football360 logo

فرانسه – انگلیس؛ رقابتی با بوی جنگ‌ صد ساله

17 آذر 1401 ساعت 18:2220 نظر
قطب‌های بزرگ قاره سبز در میدان فوتبال از خجالت یکدیگر در می‌آیند.

به گزارش فوتبال 360، جنگ‌های صد ساله میان بریتانیا و فرانسه در سده‌های پیشین و نتیجه نهایی آن، زمینه‌ساز تقریبی جغرافیای 2 کشور در قاره اروپا بوده است. از زمان پایان این جنگ‌ها در قرن‌های گذشته میلادی، دریا تبدیل به مرز 2 کشور شده و این مرز همچنان پابرجا مانده است. اکنون و پس از سال‌ها گذشتن از تاریخ جنگ‌های صد ساله و همین طور پس از دوران طولانی تاریخ فوتبال 2 کشور، آنها برای اولین بار در یک مسابقه حذفی در یک رقابت بزرگ با یکدیگر چشم در چشم می‌شوند. فرانسه صاحب تاج و تخت فوتبالی دنیاست و از عنوان قهرمانی خودش دفاع می‌کند و انگلیس هم مدعی خانگی بودن فوتبال و جام جهانی و تعلق آن به سرزمین خودی است. بعید نیست انگلیسی‌ها باز هم به مرزهای فرانسه و این بار به مرزهای فوتبالی این کشور چشم طمع دوخته باشند و در صدد جبران شکست در جنگ‌های صد ساله در میدان مستطیل سبز بر آیند. شاید اگر به جای گرت ساوت‌گیت، ادوارد سوم هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، نبرد مدرن و فوتبالی 2 کشور هم عرصه کشتار و خونریزی می شد اما آنها این بار فرسنگ‌ها دورتر از دریای بینشان و پشت دریاهای دیگری و زیر پرچم صلح فوتبال در غیاب ادوارد، پادشاه بریتانیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت تا شاید باز هم مرزهایی را این بار در دنیای ورزش به وجود بیاورند که سال‌های سال پابرجا بماند.

اولین رویارویی بزرگ در دور حذفی

سابقه تقابل خروس‌ها و سه‌شیر قدمت زیادی دارد اما این قدمت زیاد تا پیش از جام جهانی 2022 موفق نشده بود این 2 کشور را در یک مسابقه حذفیِ رقابتی بزرگ با یکدیگر روبه‌رو کند. برای اولین بار انگلیس و فرانسه در صدد حذف کردن یگدیگر در رقابتی به بزرگی جام جهانی هستند و بازنده این میدان، رقابت‌ها را ترک خواهد کرد. تقابل این 2 قطب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فوتبالی اروپا به خودی خود حساسیت‌های زیادی دارد اما قرار گرفتن آنها در مقابل هم در یک چهارم نهایی جام جهانی حساسیت‌های جدال پیش رو را دو چندان کرده است. هر 2 سمت میدان امیدوارند این اولین نبرد بزرگ را به نام خودشان به پایان برسانند. انگلیس با پشتوانه محکمی مانند لیگ برتر کشورش و کیفیت مثال زدنی آن به رقابت با فرانسه‌ای می‌پردازد که اگر چه در سطح کیفی، لیگش با وجود  بریز و بپاش‌های پاریسی به لیگ برتر انگلیس نرسیده اما در تیم ملی ستاره‌هایی را می‌بیند که آرزوی هر تیم ملی فوتبال در دنیاست. هر 2 طرف از آمادگی قابل قبول و انگیزه کافی برای استیلا بر دیگری برخوردارند و پیش‌بینی شاید محال‌ترین اتفاقی باشد که بتوان در مورد این مسابقه مطرح کرد. فرانسوی ‌ها می‌توانند مثل جنگ‌های قدیمی 2 کشور با ایستادگی حد و مرز خود را نگه دارند و سال‌ها از آن حراست کنند و انگلیسی‌ها  در صدد جبران شکست در جنگ صد ساله خواهند بود و می‌خواهند این بار دستکم در میدان فوتبال مرزها جابه‌جا شود و مدعی و مدافع قهرمانی جهان را از دور رقابت‌ها کنار بزنند. 

تقابل فنی؛ پیچیده و مبهم

انگلیس در خط دفاع اگر چه با تردید و اما و اگر به زوج استونز و مگوایر اعتماد کرده بود اما این زوج از پس کارها بر آمده‌اند و خودشان را به اثبات رسانده‌اند. در سوی مقابل فرانسه با ویترینی از مدافعان آماده و بزرگ دغدغه چندانی برای چیدمان مدافعان میانی خودش ندارد. تا اینجا فقط می‌توان ادعا کرد که شاید مدافعان فرانسوی از حیث سرعت وضعیت بهتری نسبت به زوج انگلیسی میدان داشته باشند. مدافعان کناری 2 تیم هم عملکرد قابل قبولی را تا اینجای جام جهانی به نمایش گذاشته‌اند و در ارزیابی کلی همطراز تلقی می‌شوند. نبرد خطوط میانی شاید تعیین کننده‌ترین جدال در بازی فرانسه و انگلیس باشد. جایی که اورلین شوامنیِ امتحان پس داده باید خودش را در مقابل جوانی به درخشانی بلینگام ثابت کند. رقابت دکلان رایس و آدرین رابیو در قطع توپ‌های تیم‌ها، دیدنی قلمداد می‌شود. فودن و ساکا باید در مقابل امباپه و دمبله جدال سختی را داشته باشند. فودن و امباپه روی هم در سایت ترانسفرمارکت ارزشی حدود 300 میلیون یورو دارند و با ارزش‌ترین ستاره‌های 2 تیم به شمار می‌روند. مهار امباپه برای مدافعان انگلیسی آسان نخواهد بود و البته  مهار فودن هم کار راحتی برای هیچ خط دفاعی در دنیا نیست. رقابت هری کین و الیویه ژیرو هم در نوع خودش جالب می‌شود. مهاجم نوک فرانسوی میدان از رکورد بهترین گلزن تاریخ کشورش عبور کرده و همتای انگلیسی‌اش در شرف چنین عبوری قرار دارد. شاید در پایان جدال فرانسه و انگلیس، کین هم مانند ژیرو تبدیل به بهترین گلزن تاریخ فوتبال کشورش شود و شاید هم فرانسوی‌ها افتخار دستیابی به چنین عنوانی در جام جهانی را با بستن راه گلزنی هری کین در انحصار تیم خودشان حفظ کنند. تاکتیک 2 تیم با توجه به تعدد ستاره‌ها و قابلیت‌های متفاوت آنها در هر 2 تیم قابل حدس زدن نیست و هوش و تجربه سرمربی‌ها معلوم می‌کند انگلیس و فرانسه با چه رویکرد تاکتیکی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. همه چیز در مورد معیارهای فنی این مسابقه پیچیده و وابسته به اتفاقات روز بازی خواهد بود. 

پایان جنگ و فقط یک برنده

در مورد جنگ صد ساله و تاریخی بریتانیا و فرانسه با کمی چشم‌پوشی می‌شود ادعا کرد هر 2 طرف ماجرا به دستاوردهایی رسیدند. اگر چه فرانسه تهاجم بریتانیا را به خوبی پاسخ داد اما بریتانیا بدون دستاورد میدان جنگ را ترک نکرد و تاثیرهای ویژه‌ای بر معادلات سیاسی قاره اروپا گذاشت که از جمله آنها خط و نشان بزرگی در مورد قدرت ناوگان دریایی کشورش بود که برای همه قدرت‌های آن زمان کشید. با این وجود میدان فوتبال آن هم در یک مسابقه حذفی فقط یک برنده می‌خواهد و دیگری را به خانه می‌فرستد. از بین 2 تیم مدعی و آماده اروپایی میدان پیش رو فقط یکی از آنها اجازه قرار گرفتن در جمع 4 تیم برتر فوتبال دنیا را خواهد داشت و شاید از این نقطه‌نظر، جدال فوتبالی 2 کشور حساسیت ویژه‌ای نسبت به نبرد نظامی قدیمی آنها داشته باشد. فرانسه یا انگلیس، کدام تیم برنده اولین تقابل حذفی 2 تیم خواهد بود؟ این سوالی است که شاید حتی ساوت‌گیت و دشان هم با وجود توجیه کردن شاگردان خود به برنده بودن در زمین در دل خودشان پاسخی برای آن نداشته باشند. جام جهانی قطر منتظر یک نبرد بزرگ میان قطب‌های اروپایی‌اش خواهد بود و روز ویژه‌ای را برای عاشقان فوتبال تدارک می‌بیند.

حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری