football360 logo

آرژانتین در آخرین گام، مدافع عنوان را پیش رو دارد؛ جنگِ ستارگان برای ستاره سوم!

27 آذر 1401 ساعت 11:0114 نظر
آرژانتین و فرانسه از ساعت 18:30 برای بالا بردن جام طلایی می‌جنگند.

به گزارش فوتبال 360، جام‌جهانی 2022 هم سرانجام به روز پایانی رسید و آخرین دیدار این تورنمنت، میان آرژانتین و فرانسه برای تعیین قهرمان انجام می‌شود تا یک تیم، خوشحال از قهرمانی در جهان باشد و تیم دیگر، برای تکیه زدن به رتبه دوم جهان، زانوی غم بغل بگیرد.

فینال

آرژانتین - فرانسه

یکشنبه 27 آذر

ساعت 18:30

استادیوم لوسیل

داور: شیمون مارچینیاک (لهستان)

شانس پیروزی آرژانتین در پایان 90 دقیقه: 35.1 درصد

شانس پیروزی فرانسه در پایان 90 دقیقه: 35 درصد

هر 2 تیم که در تاریخشان 2 قهرمانی جهان را می‌بینند، برای فتح سه‌باره عنوان به مصاف یکدیگر خواهند رفت و درحالی که فرانسوی‌ها مدافع عنوان هستند، از آخرین قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی، بیش از 36 سال می‌گذرد. تیم پیروز در این دیدار، علاوه بر چسباندن ستاره سوم به سمت چپ سینه بازیکنان، جایگاه چهارمین تیم پرافتخار جهان را به‌تنهایی بالاتر از دیگری و پس از برزیل، آلمان و ایتالیا به نام خود خواهد زد.

مسیر رسیدن آرژانتین به دیدار فینال

صعود از گروه به عنوان صدرنشین؛ لهستان (پیروزی) – مکزیک (پیروزی) - عربستان سعودی (شکست)

یک‌هشتم نهایی؛ استرالیا

یک‌چهارم نهایی؛ هلند (پیروزی در ضربات پنالتی)

نیمه‌نهایی؛ کرواسی

مسیر رسیدن فرانسه به دیدار فینال

صعود از گروه به عنوان صدرنشین؛ استرالیا (پیروزی) – تونس (شکست) – دانمارک (پیروزی)

یک‌هشتم نهایی؛ لهستان

یک‌چهارم نهایی؛ انگلیس

نیمه‌نهایی؛ مراکش

تجربه بیش‌تر آلبی‌سلسته در فینال

درحالی که هم فرانسه 2 مرتبه جام را بالای سر برده و هم آرژانتین، تجربه آلبی سلسته در دیدارهای فینال بیش‌تر بوده و اهالی آمریکای جنوبی در مقایسه با رقیب اروپایی‌شان، 2 مرتبه بیش‌تر حضور در دیدار نهایی را تجربه کرده‌اند. آرژانتین علاوه بر 2 قهرمانی در سال‌های 1978 و 1986، سال‌های 1930، 1990 و 2014 نایب قهرمانی را تجربه کرده و این درحالی است که فرانسه میان 2 قهرمانی‌اش در سال‌های 1998 و 2018 در خاک آلمان 2006، بازی فینال را بسیار نزدیک به ایتالیا واگذار کرد تا آبی‌ها طعم نایب قهرمانی در این تورنمنت را هم بچشند. امشب، نه آرژانتین می‌خواهد تعداد نایب قهرمانی‌هایش به عدد 4 برسد و نه فرانسه مایل است عدد 2 را مقابل تعداد فینال‌هایی که شکست خورده، ببیند.

پنجمین تجربه آرژانتین در لوسیل!

استادیوم لوسیل، میزبان دیدار فینال خواهد بود و درحالی که فرانسوی‌ها برای اولین بار در این تورنمنت، یکشنبه عصر پا به این استادیوم خواهند گذاشت، بازیکنان آرژانتین در این تورنمنت 4 مرتبه در لوسیل مقابل رقیبان صف‌آرایی کرده‌اند. دیدار نخست آرژانتین در لوسیل، با شکست غیر منتظره مقابل عربستان سعودی همراه بود اما در ادامه، شاگردان اسکالونی در این آوردگاه، از سد مکزیک، هلند و کرواسی گذشتند تا به فینال رقابت‌ها برسند. البته این مورد، ارتباطی به نام آرژانتین و احتمال رسیدنش به فینال نداشته و صرفاً قطر میزبان با در نظر گرفتن شانس صدرنشینی گروه برای خودش در مسیر رسیدن به فینال از دور یک‌چهارم نهایی، تمامی دیدارها در جدول از پیش تعیین شده مسابقات را در استادیوم لوسیل برگزار کرده که آرژانتین با توجه به شکست هلند به عنوان صدرنشین گروه نخست، در ادامه لوسیل را همچون استادیوم خانگی‌اش در این تورنمنت دید. همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرفیت بیش از 70 درصد سکوهای استادیوم در عصر یکشنبه با حضور هواداران آرژانتین پر شود.

باز هم یک فینالِ تمام عیار

با بررسی تعداد قهرمانی تیم‌ها به تفکیک کنفدراسیون در تاریخ این تورنمنت، اروپایی‌ها 12 مرتبه فاتح جهان شده‌اند و از طرف مقابل، درحالی که هیچ تیمی از آسیا و آفریقا به فینال رقابت‌ها نرسیده، اهالی آمریکای جنوبی 9 بار قهرمانی در جام‌جهانی را تجربه کرده‌اند. عصر امروز، مشخص خواهد شد آیا قهرمانی سیزدهم را فرانسه برای قاره سبز به ارمغان خواهد آورد یا قهرمانی دهم، سوغاتِ آرژانتین برای کانمبول از خاورمیانه است؟ در تاریخ برگزاری مسابقات جام‌جهانی، 20 بار دیدار فینال برگزار شده که در این بین، 10 مرتبه تقابل تیم‌های آمریکای جنوبی با تیم‌های اروپایی رخ داده است. این یازدهمین فینال آمریکای جنوبی در برابر اروپا خواهد بود که در این میان، 7 مرتبه اهالی کانمبول جام قهرمانی را در نهایت بالای سر برده‌اند و 3 قهرمانی هم سهم اروپایی‌ها بوده است. تقابل آرژانتین و فرانسه اگرچه برای اولین بار در تاریخ فینال‌ها رخ می‌دهد اما هم آلبی سلسته سابقه پیروزی مقابل تیم‌های اروپایی در هر 2 فینالِ موفقش (1978 مقابل هلند و 1986 مقابل آلمان غربی) را دارد و هم فرانسه، سال 1998 با پیروزی مقابل برزیل جام قهرمانی را در خانه نگه داشت.


وعده‌گاه انتقام

مسی، درحالی که عضوی از تیم نایب قهرمانِ 2014 بود، در سال 2018 موفق نشد بار دیگر به فینال جام‌جهانی برسد و یاران لئو، در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب فرانسه شدند تا در نهایت قهرمانی آبی‌ها در پایان مسابقات را به تماشا بنشینند. در آن دیدار که با نتیجه نزدیک 4 بر 3  سود فرانسه به پایان رسید، گریزمان، بنژامن پاوار، امباپه و دی‌ماریا گلزنی را تجربه کردند که هر 3 گلزن فرانسه، شانس به میدان رفتن در این دیدار را هم دارند اما برخلافِ دی‌ماریا، آگوئرو و گابریل مرکادو دوران حرفه‌ای‌شان در تیم ملی به پایان رسیده است. این چهارمین تقابل رودرروی آرژانتین و فرانسه از چارچوب مسابقات جام‌جهانی خواهد بود که تا به حال، فرانسه صرفاً یک مرتبه و در سال 2018 مقابل آلبی سلسته به پیروزی رسیده است. با احتساب تمامی رقابت‌ها و 12 دیدار رودرروی 2 تیم در مجموع اما تعداد پیروزی‌های فرانسه به 3 می‌رسد.

فرانسه تاریخ را از نو خواهد نوشت؟

شاگردان دشان که سال 2018 بر بام فوتبال جهان ایستادند، اکنون این شانس را دارند تا با قهرمانی در جام‌جهانی 2022، به سومین تیم تاریخ بدل شوند که با موفقیت از عنوان قهرمانی‌شان دفاع می‌کنند. پیش از این ایتالیا (1938) و برزیل (1962) موفق به انجام این مهم شده بودند. هوگو یوریس با پیروزی احتمالی در این دیدار به اولین کاپیتان تاریخ بدل خواهد شد که 2 مرتبه متوالی جام طلایی را بر فراز دستانش نگه داشته و دیدیه دشان نیز از این نظر و در قامت سرمربی، در کنار ویتوریو پوتزو، سرمربی قهرمان آتزوری در دهه 1930 خواهد ایستاد.

آرژانتین امیدوار به تکرار تاریخ

آخرین باری که 2 تیم فینالیست در جام‌جهانی، هر 2 شکست در دیدارهای دور گروهی را تجربه کرده بودند، سال 1978 بود. آن سال آرژانتین درحالی فینال را مقابل هلند با موفقیت به پایان رساند که در دور گروهی، لاله‌های نارنجی مغلوب اسکاتلند شده بودند و آلبی سلسته هم آخرین دیدار دور نخست گروهی را مقابل ایتالیا واگذار کرده بود. حالا امسال، هم آرژانتین در دور گروهی شکست مقابل عربستان سعودی را پذیرفته و هم فرانسه مغلوب تونس شده است.

نبرد تن به تن با هم‌تیمی باشگاهی

مسی که تا به همین مرحله از مسابقات هم بهترین بازیکن آرژانتین بوده، مقابل کرواسی تبدیل به اولین بازیکن تاریخ مسابقات شد که در 4 دیدار از جام‌جهانی، هم تور دروازه حریف را به لرزه درمی‌آورد و هم زمینه‌ساز گلزنی هم‌تیمی‌هایش می‌شود. او این شانس را دارد تا رکوردش را در دیدار فینال برابر فرانسه بهبود بخشیده و دست نیافتنی‌تر کند. بیستمین تاثیرگذاری مستقیم لیونل مسی روی گل‌های آرژانتین در تاریخ جام‌جهانی به احتمال فراوان جام طلایی را برای او به ارمغان خواهد آورد. از طرف مقابل، درخشش کیلیان امباپه در رقابت با مسی برای کسب کفش طلای مسابقات، حائز اهمیت است. هر 2 بازیکن تا پیش از دیدار فینال 5 بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و اولیویه ژیرو و خولیان آلوارس هر کدام با 4 گل، رتبه دوم مشترک جدول گلزنان را در اختیار دارند. در این میان، لئو 3 بار از روی نقطه پنالتی به گل رسیده اما هر 5 گل امباپه در جریان بازی به ثمر رسیده‌اند.


امشب، بهترینِ خودت باش!

لئو پس از رسیدن به رکورد لوتار ماتیوس، امشب به عنوان باتجربه‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی با حضور دربیست و ششمین دیدار، تاج‌گذاری خواهد کرد. مسی که در دیدار مقابل کرواسی موفق شد از رکورد گابریل باتیستوتا هم عبور کرده و بهترین گلزن تاریخ آرژانتین در جام‌جهانی لقب بگیرد، با به ثمر رساندن یک گل دیگر در دیدار فینال، به رکورد 12 گل پله در رتبه پنجمین گلزن برتر تاریخ جام‌جهانی خواهد رسید و در این راه، از یورگن کلینزمن و شاندور کوچیش عبور خواهد کرد. در صورتی که تعداد گل‌های احتمالی لئو در دیدار فینال از یک تجاوز کنند، او به ترتیب در کنار ژوست فونتن، گرد مولر، رونالدو و میروسلاو کلوزه خواهد ایستاد. هرچند رسیدن به عنوان بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی یا حتی ایستادن در جمع 3 گلزن برتر، رویایی محال برای بهترین بازیکن جهان خواهد بود! آری، لئو مسی، رباینده 7 توپ طلای فوتبال جهان در صورتی که جام طلایی را به عنوان تنها افتخار خالی در ویترین دستاوردهایش بالای سر ببرد، مهر تاییدی پاک‌نشدنی بر ادعای «بهترین بازیکن تاریخ فوتبال» خواهد کوبید.

در آخرین تجربه، طلسمِ این فینال را هم بشکن

این هفتمین فینال در رده ملی است که لیونل مسی در آن به میدان می‌رود. اولین فینال لئو با پیراهن آرژانتین در کوپا آمریکای 2007 به وقع پیوست. زمانی که او تنها 20 سال سن داشت و پس از درخشش در مراحل ماقبل فینال، یارانش بازی نهایی را به برزیل واگذار کردند. قهرمانی المپیک در سال 2008 به دست آمد اما این تورنمنت در چارچوب مسابقات حرفه‌ای و فینال‌های معتبر فوتبال جهان به حساب نمی‌آید. شکست در دیدار فینال جام‌جهانی 2014، بزرگ‌ترین حسرت فوتبالی مسی تا پیش از آغاز دیدار امروز خواهد بود و لئو پیش از قهرمانی با آرژانتین در کوپا آمریکای 2021 در یک قدمی رسیدن به جام قهرمانی در سال‌های 2015 و 2016 ناموفق عمل کرده بود. او امیدوار است همان گونه که در سال 2021، طلسم فینال‌های کوپا آمریکا را شکست و قهرمان شد، این مهم را در فینال جام‌جهانی 2022 هم به سرانجام برساند و تنها جامی که جای خالی‌اش در ویترین افتخاراتش به چشم می‌آید را در آخرین تجربه جهانی، بالای سر ببرد. مسی با کسب سومین پیروزی در هفتمین فینال ملی، بدون شک جاودانه خواهد شد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری