می‌کند اما در همین تیم ملی بلژیک بارها به عنوان بال چپ به ایفای نقش پرداخته و اتفاقا عملکرد قابل قبولی را هم ارائه کرده است. دوکو می‌تواند همان بازیکنی باشد که در نسل بعدی فوتبال بلژیک روی او حساب ویژه‌ای باز کنند و مانند ادن ازار به بیش از صد بازی ملی  هم دست پیدا کند. شاید نسل دوکو و هم‌بازیانش حسرت فتح عناوین را برای فوتبال ملی بلژیک به اتمام برسانند. صد البته که در تیم‌های رده‌های سنی بلژیک هم ستاره‌های نوجوان مستعدی وجود دارند که می‌توانند جایگاه آینده جرمی دوکو را تهدید کنند. هر چه هست دوران ازار در تیم ملی و در پست بال چپ این تیم به اتمام رسیده و هر کسی مدعی تصدی این پست باشد نه با فرم اخیر و دوران افول ادن ازار بلکه با بهترین روزهایش در جام جهانی 2018 مقایسه خواهد شد و سایه نام ادن ازار به این آسانی از سر جانشینانش در آینده برداشته نمی‌شود.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری