football360 logo

کروات‌ها به بهترین جایگاه ممکن رسیدند؛ دالیچ، رگراکی را کیش و مات کرد

26 آذر 1401 ساعت 20:5620 نظر
کرواسی با کسب پیروزی مقابل مراکش به عنوان سومی جهان دست یافت.
به گزارش فوتبال 360، کرواسی و مراکش برای مشخص کردن تیم سوم جهان، از ساعت 18:30 به وقت تهران به مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت پس از 90 دقیقه تلاش تیم‌ها، کرواسی فاتح دیدار رده‌بندی لقب گرفت و عنوان سومی مسابقات را از آنِ خود کرد.
رده‌بندی
شنبه 26 آذر
ساعت 18:30
استادیوم خلیفه (دوحه)
داور: عبدالرحمن الجاسم (قطر)

ترکیب کرواسی: لیواکوویچ، یوسیپ استانیشیچ، یوسیپ سوتالو، یوشکو گواردیول، ایوان پریشیچ، لوکا مودریچ، متئو کوواچیچ، لوورو میجر، آندره کراماریچ، میسلاو اورشیچ و مارکو لیوایا.
سرمربی: زلاتکو دالیچ

ترکیب مراکش: یاسین بونو، جواد الیامیق، اشرف داری، اشرف حکیمی، یحیی عطیه الله، سفیان امرابط، عبدالحمید سبیری، بلال الخنوس، حکیم زیاش، سفیان بوفال و یوسف النصیری.
سرمربی: ولید رگراکی

2 تیم در شرایطی پا به این دیدار گذاشتند که پیش‌بینی نمی‌شد شایستگی حضور در دیدار فینال را داشته باشند اما درحالی که کرواسی از سد ژاپن و برزیل گذشت تا به نیمه‌نهایی برسد، مراکشِ شگفتی‌ساز اسپانیا و پرتغال را از دور مسابقات کنار زد. سپس به ترتیب، تیم‌ها مغلوب آرژانتین و فرانسه شدند و تا حضور در دیدار رده‌بندی سهمشان شود.
طوفان دقایق ابتدایی
عزالدین اوناحی و رومن سایس، غیبان بزرگ مراکش در این دیدار بودند و اگرچه اوناحی در ادامه به میدان آمد اما خط دفاع مراکش در غیبت سایس، هیچ شباهتی به مسابقات گذشته این تیم نداشت. بروزوویچ و لورن غایبان کرواسی در این دیدار بودند. 2 تیم با شکل و شمایلی هجومی‌تر نسبت به دیدارهای گذشته‌شان به میدان وارد شدند که نتیجه این تصمیم، تماشای 3 گل بود. دالیچ تیمش را با آرایش 2-5-3 به میدان فرستاده بود و رگراکی ترکیب 3-3-4 را برای حضور در این دیدار انتخاب کرده بود.
دومین عنوان سومی کرواسی
درحالی که مراکش برای اولین بار حضور در جمع 4 تیم برتر مسابقات جام‌جهانی را تجربه می‌کرد، کرواسی به عنوان «نایب قهرمان جهان» پا به این دیدار گذاشت و فرداشب این عنوان را از دست رفته خواهد دید تا به مدت 4 سال، کروات‌ها به عنوان «تیم سوم جهان» شناخته شوند. کرواسی که پیش از این در سال 1998 نیز عنوان سومی جهان را به دست آورده بود، با کسب این پیروزی، تعداد عنوان‌های سومی‌اش در تاریخ این مسابقات را به عدد 2 رساند تا در کنار برزیل، فرانسه، سوئد و لهستان از این نظر قرار بگیرد.



10 دقیقه آغازین جذاب با ضربات ایستگاهی
در 10 دقیقه ابتدایی دیدار، 2 تیم از روی ضربات ایستگاهی به گل رسیدند و گل اول، سهم کرواسی بود. روی یک حرکت تمرین شده، دقیقه 7، توپ ارسال شده به محوطه جریمه با ضربه سرِ پریشیچ حوالی نقطه پنالتی به گواردیول رسید که او هم با یک ضربه سر دقیق و شیرجه‌ای، دروازه یاسین بونو را باز کرد. هنوز 2 دقیقه از برتری کرواسی نگذشته بود که این بار مراکش صاحب یک ضربه ایستگاهی شد. ارسال حکیم زیاش را اشرف داری با بیشترین استفاده از خروج اشتباه لیواکوویچ، به تور چسباند.
این دفاعِ مراکش نبود!
پیش از به صدا درآمدن سوت پایان دیدار در نیمه نخست، مراکش باز هم دروازه‌اش را باز شده دید و کرواسی دوباره از حریف پیش افتاد. دقیقه 42، شوت زیبا و دقیقِ اورشیچ با برخورد به دیرک عمودی، راهی جز ورود به دروازه پیدا نکرد و با تکیه بر همین گل، پس از یک بازی نسبتاً پایاپای، بازی با برتری کرواسی به اتمام رسید و شاگردان دالیچ موفق شدند عنوان سومی مسابقات را از آنِ خود کنند. 2 تیمی که در ابتدای مسابقات، هرگز شانس رسیدن به یک‌چهارم نهایی به حساب نمی‌آمدند در نهایت ایستادن در رتبه‌های سوم و چهارم جهان را به نام خود زدند تا در این میان، مراکش هم با وجود  شکست، بهترین نتیجه یک تیم آفریقایی در تاریخ جام‌جهانی را برای قاره سیاه به ارمغان بیاورد.
آخرین تجربه ملی لوکیتا
این نه‌تنها آخرین دیدار لوکا مودریچ در جام‌جهانی بود، بلکه لوکیتا پس از کسب عنوان سومی جهان، برای همیشه از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. تجربه‌ای که از سال 2006 آغاز شد و با کسب یک عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان سومی جهان، به بهترین شکل ممکن به پایان رسید. لوکیتا در این دیدار، صددردرصد ارسال موفق از خود بر جای گذاشت، در تمامی اقدام به دریبل‌ها موفق شد، 93 درصد پاس‌هایش به مقصد رسید و 6 مرتبه هم مالکیت توپ را برای تیمش باز پس گرفت.

عکس: محمد کرمعلی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری