football360 logo

سرنوشت هم‌گروه‌های ایران در جام‌های جهانی؛ طلسم قهرمان نشدن

25 آذر 1401 ساعت 10:0049 نظر
هیچکدام از حریفان تیم ملی در جام جهانی، نتوانسته‌اند به قهرمانی برسند و انگلیس هم به این سرنوشت دچار شد.

به گزارش فوتبال 360، ایران 6 دوره در جام جهانی شرکت کرده و هیچوقت، نتوانسته از گروهش صعود کند. تیم ملی در هر جام جهانی، حداقل روبروی یک تیم بزرگ قرار گرفته و گاهی حریفانش، تا فینال جام جهانی هم جلو رفته‌اند. بررسی سرنوشت هم‌گروه‌های ایران در جام جهانی، نشان می‌دهد بردن ایران زیاد برای تیم‌های بزرگ خوش یمن نبوده و هیچکدام، نتوانستند به قهرمانی جهان برسند.

ناکام فینال‌ها

اولین بازی ایران در جام جهانی 1978، روبروی هلند بود. تیمی که 4 سال قبل، به فینال جام جهانی رسیده بود و در آن دوره هم، تا فینال جلو رفت. البته در دور اول گروهی، پرو توانست صدرنشین گروه ایران بشود. پرو مرحله دوم دور گروهی، در گروهش چهارم شد و موفقیتی در جام به دست نیاورد. هلند، تیم دوم گروه ایران دور دوم در گروهش صدرنشین شد و در بازی فینال، روبروی آرژانتین میزبان قرار گرفت. آن‌ها با شکست مقابل آرژانتین، برای دومین دوره پیاپی در فینال ناکام ماندند.

شکست سخت آلمان

جام جهانی 1998، ایران در گروهش سوم شد و آلمان و یوگوسلاوی، به عنوان دو تیم صعود کننده راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. یوگوسلاوی و تیم خوبش، مقابل هلند قرار گرفتند و نمایش قابل قبولی داشتند. با این حال، گل دقیقه 92 ادگار داویدز، یوگوسلاوی را از مسابقات حذف کرد. آلمان، مرحله یک هشتم نهایی کامبک فوق العاده‌ای مقابل مکزیک داشت و به مرحله یک چهارم نهایی رسید اما در این مرحله، با شکست سنگین 3-0 از کرواسی نتوانست راهی نیمه نهایی شود.

بهترین عنوان «رونالدو»

دو بازی در جام جهانی 2006، کافی بود تا حذف تیم ملی قطعی شود و بازی سوم با آنگولا، نقشی تدارکاتی داشته باشد. پرتغال و مکزیک، تیم‌هایی بودند که ایران را شکست دادند و به ترتیب به عنوان تیم‌های اول و دوم به مراحل حذفی رسیدند. مکزیک در مرحله یک هشتم نهایی، در وقت‌های اضافه به آرژانتین باخت و حذف شد. پرتغال اما با وجود قرعه‌های سخت، تا نیمه نهایی جلو رفت. آن‌ها در مرحله یک هشتم نهایی و در یک بازی جنجالی، هلند را 1-0 شکست دادند. در مرحله یک چهارم نهایی هم انگلیس را در ضربات پنالتی حذف کردند. پرتغال بازی نیمه نهایی و رده بندی، مقابل فرانسه و آلمان شکست خورد و چهارم شد.

فینال با «مسی»

یکی از به یاد ماندنی‌ترین نمایش‌های تیم ملی در جام جهانی، مقابل آرژانتین 2014 بود. ایران در آن مسابقه، تیمی را به زحمت انداخت که توانست تا فینال پیشروی کند. آرژانتین، به عنوان صدرنشین از گروه ایران صعود کرد. مرحله یک هشتم نهایی آن‌ها سوئیس را با گل دقیقه 118 آنخل دی‌ماریا بردند. مرحله یک چهارم نهایی بلژیک را با یک گل شکست دادند و بازی نیمه نهایی با هلند، در ضربات پنالتی برنده شدند. آرژانتین فینال را با گل ماریو گوتزه در وقت‌های اضافه باخت و نتوانست به جام قهرمانی برسد. نیجریه تیم دوم گروه ایران در مرحله یک هشتم نهایی 2-0 به فرانسه باخت و حذف شد.

سقوط بزرگان

ایران در جام جهانی 2018، با دو تیم بزرگ جهان یعنی اسپانیا و پرتغال هم‌گروه شد. تیم ملی فاصله چندانی با صعود نداشت اما در نهایت، دو تیمی که انتظار می‌رفت از این گروه بالا رفتند. هیچکدام از آن‌ها هم بعد از صعود، عاقبت خوبی نداشتند. اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی، حریف روسیه میزبان شد و در ضربات پنالتی شکست خورد. پرتغال هم روبروی اروگوئه قرار گرفت و با دو گل تماشایی کاوانی، 2-1 نتیجه را باخت و از جام جهانی کنار رفت.

فینال زودهنگام

بازی کردن با انگلیس در اولین بازی، قرعه خوبی برای ایران در جام جهانی 2022 نبود. انگلیس، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شد و بدون دردسر، توانست علاوه بر شکست ایران به عنوان تیم اول از گروه صعود کند. انگلیسی‌ها در دور یک هشتم نهایی، برد آسانی مقابل سنگال داشتند. بازی یک چهارم نهایی با فرانسه، تبدیل به فینال زودهنگام مسابقات شد و انگلیس، 2-1 شکست خورد و به نیمه نهایی نرسید. آمریکا تیم دوم گروه هم، با شکست مقابل هلند نتوانست از مرحله یک هشتم نهایی جلوتر برود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری