football360 logo

به استقبال نبرد هلند – آرژانتین؛ تکرار یک جنگ خاص و خاطره‌انگیز

17 آذر 1401 ساعت 16:0925 نظر
لاله‌های نارنجی و آلبی سلسته یک رقابت قدیمی را بازسازی می‌کنند.

به گزارش فوتبال 360، همه دنیای فوتبال منتظر بودند رونالدو نازاریو، شماره 9 و گلزن اول برزیل را در مقابل گابریل باتیستوتا، شماره 9 و گلزن اول آرژانتین در جام جهانی در مقابل یکدیگر ببینند. همه چیز هم برای تدارک چنین تقابل تاریخی آماده به نظر می‌رسید. برزیل برای قهرمانی تلاش می‌کرد و رونالدو را در بهترین روزهایش در اختیار داشت و آرژانتین هم با یکی از بهترین نسخه‌های باتیستوتا برای قهرمانی می‌جنگید. این 2 فوق‌ستاره به یاد ماندنی دستیاران زبده‌ای مانند ریوالدو و ارتگا را هم در کنار خودشان داشتند. در این بین فقط یک پدیده پیش‌بینی نشده وجود داشت و آن هم هلندی بود که از بهترین بازیکنان ممکن بهره می‌برد. برزیلی‌ها به سد محکمی مانند هلند برخورد نکردند و دانمارک را در پیش داشتند اما آرژانتین و باتیستوتا برای گرفتن بلیت ملاقات با سلسائو در نیمه نهایی هزینه هنگفتی به نام گذشتن از سد لاله‌های نارنجی را سد راه می‌دیدند. در نهایت هلند موفق شد این انتظار فوتبال دوستان را ناکام بگذارد اما در نیمه نهایی به جای آرژانتین هم در مقابل برزیل ایستادگی کرد و نشان داد شایسته رسیدن به نیمه‌نهایی بوده است. آرژانتینی‌ها سرخورده از شکستی تاریخی و بزرگ همواره منتظر بهترین فرصت برای جبران این ضایعه بوده‌اند و قطر این فرصت را به فوتبال آلبی سلسته بخشیده است.

یک تسویه حساب تاریخی

ادوین فن‌درسار، فرانک دی‌بوئر، مارک اورمارس، پاتریک کلایورت، فیلیپ کوکو و دنیس برکمپ بزرگ تیمی بودند که موفق شدند از پس آرژانتینی تا دندان مسلح به ستاره‌هایی مانند خوان سباستیان ورون، آریل ارتگا، خاویر زانتی، روبرتو آیالا، دیه‌گو سیمئونه و گابریل باتیستوتای تکرارنشدنی بر بیایند. این شکست برای فوتبال آلبی سلسته گران تمام شد و آن‌ها نتوانستند از زوج باتیستوتا و ارتگا در مراحل پایانی جام جهانی بهره ببرند و شاید از این هم مهم‌تر این که فرصت رویارویی چنین زوجی با زوج ریوالدو و رونالدو را از دست دادند. آرژانتین فرصت یک تسویه حساب تاریخی را درست در همان مرحله یک چهارم نهایی دارد. دست بر قضا باز هم در صورت موفقیت حریف احتمالی آلبی سلسته برزیل خواهد بود. همان شرایط، همان هدف، همان سرنوشت و همان حریف سابق در مقابل آرژانتینی‌های نسل جدید ایستاده‌اند و نماینده آمریکای لاتین با انگیزه انتقام به نبرد با هلند بر می‌خیزد. در سوی مقابل هم البته انگیزه‌ها کم‌تر نیست.

لاله‌های نارنجی برای اثبات می‌آیند

از زمان خداحافظی نسل طلایی 1998 شامل اساطیری مانند برکمپ، داویدز و کلایورت تیم ملی هلند را در تمام نسل‌ها با همان تیمی مقایسه می‌کنند که از پس آرژانتین برآمد و برای برزیل هم دردسر بزرگی درست کرد. نسل روبن و هم‌تیمی‌هایش با درخشش و رسیدن به فینال 2010 بخشی از این سایه سنگین را پشت سر گذاشتند اما در مورد نسل فعلی تیم ملی هلند و شاگردان لوئی فن‌خال، کارشناسان فوتبالی و همین طور علاقه‌ مندان به فوتبال این کشور منتظر اثبات قابلیت‌ها هستند. بازیکنان فعلی تیم ملی هلند هیچ کدامشان از نظر بزرگی در میادین مهم به اعتبار امثال برکمپ نرسیده‌اند و شاید تقابل با آرژانتین آماده و مدعی این دوره و رویارویی با لیونل مسی فرصتی باشد که ستاره‌های کنونی پیامی را به تاریخ مخابره کنند. پیامی به برکمپ، اورمارس، داویدز و فن‌درسار شامل این که ما هم مثل شما در شرایطی کاملا شبیه به شما و در مقابل همان رقیب بزرگ به موفقیت رسیدیم. این ماموریت بزرگ تیم ملی هلند خواهد بود که یک صحنه تاریخی را در جام جهانی عینا بازسازی کنند و از اعتبار خودشان در میان بزرگان فوتبال جهان دفاع جانانه‌ای نشان دهند.

تکرار جزء به جزء ماجرا با قلم هنرمند فوتبال

باز هم یک چهارم نهایی است، باز هم یک سوی میدان آرژانتین و سوی دیگر آن هلند ایستاده، باز هم برزیل بعد از این مسابقه در انتظار برنده آن خواهد بود و باز هم هر 2 طرف انگیزه‌های بزرگ و سرشاری برای غلبه بر یکدیگر دارند. شاید فقط فوتبال باشد که بتواند صحنه‌‌های تاریخی‌اش را با این سطح از شباهت بازسازی کند. روز مسابقه آرژانتین و هلند می‌شود علاوه بر مسی، گاکپو، دی‌ماریا، دیپای و سایر ستاره‌های 2 تیم و کادر فنی آن‌ها، دنیس برکمپ را دید که در زمین می‌دود و با ضربات سهمگینش دروازه کارلوس روا را تهدید می‌کند. همین طور می‌شود باتیستوتا را تماشا کرد که با فریاد معروف و خروشانش به هم‌تیمی‌ها می‌تازد و دستور می‌دهد؛ آتاکوئه!(حمله کنید). قطر در ادامه زیبایی بخشیدن به جام جهانیِ با شکوهی که برگزار کرده اکنون یک روایت تاریخی را مو به مو برای عاشقان فوتبال از نو ساخته است. حتی به اعتبار رقم زدن همین یک مسابقه مشابه با جام جهانی ویژه و خاطره انگیز 1998 هم می‌توان جام جهانی 2022 را یک رقابت به یاد ماندنی و خاص تلقی کرد. دنیای فوتبال منتظر است تا نبرد آرژانتین و هلند را ببیند و قضاوت کند که آیا تاریخ تکرار خواهد شد و یا آلبی سلسته است که این بار انتقام نسل گذشته خود را خواهد گرفت. رقابت بین این 2 تیم به نوعی خاص‌ترین بازی مرحله یک چهارم نهایی است که یک عاشق فوتبال به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری