football360 logo

«فشن شو» در انتظار خاص‌ترین استادیوم تاریخ جام‌جهانی؛ 974 راس ابو عبود، آماده سفر!

21 آذر 1401 ساعت 05:1018 نظر
استادیوم 974، پس از جمع‌آوری به کشوری دیگر منتقل خواهد شد.

به گزارش فوتبال 360، آخرین دیداری که به میزبانی استادیوم 974 برگزار شد به اندازه کافی خاطره‌انگیز بود تا این استادیوم خاص را در آینده کنار نام قطر به یاد آورند.

استادیوم‌های خاطره‌انگیز فوتبال، حتی اگر متروکه شده و لانه‌گاه کبوترها شوند، باز هم تماشای باقی مانده اسکلتشان یادآور خاطرات تلخ و شیرینی خواهد بود که روزگاری توسط بهترین بازیکنان جهان رقم می‌خوردند. استادیوم «راس ابو عبود» که کارش در جام‌جهانی را با موج مکزیکی هواداران این تیم مقابل لهستان آغاز کرد، آخرین صحنه‌اش در جام‌جهانی با رقص کبوتر پر تکرار برزیلی‌ها همراه بود. تیمی که 4 بار دروازه کره‌جنوبی را باز کرد و هر بار جالب‌توجه‌تر از قبل، بازیکنانش شادمانه رقصیدند. هرچه 974 برای سلسائو خوش‌یمن بود، استادیوم اجوکیشن سیتی اشک‌های زرد پوشان را به گونه جاری کرد تا بزرگ‌ترین حذف شده رقابت‌ها لقب بگیرند.

سازه خاص در ساحل خلیج‌ فارس

زمانی که مسافران جام‌جهانی به قطر می‌رسیدند و پس از خروج از فرودگاه به سمت مرکز شهر دوحه مسیرشان را ادامه می‌دادند، استادیوم 974 اولین سازه‌ای بود که به چشم می‌آمد. سازه‌ای جالب توجه به خاص‌ترین شکل ممکن و با چشم اندازی از آب‌های نیلگون خلیج فارس با 44089 نفر ظرفیت. این استادیوم، با تعداد 974 کانتینر در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته شده که از قضا کد شماره تلفن بین‌المللی قطر هم 974 است و دلیل انتخاب این تعداد کانتینر، همین مورد بوده است. لهستان، سوئیس و برزیل، تنها تیم‌هایی بودند که بیش از یک بار در این استادیوم به میدان رفتند و در مجموع 7 دیدار به میزبانی راس ابو عبود، 21 گل به ثمر رسید.

تنها استادیوم بدون سیستم سرمایشی

این استادیوم، اگرچه به عنوان تنها استادیوم جام‌جهانی سیستم سرمایش نداشت و باید تمام دیدارهایش در خنکای شب دوحه پس از غروی آفتاب برگزار می‌شدند اما حضور هواداران اهل آمریکای جنوبی در آن، فضای جالب توجهی را رقم می‌زد و در میان 7 دیداری که میزبانی کرد، هواداران برزیل و آرژانتین بیش‌ترین ظرفیت ممکن این استادیوم را اشغال کردند. البته دمای هوا در این استادیوم با توجه به محل قرار گیری ساختمانش در ساحل خلیج فارس و امکانات تهویه هوا به صورت سنتی، هرگز از میزان مشخصی گرم‌تر نمی‌شد.

میزبان 7 دیدار از جام‌جهانی

تنها دیداری که تعداد تماشاگرانش در این استادیوم به 40 هزار نفر نرسید، تقابل مکزیک و لهستان بود که افتتاحیه این ورزشگاه  به حساب می‌آمد. پس از آن، پرتغال و غنا، فرانسه و دانمارک، برزیل و سوئیس، لهستان و آرژانتین، صربستان و سوئیس و در نهایت برزیل و کره‌جنوبی از چارچوب تنها دیدار دور حذفی مسابقات در آن به مصاف یکدیگر رفتند که حضور 44089 نفر در دیدار آرژانتین مقابل لهستان در هفته پایانی دور گروهی، رکورد حضور تماشاگر در این استادیوم را شکست. 

یک سالِ پر از اتفاق در راس ابو عبود

دیدار برزیل و کره‌جنوبی، آخرین دیداری بود که به میزبانی استادیوم 974 برگزار شد و حالا کارگران سخت مشغول کار هستند تا قطعات این استادیوم را از هم جدا کرده، زمینش را مسطح و آن را در کشوری دیگر برپا کنند. این استادیوم در میان سازه‌های لوکس و گران‌قیمت قطر برای میزبانی از جام‌جهانی، کاملاً متفاوت بود و درحالی که نوامبر سال گذشته از آن رونمایی شد، پس از پایان مرحله یک هشتم نهایی، عمرش در قطر به پایان رسید به زودی، محل ساخت این استادیوم در راس ابو عبود شکل و شمایلی جدید به خود خواهد گرفت. البته این استادیوم در تورنمنت عرب کاپ 2021 میزبان 6 دیدار از جمله یک دیدار نیمه‌نهایی و دیدار رده‌بندی بود.

تغییر کاربری استادیوم در چشم بر هم زدنی

به احتمال فراوان، کانتینرهای سازنده استادیوم 974 به آفریقا یا اروگوئه خواهند رفت تا با همین شمایل به برگزاری هرچه بهتر تورنمنت‌ها به میزبانی آمریکای جنوبی کمک کنند؛ در امیدوارانه‌ترین حالت ممکن، شاید مهیا کردن امکانات برای گرفتن میزبانی مشترک جام‌جهانی 2030. اگرچه کار جمع‌آوری استادیوم آغاز شده اما 2 روز قبل از برگزاری دیدار فینال، روز 16 دسامبر محل این استادیوم میزبان «فشن شو» خواهد بود و ستارگان دنیای موسیقی همزمان در آن به اجرای زنده می‌پردازند.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری