football360 logo

پایان حضور «فغانی» در جام جهانی قطر؛ آخرین تورنمنت داور پرافتخار؟

17 آذر 1401 ساعت 10:00109 نظر
کار «علیرضا فغانی» در جام جهانی قطر تمام شده و شاید، این تورنمنت آخرین حضور او در مسابقات بین المللی باشد.

به گزارش فوتبال 360، نام علیرضا فغانی، در بین داوران مراحل حذفی جام جهانی قرار ندارد و کار او، در قطر تمام شده است. فغانی در این جام جهانی، دو بازی مرحله گروهی را قضاوت کرد و نتوانست مثل جام جهانی روسیه، تا مراحل پایانی جلو برود. تصمیمات عجیب کمیته داوران فدراسیون فوتبال، ممکن این جام جهانی را به آخرین تورنمنت بین المللی فعانی تبدیل کند و او خداحافظی اجباری، با قضاوت در مسابقات بزرگ جهانی داشته باشد.

پنالتی جنجالی

فغانی در جام جهانی 2022، فقط دو قضاوت داشت. داوری اول او، بازی برزیل و صربستان بود که با حاشیه‌های کم داوری به پایان رسید. فغانی آن مسابقه را به خوبی مدیریت کرد و زیاد به زحمت نیفتاد. بازی دوم بین پرتغال و اروگوئه اما، سرنوشت او را تغییر داد. بازی تا دقیقه 89، بدون صحنه جنجالی داوری دنبال می‌شد. تا زمانی که دریبل برونو فرناندز، باعث شد توپ به دست خوزه خیمنز برخورد کند. فغانی ابتدا اعتقادی به پنالتی نداشت. لحظاتی بعد، مشورت با VAR باعث شد کنار زمین برود و پس از بازبینی صحنه، به نشانه پنالتی سوت بزند. با توجه به اینکه خیمنز در شرایط تکل زدن بود، پنالتی که فغانی گرفت حاشیه‌های زیادی برای او ایجاد کرد. اروگوئه در نهایت، بخاطر تفاضل گل از جام جهانی کنار رفت و اهمیت این پنالتی، بیشتر شد. فغانی در دور سوم مرحله گروهی، بازی را قضاوت نکرد و پس از آن هم، به عنوان داور مراحل حذفی انتخاب نشد تا با جام جهانی قطرخداحافظی کند.

داور رده‌بندی

فغانی 4 سال قبل در روسیه، سرنوشت متفاوتی را تجربه کرده بود. او در دور گروهی، دو بازی مهم بین آلمان با مکزیک و برزیل با صربستان را سوت زد. قضاوت‌های خوب او، باعث شد به عنوان داور بازی مهم آرژانتین با فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی انتخاب شود. فغانی به خوبی از قضاوت آن مسابقه برآمد و پنالتی که برای فرانسه گرفت هم درست بود. فیفا در مرحله یک چهارم و نیمه‌نهایی، از او استفاده نکرد تا داور یکی از دو مسابقه پایانی جام جهانی باشد. فغانی، به عنوان داور بازی رده بندی بین انگلیس و بلژیک انتخاب شد و در آن مسابقه هم، قضاوت کم‌دردسری را پشت سر گذاشت تا با کارنامه‌ای درخشان به ایران برگردد.

خداحافظی اجباری

تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره فغانی، شاید جام جهانی را به آخرین تورنمنت بین المللی او تبدیل کند. کمیته داوران به بهانه تغییر محل زندگی فغانی، نام او را از لیست داوران بین المللی ایران کنار گذاشته است. این یعنی فغانی، شانسی برای قضاوت در جام ملت‌های آسیا به عنوان نماینده ایران نخواهد داشت. استرالیا هم بخاطر اینکه هنوز زمان اقامت فغانی در این کشور به 5 سال نرسیده نمی‌تواند نام او را در لیست داوران بین المللی خود قرار دهد. فغانی 44 ساله که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های داوری بازی‌های بزرگ جام ملت‌ها بود، شاید این تورنمنت را بخاطر تصمیم عجیب فدراسیون فوتبال از دست بدهد و جام جهانی قطر، به آخرین قضاوت بین المللی او تبدیل بشود. با توجه به اینکه فیفا شرط سنی داوران را برداشته، فغانی علاوه بر جام ملت‌ها، شرایط قضاوت در جام جهانی آینده را هم دارد.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری