football360 logo

برزیل – کرواسی؛ راند سوم یک مبارزه جذاب

17 آذر 1401 ساعت 20:3226 نظر
سلسائو تاکنون در مقابل حریفش در یک چهارم نهایی شکست نخورده است.

به گزارش فوتبال 360، اگر چه مرور تاریخچه بازی‌های کرواسی و برزیل فقط یکی از فاکتورهای مورد بررسی برای ارزیابی مسابقه‌ای بین 2 تیم است و عوامل مهم‌تری هستند که سرنوشت یک بازی فوتبال را تعیین می‌کنند؛ اما وقتی یک تیم در تمام بازی‌هایش مقابل رقیبی طعم شکست را نچشیده باشد، دستکم به لحاظ روحی با پشتوانه قابل اتکایی پا به میدان خواهد گذاشت. تیم بدون شکست ذهنیت یک برنده را پیش از مسابقه دارد و تیم بدون پیروزی از فشار نبردن‌های تاریخی رنج می‌برد و این موضوعی است که می‌تواند جدال بین برزیل و کرواسی را در یک چهارم نهایی جام جهانی 2022 قطر تحت تاثیر قرار دهد چرا که برزیلی‌ها تاکنون طعم شکست مقابل کرواسی را در هیچ میدانی نچشیده‌اند. 2 تیم 2 بار پیش از این در قالب مسابقات جام جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند که به مرور این 2 مسابقه می‌پردازیم.

جام جهانی 2006، مرحله گروهی

کروات‌ها در جام جهانی ۲۰۰۶ با قرار گرفتن در گروهی متشکل از برزیل، ژاپن و استرالیا به صعود از گروه حتی به عنوان تیم دوم گروه امید زیادی بسته بودند. با این حال نقطه تاریک ماجرا این بود که کرواسی اولین مسابقه‌اش را باید مقابل مدعی قهرمانی با تیمی شامل رونالدو، رونالدینیو، کاکا، آدریانو و لوسیو انجام می‌داد. در حقیقت کرواسی در معرض باختن امیدهای صعود در اولین مسابقه قرار داشت که این خطر با برتری برزیل کاملا عملی شد و پیروزی برزیل در اولین تقابلش در جام جهانی مقابل کرواسی زمینه‌ساز نتایج ضعیف بعدی این حریف اروپایی و حذف آنها در دور گروهی مسابقات بود. خط آتش مرگبار سلسائو شامل رونالدو، رونالدینیو، کاکا و آدریانو شاید در این مسابقه بدشانس بود یا شاید متواضعانه برخورد کرد که فقط یک گل به کرواسی زد. بازی در چنته طلایی‌های آمریکای جنوبی بود و کرواسی فقط درخشش ویترینی تکرار نشدنی از بهترین بازیکنان جهان را نظاره می‌کرد. این مسابقه با تک گل کاکا یک بر صفر به سود برزیل به اتمام رسید.

جام جهانی 2014، مرحله گروهی

به طور کل همگروهی با برزیل هرگز برای کرواسی خوش یمن نبوده است. آنها یک بار دیگر در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ به پست پر افتخارترین تیم ادوار جام جهانی خوردند و این در حالی بود که برزیل در خانه‌اش بازی می‌کرد. باز هم کرواسی در اولین روز رقابت‌ها با برزیلی مواجه شد که این بار تواضع را کنار گذاشته بود و با بدشانسی هم طرف نبود. نیمار به عنوان ستاره نسل جدید سلسائو تصمیم گرفته بود به سکونشینان برزیلی ورزشگاه ثابت کند که دوران ستاره‌های بزرگ به اتمام نرسیده و در این ماموریت هم موفق بود. اگر چه مسابقه با گل به خودی مارسلو در اولین دقایق به سود کرواسی به جریان افتاد؛ اما تمام طول بازی عرصه تاخت و تاز بی‌رحمانه طلایی‌ها بود که این یورش با 2 گل از نیمار و یک گلِ اسکار همراه شد تا برزیل با بردن کرواسی در اولین مسابقه‌اش در جام برای دومین بار زمینه‌ساز حذف این تیم در مرحله گروهی شود. کروات‌ها از 2 بازی باقی مانده فقط 3 امتیاز کسب کردند و با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول از رسیدن به مراحل حذفی باز ماندند.

جام جهانی 2022، اولین جدال در مرحله حذفی

این بار کرواسی اولین مسابقه‌اش را در مقابل برزیل انجام نمی‌دهد و آنها با موفقیت در بازی‌های بزرگ پیش از تقابل با سلسائو روحیه مناسبی برای ایستادن در برابر نیمار و یارانش دارند. میدان فراهم شده برای رویارویی 2 تیم دیگر در مرحله گروهی نیست و همه چیزِ این مسابقه با جدال‌های پیشین فرق می‌کند. البته فرق اساسی در شخصیت تیم‌ها نهفته؛ جایی که کرواسی به عنوان نایب قهرمان جام جهانی به میدان آمده و برزیل هم با عطشی بی‌سابقه برای تصاحب جام ششم پا به قطر گذاشته است. این رقابت 2 تیم اگر چه سومین راند بازی‌هایشان در جام‌های جهانی به شمار می‌رود اما از نظر حساسیت از 2 مواجهه قبلی شرایط سنگین‌تری دارد. بازنده از رقابت‌ها حذف خواهد شد و هر 2 سوی نبرد امتحان‌های بزرگی را برای رسیدن به این مرحله پشت سر گذاشته‌اند. نقطه مشترک برزیل و کرواسی برای قرار گرفتن رو در روی هم غلبه بر نمایندگان آسیا بوده است و شاید بخش زیادی اهالی شرق آسیا از تماشای این بازی صرف نظر کنند چرا که ماموران حذف خود را در یک میدان خواهند دید. شاید هم ژاپنی‌ها از برزیل حمایت کنند و کره‌ای‌ها هوادار کرواسی باشند. فارغ از ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و آسیایی‌ها، دنیای فوتبال منتظر است ببیند انگیزه انتقام کرواسی قوی‌تر خواهد بود یا آتش قهرمانی برزیل و کدام تیم به جمع 4 تیم نهایی رقابت‌ها راه پیدا می‌کند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری